2008-06-08, 14:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Det beror på att webutvecklare med CodeMAN's inställning valde att tillåta Microsoft att göra så. Hade de alla skitit i att IE-anpassa deras hemsidor och skrivit felfri, W3C-standard baserad kod från första början, så hade Microsoft inte haft något annat val än att tvingas stödja webstandarder. Men det har fortsatt som en ond cirkel eftersom korkade webutvecklare har dansat efter Microsofts ruttna och felaktiga pipa.

Lyckligtvis tog Firefox och Opera tag i saken och gjorde det rätt och gav stöd till webstandarder. Nu har Microsoft insett att deras fula proprietära fasoner inte fungerar så bra längre när Firefox har ökat i popularitet och hemsidor allt oftare har börjat skriva mer korrekt kod.

Självklart är det så. Som sagt, Microsoft har ju alltid varit den stora boven i dramat när det kommer till att följa (eller som i Microsofts fall inte följa...) de standarder som finns. Det är rent ut sagt för jävligt att de har fått möjligheten att utveckla sina egna standarder i den usträckning som har skett hittils, men som sagt - det är ju åtminstone bra att de äntligen inser att de har bitit sig själv i svansen.

Om de nu lyckas anpassa IE8 till att följa de standarder (W3C etc) som finns så är det ju bara positivt.
Citera
2008-06-08, 14:48
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UrbanResident
Självklart är det så. Som sagt, Microsoft har ju alltid varit den stora boven i dramat när det kommer till att följa (eller som i Microsofts fall inte följa...) de standarder som finns. Det är rent ut sagt för jävligt att de har fått möjligheten att utveckla sina egna standarder i den usträckning som har skett hittils, men som sagt - det är ju åtminstone bra att de äntligen inser att de har bitit sig själv i svansen.
Visst är det så. Microsoft har bara ställt till besvär och elände genom att inte följa de standarder som finns. Besvär för utvecklare och användare, och besvär för hela dator och internet världen. Men problemet är ju egentligen de användare som vet vilken skit Microsoft sysslar med men ändå väljer att fortsätta dansa efter Microsofts pipa. Jag kan ha överseende med folk som inte är så insatta i sådana här ämnen, som använder Internet Explorer eller WMV eller något liknande utan att förstå bättre. Men det finns inga ursäkter för insatta personer som har CodeMAN's inställning till Microsoft. Jag kan inte respektera sådana individer lika lite som jag kan respektera Microsoft. För mig är sådana typer och Microsoft partners in crime genom att sabba etablerade standarder.
Citat:
Ursprungligen postat av UrbanResident
Om de nu lyckas anpassa IE8 till att följa de standarder (W3C etc) som finns så är det ju bara positivt.
Ja, men jag kommer fortfarande att se ner på och förakta Microsoft lika mycket som förr.
Citera
2008-06-08, 14:59
Medlem
CodeMANs avatar
Citat:
Det beror på att webutvecklare med CodeMAN's inställning valde att tillåta Microsoft att göra så.
Du pratar om Firefox och Opera, webbläsare som inte fanns för 10 år sedan. 1997 var Netscape den enda webbläsaren, med lika mycket brister som IE har idag.

Jag undrar vad du gjorde när IE användes 90% av internetanvändarna 1999-2000, och Netscape höll på att försvinna?

Det fanns ingen annan webbläsare att utveckla för. Att IE fick fritt spelutrymme beror självklart på MS:s marknadsföringsstrategi, dvs. att baka in IE i Windows, men att lägga skulden på webbutvecklare "med min inställning" är bara absurt.

De "med min inställning" arbetar fortfarande inom branschen. De som valde flame-wars fick sadla om.
Citera
2008-06-08, 15:04
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CodeMAN
Du pratar om Firefox och Opera, webbläsare som inte fanns för 10 år sedan. 1997 var Netscape den enda webbläsaren, med lika mycket brister som IE har idag.

Jag undrar vad du gjorde när IE användes 90% av internetanvändarna 1999-2000, och Netscape höll på att försvinna?

Det fanns ingen annan webbläsare at utveckla för. Att IE fick fritt spelutrymme beror självklart på MS:s marknadsföringsstrategi, dvs. att baka in IE i Windows, men att lägga skulden på webbutvecklare "med min inställning" är bara absurt.

De "med min inställning" arbetar fortfarande inom branschen. De som valde flame-wars fick sadla om.
Opera har funnits sedan 1996, och Firefox har funnits sedan 2002. Själv började jag använda Firefox vid slutet av 2004 genom 1.0 releasen. Före det använde jag Internet Explorer, jag brydde mig inte så mycket om sådant på den tiden. Men efter Firefox kommer jag aldrig att gå tillbaka till IE. Använder hellre Opera, Safari, eller andra seriösa webläsare.

Att ni webutvecklare tog ett felaktigt beslut bara för att behålla era jobb, säger en hel del om hur ni lyder penningens makt och att ni saknar principer.
Citera
2008-06-08, 15:13
Medlem
CodeMANs avatar
Citat:
Opera har funnits sedan 1996, och Firefox har funnits sedan 2002. Själv började jag använda Firefox vid slutet av 2004 genom 1.0 releasen. Före det använde jag Internet Explorer, jag brydde mig inte så mycket om sådant på den tiden. Men efter Firefox kommer jag aldrig att gå tillbaka till IE. Använder hellre Opera, Safari, eller andra seriösa webläsare.

Att ni webutvecklare tog ett felaktigt beslut bara för att behålla era jobb, säger en hel del om hur ni lyder penningens makt och att ni saknar principer.
Du som är så påläst, hur mycket klarade Opera och Firefox av standarderna på den tiden?

Mina professionella principer handlade om att leverera kod med högsta kvalité, att utesluta användare (90% av dem) pga. deras "felaktiga" beslut när det gäller webbläsare ingår aldrig i en utvecklares arbetsbeskrivning.

Återigen är IE:s historia mycket OT, tråden handlar om ett problem som behöver åtgärdas oavsett problemskaparen.
Senast redigerad av CodeMAN 2008-06-08 kl. 15:34.
Citera
2008-06-08, 15:31
Medlem
Germanias avatar
relevant tråd
http://www.vbulletin.org/forum/showthread.php?t=172332
Citera
2008-06-08, 15:53
Medlem
sebnies avatar
Och eftersom man måste ha köpt vBulletin för att se det man ska lägga i headern, och de flesta inte har köpt vBulletin, så sökte jag lite och hittade det som står i code-blocket:

<if condition="is_browser('ie', '8')"><meta http-equiv="X-UA-Compatible" content="IE=7" /></if>

Men egentligen, det löser ju inte problemet med att IE8 inte fungerar i Flashback. Helst ska man ju göra det så det fungerar "native" med IE8 eftersom förmodligen kommer Emulate IE7-knappen att försvinna när dom "goes stable".
Citera
2008-06-08, 15:59
Medlem
CodeMANs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Men egentligen, det löser ju inte problemet med att IE8 inte fungerar i Flashback. Helst ska man ju göra det så det fungerar "native" med IE8 eftersom förmodligen kommer Emulate IE7-knappen att försvinna när dom "goes stable".
Fast att lägga till koden som du skrev ovan kan lösa problemet även om man plockar bort "emulate"-knappen:

Citat:
Our initial thinking for IE8 involved showing pages requesting “Standards” mode in an IE7’s “Standards” mode, and requiring developers to ask for IE8’s actual “Standards” mode separately. We made this decision, informed by discussions with some leading web experts, with compatibility at the top of mind.

In light of the Interoperability Principles, as well as feedback from the community, we’re choosing differently. Now, IE8 will show pages requesting “Standards” mode in IE8’s Standards mode. Developers who want their pages shown using IE8’s “IE7 Standards mode” will need to request that explicitly (using the http header/meta tag approach described here).

Källa:
http://www.flashback.org/leave.php?u=http://blogs.msdn.com/ie/archive/2008/03/03/microsoft-s-interoperability-principles-and-ie8.aspx
Citera
2008-06-09, 10:09
Moderator
tobess avatar
För att förklara snabbt då.

Felet kan väl egentligen skyllas på både FB och IE. Anledningen till problemet är att IE nu äntligen fått tummen ur * och bestämt sig för att följa de standarder som finns, och på samma gång även bestämma sig hur standarderna ska tolkas.

Anledningen till att det inte fungerar är att det bara görs en kontroll när det gäller IE då man surfar in på FB - om det är IE 4 eller tidigare, eller om det är IE 5 eller senare.

Sen vet ju alla som sysslat med lite webbutveckling att när man ska få en sida helt kompatibel med IE blir det en massa nödlösningar. Dessa fungerar alltså inte längre med IE8 då Microsoft ändrat på massvis med saker mellan version 7 och 8.

Teknikerna är dock informerade om saken och det kommer givetvis att fixas till så fort som möjligt.

Sen som en liten sidonotering rent moderatorsmässigt så vill jag bara påminna om att diverse diskussioner om vilken webbrowser som är bäst och att man inte borde använda IE kan tas på annat ställe, lämpligtvis i Data & Teknologi avdelningen och inte här i FB.

/Moderator
Citera
2008-09-12, 23:21
Medlem
sebnies avatar
Drar upp den här tråden för att tala om att FB fungerar dåligt i IE8B2 också.
Inte samma problem men nya problem pga flashbacks kod.

http://www.sebn.us.to/bilder/felaktigCSS.PNG
http://www.sebn.us.to/bilder/fulCSS.PNG

Observera att felet med att reklam renderas över texten pga flashbacks ful-CSS bara uppstår i vissa trådar.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in