2008-06-09, 00:27
Bannlyst
Låt säga att jag dricker en mängd sprit och öl så jag blir onykter. Efter 10-30minuter spyr jag upp drickan igen. Gör detta att jag nyktrar till / blir mindre full än om jag inte hade spytt?..

Hört att det tar 5 minuter innan alkoholen påverkar än och kommer in i blodet, därav borde min spya inte påverka fyllan alls? Eller är jag ute och cyklar nu?

Kanske passar bättre i medicin och hälsa, flytta isåfall
2008-06-09, 00:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kingen_utan_K
Låt säga att jag dricker en mängd sprit och öl så jag blir onykter. Efter 10-30minuter spyr jag upp drickan igen. Gör detta att jag nyktrar till / blir mindre full än om jag inte hade spytt?..

Hört att det tar 5 minuter innan alkoholen påverkar än och kommer in i blodet, därav borde min spya inte påverka fyllan alls? Eller är jag ute och cyklar nu?

När du spyr åker den alkohol som kroppen är påväg att ta upp iväg.
2008-06-09, 00:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kingen_utan_K

Du har alkohol i magsäcken som jobbar sig ned genom tarmarna och allt roligt för att tas upp. Om du nu spyr upp den alkoholen, då borde den inte kunna tas upp i kroppen? Det är inte så att alkoholen direkt går ut magiskt i blodet så fort du druckit det.
2008-06-10, 02:28
Medlem
hmm, kan jag gissa att TS funderingar ligger kring huvida alkoholen man dricker EFTER man spytt tas upp snabbare...

Edit: Såg fel, måste skriva nåt OnT då..

Ja, du blir nyktrare snabbare än om du inte hade spytt. Har varit med om fjortisar som stoppat fingrar i halsen just för att detta fungerar..

Koncentrationen av alkohol är som störst efter 30 min till 1 timme efter intag beroende på vad du ätit, hur snabbt du druckit etc.

Källa: http://www.tryggabarn.nu/barn/Page15866.html + förnuft + systembolaget.se
Senast redigerad av p0ope 2008-06-10 kl. 02:40.
2008-06-10, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av p0ope
hmm, kan jag gissa att TS funderingar ligger kring huvida alkoholen man dricker EFTER man spytt tas upp snabbare...

Edit: Såg fel, måste skriva nåt OnT då..

Ja, du blir nyktrare snabbare än om du inte hade spytt. Har varit med om fjortisar som stoppat fingrar i halsen just för att detta fungerar..

Koncentrationen av alkohol är som störst efter 30 min till 1 timme efter intag beroende på vad du ätit, hur snabbt du druckit etc.

Källa: http://www.tryggabarn.nu/barn/Page15866.html + förnuft + systembolaget.se

Lite off topic, men jag har sett fjortisar dricka(/äta?) skummet för det funkar.
2008-06-10, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Säta
Lite off topic, men jag har sett fjortisar dricka(/äta?) skummet för det funkar.

Skummet? Spyan?
2008-06-11, 00:12
Medlem
Torins_sons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av p0ope
Skummet? Spyan?

Är väl en myt att alkoholen i ölen sitter i skummet, eller? Kanske därför fjortisarna dricket det isf.
2008-06-15, 13:15
Avslutad
De ytterst få gånger jag kastar upp av för häftigt drickande mår jag så jävla bra efteråt. Så efter spyan kan jag hälla i mig i princip vad som helst och i stora mängder.
Summa är att en spya har en härdande effekt på mig. Blir således fullare av atrt spy även om det inte är riktigt samma scenario som TS pratar om.
2008-06-15, 22:28
Medlem
BrainDisorders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torins_son
Är väl en myt att alkoholen i ölen sitter i skummet, eller? Kanske därför fjortisarna dricket det isf.

Myten (eller sanningen) är väl att just det är den äckliga slatten som innehåller mestadelen utav alkoholen. Ärligt talat så har jag ingen aning och bryr mig inte heller. Dricker för det mesta aldrig det sista då det mest verkar vara saliv och lite ljummen öl.
2008-06-15, 22:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BrainDisorder
Myten (eller sanningen) är väl att just det är den äckliga slatten som innehåller mestadelen utav alkoholen. Ärligt talat så har jag ingen aning och bryr mig inte heller. Dricker för det mesta aldrig det sista då det mest verkar vara saliv och lite ljummen öl.

Jag hoppas innerligt att du i så fall själv häller ut dina slattar då du varit på bjudning hos någon. För det är inte speciellt kul att röja dagen efter frökendrickare.
Hellre att nåfgon ställt till en ordentlig oreda än lämna skvättar i ölflaskor/burkar.
2008-06-15, 23:29
Medlem
BrainDisorders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av punksvin
Jag hoppas innerligt att du i så fall själv häller ut dina slattar då du varit på bjudning hos någon. För det är inte speciellt kul att röja dagen efter frökendrickare.
Hellre att nåfgon ställt till en ordentlig oreda än lämna skvättar i ölflaskor/burkar.

Det beror på vad för slags fest det är. Är det typ dricka-öl-till-fotboll så brukar jag vara snäll och hjälpa till att ordna innan man drar vidare. Är det svinarfest brukar alla oftast vara för fulla för att tänka på det. Vet många som ringt dagen efter och sagt "För helvete, jag välte ut nästan en hel öl på golvet", som dom då trodde var tomma.

I get your point, tycker likadant, men klandrar inte dom som lämnar skiten.
2008-06-15, 23:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BrainDisorder
Det beror på vad för slags fest det är. Är det typ dricka-öl-till-fotboll så brukar jag vara snäll och hjälpa till att ordna innan man drar vidare. Är det svinarfest brukar alla oftast vara för fulla för att tänka på det. Vet många som ringt dagen efter och sagt "För helvete, jag välte ut nästan en hel öl på golvet", som dom då trodde var tomma.

I get your point, tycker likadant, men klandrar inte dom som lämnar skiten.

Om det står halvfulla eller rent av burkar det bara har tagits en klunk ur bekommer mig inte nämnvärt, då har personen i fråga glömt ölen och det är sånt som händer. Men att behöva bänka sig i soffan dagen efter med en hink mellan benen och tömma slattarna ur flera flak öl driver mig till vansinne.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in