2008-06-08, 20:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bullybrugd
Jaså? Där fick jag så jag teg.

Men golvspån... spån är ju också organiskt material som kan svälla och ha sig?
Det kan röra sig, men det är oerhört mkt bättre underlag än trägolv (brädor alltså).
Citera
2008-06-08, 20:14
Medlem
Sujoks avatar
Men hur är det med klinkers på klinkers? Det borde funka fint?
Citera
2008-06-08, 20:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sujok
Men hur är det med klinkers på klinkers? Det borde funka fint?
Det borde gå ja.

Edit: Varför undrar du det förresten? Jag sitter och funderar på om man får fixen att fästa på blank klinkers, om det är sån du har...
Senast redigerad av Impregnerad 2008-06-08 kl. 20:17. Anledning: Tillägg
Citera
2008-06-08, 20:21
Medlem
Sujoks avatar
Jag ska lägga nytt klinkers i hallen och i köket. I köket ligger som sagt trägolv och hallen ligger klinkers. Tänkte ifall man ville slippa riva loss klinkersen i hallen. Men jag kommer riva loss det ändå då jag vill få så jämn nivå i hallen och köket som möjligt.

Men undrade mest av nyfikenhet.
Citera
2008-06-08, 21:52
Medlem
Själklartkan man lägga klinkers på klinkers, funkar hur bra som helst. Inga problem att få fixet att fästa. Vill man vara säker så kan man slipa/rugga upp ytan på den befintliga klinkersen.

Sedan så går det faktiskt att lägga klinker på trä fast man får använda ett flexibelt fix och en flexibel fog som kan ta upp eventuella rörelser.
Citera
2008-06-08, 22:14
Medlem
Jag lånar denna tråd lite, håller på att byggom min kokvrå, behöver lite hjälp men golvet kanske 6m2. Jag har inte bestämt vilket av dessa 2 golv jag kommer välja.
Låta gjuta ett betonggolv som jag lägger in elburen golvvärme i och sedan lägger i mörkgrått pigment. Eller flytspacklar med golvvärme under för att lägga klinker.

Mina frågor,
Jag har börjat slita bort den gamla plastmattan från betonggolvet, det ligger 2 lager. När jag sliter bort mattan delar sig den nedre mattan och jag får ett svartludd kvar på betongen. Måste jag ta bort detta ludd, om så är faller, hur gör jag? Hade en kompis som sa att det måste bort för det kan börja mögla.

Om man skall flytspackla för att sedan lägga klinker, hur tjockt skall man spackla.
Citera
2008-06-11, 12:09
Medlem
Orkar inte läsa allt. men träffade en byggare i USA för någon vecka sedan. Dom la någon typ av cementskivor.

Nu är dom allmäntruttna på hus i Amerika men kanske någon som vet mer om dessa skivor. Såg ut som gipsskivor och användes i våtrum.
Citera
2008-06-11, 12:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av StyrmanStake
Orkar inte läsa allt. men träffade en byggare i USA för någon vecka sedan. Dom la någon typ av cementskivor.

Nu är dom allmäntruttna på hus i Amerika men kanske någon som vet mer om dessa skivor. Såg ut som gipsskivor och användes i våtrum.
Japp, mineritskivor. Det finns sorter som inte ska användas som kakel/klinkersunderlag. Det mesta står här:

http://www.setragroup.se/upload/doku...flik1_0504.pdf
Citera
2008-06-11, 18:33
Medlem
Kingen_kings avatar
Att lägga klinkers på trägolv är inga problem. Ta en golvgips och hellimma den med golvlim och skruva. Blir hur stadigt som helst.
Citera
2008-07-07, 21:54
Medlem
Sujoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kingen_king
Att lägga klinkers på trägolv är inga problem. Ta en golvgips och hellimma den med golvlim och skruva. Blir hur stadigt som helst.

Det är alltså inget allternativ att bara skruva fast golvgipset (13mm) på 200 cc om man ska ha 600x300 plattor. Man måste alltså hellimma gipset?
Citera
2008-07-07, 22:43
Medlem
Kingen_kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sujok
Det är alltså inget allternativ att bara skruva fast golvgipset (13mm) på 200 cc om man ska ha 600x300 plattor. Man måste alltså hellimma gipset?
Japp! Limmar du får du en helt annan stabilitet. Limmar du sen en 6 mm gips på det så behöver det inte ens vara reglat på cc 60. Jag gjorde så i ett hus som hade trägolv med regla på cc80. Blev hur stadigt som helst.

Men absolut limma!
Citera
2010-12-23, 09:54
Medlem
gammatrons avatar
Man kan inte lägga klinkers på en plastmatta för att fixen inte fastnar, yes?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in