2008-06-08, 22:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av trafalgar
Det är ingen fara! *kjamiz*. Men hela förloppet måste alltså ha skett, samtidigt som dräkten sprack? Är dräkten till för att hålla ihop kroppen / röven eller?

Tyngdlyftar dräkt är gjord för att få bättre samhållning i kroppen och samtidigt minimera risker för muskel sträckning m.m

Med dräkt så kan man lyfta/press betydligt mer än man kan utan dräkt

MVH
Citera
2008-06-08, 22:58
Medlem
trafalgars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vikingenmedstil
Tyngdlyftar dräkt är gjord för att få bättre samhållning i kroppen och samtidigt minimera risker för muskel sträckning m.m

MVH

Man kan kort och gott säga, att vid sprickning där bak av dräkten, så blir det en oerhörd tryckförändring, vilke medför en större explosion ur Gluteus?
Citera
2008-06-08, 23:00
Bannlyst
Citat:
Man kan kort och gott säga, att vid sprickning där bak av dräkten, så blir det en oerhörd tryckförändring, vilke medför en större explosion ur Gluteus?

Mjoo, plus att individen i fråga kanske redan hade hemorrojder eller något liknande, nu så tänker jag bara högt, är absolut inte säker eller har nån källfakta om detta.

MVH
Citera
2008-06-08, 23:02
Medlem
matssons avatar
Har det inte funnits diskussioner om den där röven i nån annan tråd på FB, där någon fann en länk som berättade att bilden med tillhörande artikel var falsk? Äckligt hur som.
Citera
2008-06-08, 23:45
Bannlyst
Bälten används väl för att förhindra sånna här skador eller? Kan tänka mig att det gör redigt ont, att man sedan måste sitta hukad med xantal hundra kilo på nacken till ambulanspersonalen kommer kan inte vara särskilt kul heller för den delen.
Nu har discogymmare iallafall en god anledning varför de inte kör knäböj. "Nä jag vill inte spräcka röven och skita ut tarmarna serru."
Citera
2008-06-09, 00:18
Medlem
Citat:
Jag var sarkastisk. Är inte nybörjare inom träning, men började med knäböj och marklyft för ca 3-4 månader sen.

Var du discogymmare i 2-3 år innan eller? 3-4 månader. Kör man inte knäböj och marklyft är man nybörjare.

Citat:
Ursprungligen postat av Vikingenmedstil

MVH

Du snackar om utrustning för styrkelyftare, inte tyngdlyftare.
Citera
2008-06-09, 00:23
Medlem
den är ju så falsk att det ryker om den :P
Citera
2008-06-09, 06:37
Medlem
trafalgars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shubbinator
Var du discogymmare i 2-3 år innan eller? 3-4 månader. Kör man inte knäböj och marklyft är man nybörjare.

Du snackar om utrustning för styrkelyftare, inte tyngdlyftare.

Jag tränade benpress och benspark. Körde chins och roddövningar för rygg. Okej, ursäkta.
Citera
2008-06-09, 10:55
Medlem
Aimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andrei Rublyov
Kan tänka mig att det gör redigt ont, att man sedan måste sitta hukad med xantal hundra kilo på nacken till ambulanspersonalen kommer kan inte vara särskilt kul heller för den delen.

Haha, vafan? Klart man välter av sig stången om en sådan grej händer, inte fan sitter man där och squatar? ^^
Citera
2008-06-09, 14:05
Medlem
http://www.snopes.com/photos/risque/prolapse.asp
Citera
2008-06-09, 14:54
Medlem
Ja detta är möjligt!

Det är faktiskt så att detta kan hända, tarmbråcket på bilden är dock väldigt kraftigt.

Dräkten och bälte har man för att hålla trycket i bukhålan, om den spricker eller bältet går av kan kraften som frigörs utlösa detta handlingsförlopp.

Det kan även hända utan bälte och dräkt och på relativt låga vikter men då beror det ofta på att man har försvagningar och början på bråck redan innan.

Under mina år som jag tränat med tunga vikter vet jag av 2 personer som drabbats av relativt lindriga varianter av detta.

MVH Monsterstark
Citera
2008-06-09, 15:07
Medlem
Jag fattar ingenting........?

Hur fan är det ens MÖJLIGT att det där kan hända? Det är för mig helt jävla ofattbart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in