2008-06-07, 22:05
Medlem
sebnies avatar
Det är inte HTML:en som det är prob med på FB, utan förmodligen Javascript eller CSS.

Anledningen är att felet är intermittient, det kommer och går lite sådär "slumpmässigt".

Sedan så laddas faktiskt flashbacks sida, och man ser flashback, men bara under ca 1 sekund. När flashbacks sida laddat klart så sätter nått felaktigt javascript igång och exekverar, eller så laddar den in en CSS-fil som innehåller fel, vilket får allt innehåll att försvinna igen, så man bara ser den beige/gula bakgrunden på flashback, och sedan händer inget mer.

Eftersom flashbacks sida är totalt oanvändbar med IE8.0, så tycker jag detta borde ligga högsta prioritet hos FB-admins.

Hade ju varit lite skillnad om några avatars inte syntes eller om något ser konstigt ut bara, det får man leva med, men nu handlar det om att sidan inte fungerar över huvud taget när man använder IE8.0.

På andra sidor så blir det små renderingsfel på lite mer avancerade sidor, som tex att några knappar hamnar fel eller liknande, och det får man leva med iochmed att det är en beta. Men att en sida inte fungerar över huvud taget, då är det fel på sidan i fråga.
Senast redigerad av sebnie 2008-06-07 kl. 22:07.
Citera
2008-06-07, 22:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Eftersom flashbacks sida är totalt oanvändbar med IE8.0, så tycker jag detta borde ligga högsta prioritet hos FB-admins.

Hade ju varit lite skillnad om några avatars inte syntes eller om något ser konstigt ut bara, det får man leva med, men nu handlar det om att sidan inte fungerar över huvud taget när man använder IE8.0.

På andra sidor så blir det små renderingsfel på lite mer avancerade sidor, som tex att några knappar hamnar fel eller liknande, och det får man leva med iochmed att det är en beta. Men att en sida inte fungerar över huvud taget, då är det fel på sidan i fråga.

Det där är ju helt klart en tolkningsfråga, och väldigt svårt att avgöra när det rör sig om tidiga Beta-versioner. Dessutom så har ju IE länge varit känt för att tolka vissa CSS-, och HTML-kommandon på sitt eget lilla vis...

Att Flashback nu inte visas överhuvudtaget i IE8.0 Beta är förvisso lite trist för de fåtal användare som kör den versionen, och detta borde kanske ses över av teknikerna, men jag tycker ändå det är lite väl överdrivet att blåsa upp det hela som ett jätteproblem. Som sagt så rör det ju sig om fortfarande om en tidig Beta-version, och mycket lär hända fram tills den skarpa versionen släpps.

Det som kunde vara intressant att testa för den som har ork och lust är att se hur IE8 fungerar med andra vBulletin-forum på nätet.
Citera
2008-06-07, 23:01
Bannlyst
Citat:
kör du vista kanske? Jag kör IE8 på XP.

Pyttemjuk Fista-fönster? Knappast, har två trasiga datorer som tack för den skiten. XP SP2 på den burken jag har IE8 på. Seriöst så är IE8 känsligare än tåget. Prova att installera ett par plug-ins så ska du får se på åka av... Rakt in i kaklet. Ska ta och avinstallera nu och prova nästa version istället. Borde komma en beta-upgrade på någon vecka som är lite stabilare. Den kraschar ju datorn ibland också. En typisk beta från Pyttemjuk.
Citera
2008-06-07, 23:26
Medlem
sebnies avatar
Kan ni inte sluta klaga på microsoft och sluta kalla det företagets produkter för skit?

Vad tråden handlade om är en bugg i FB's script som orsakar ett problem på IE8.0 som är intermittient, dvs att problemet kommer och går. Och tydligen så inträffar det problemet inte hos alla användare så det vore bra om fler kan ladda ner och testa IE8.0 på flashback.

Ska testa IE8 nu på en annan XP dator på flashback.

Postar länken igen ifall någon vill ladda ner:
http://www.microsoft.com/windows/products/winfamily/ie/ie8/default.mspx
Citera
2008-06-07, 23:34
Bannlyst
Citat:
Kan ni inte sluta klaga på microsoft och sluta kalla det företagets produkter för skit?

Vad tråden handlade om är en bugg i FB's script som orsakar ett problem på IE8.0 som är intermittient, dvs att problemet kommer och går. Och tydligen så inträffar det problemet inte hos alla användare så det vore bra om fler kan ladda ner och testa IE8.0 på flashback.

Ska testa IE8 nu på en annan XP dator på flashback.

Postar länken igen ifall någon vill ladda ner:
http://www.microsoft.com/windows/products/winfamily/ie/ie8/default.mspx

Har testat IE8 nu ett litet tag, och märker också av problemet.

Kör Windows XP Professional x86 med SP2 på min laptop som jag kör för tillfället.

Har Windows Vista Enterprise x86 med SP1 på min stationära, och kommer testa IE8 på den senare.
Senast redigerad av UrbanResident 2008-06-07 kl. 23:38.
Citera
2008-06-07, 23:43
Medlem
sebnies avatar
Har nu testat på min laptop och min stationära.

Stationära: XP Pro SP2 med IE8.0
Laptop: XP Home SP2 med IE8.0

Precis samma problem med flashback.... Ett intermittient problem som kommer och går, och när problemet uppenbarar sig så är flashbacks sida blank och man ser bara flashbacks beige/gula bakgrundsfärg.
Citera
2008-06-08, 00:27
Medlem
EliasAlucards avatar
Har testat IE8 Beta 1 nu. En aning bättre CSS stöd, men fortfarande inget XHTML stöd. Flashback renderas i IE8B1 men uppdateras hela tiden så det är inte direkt speciellt surfvänligt. Är nog en bugg i IE8, skulle jag varit TS så skulle jag rapportera det till Microsofts utvecklare.
Citera
2008-06-08, 00:40
Medlem
tjaboooos avatar
Tänkte hälsa att teknikerna har blivit upplysta om denna tråden.
Om när hur var kan fixas kan jag inte svara på mer än att det tittas p problemet,
Citera
2008-06-08, 10:28
Bannlyst
Kan meddela att skiten hänger sig totalt med Vista-versionen av IE8B1. Har försökt komma åt Flashback nu i en sisådär 20 minuter, och programmet blir "Not Responding" varje gång, och man tvingas döda processen via Task Manager.

Som sagt så verkar det mer röra sig om ett problem relaterat till hur IE8 rendrerar sidan, än att det skulle vara något kodfel på Flashback. Hade det varit ett kodrelaterat problem så är ju sannolikheten stor att man skulle ha upplevt det även med andra browsers.

Nä, felrapport till IE8-utvecklarna är det som gäller!
Citera
2008-06-08, 13:04
Medlem
sebnies avatar
EliasAlucard: Hur kan det då komma sig att det sker på bara Flashbacks sida? Är det microsofts fel att en enda webbsida får webbläsare att refresha hela tiden, eller att inte rendera webbsidan över huvud taget? Nej det är det inte.

Det är hemsidemakarens fel. Han/Hon har stoppat in något som får sidan att refresha hela tiden alternativt inte renderas alls, när man surfar med IE8.

Dessutom, Elias, så skickade jag dig ett PM som du ännu inte svarat på.
Senast redigerad av sebnie 2008-06-08 kl. 13:07.
Citera
2008-06-08, 13:23
Bannlyst
Citat:
Är det microsofts fel att en enda webbsida får webbläsare att refresha hela tiden, eller att inte rendera webbsidan över huvud taget? Nej det är det inte.

Det är hemsidemakarens fel. Han/Hon har stoppat in något som får sidan att refresha hela tiden alternativt inte renderas alls, när man surfar med IE8.

Hade det rört sig om ett rent kodrelaterat problem så hade det tveklöst skapat bekymmer även i andra webbläsare.

Så är dock icke fallet; det är ett IE8-specifikt problem.

Vilka slutsatser kan vi då dra? Svaret är...

1) ...att det antingen rör sig om en rendreringsbugg i själva webbläsaren,

eller

2) ...att IE8 inte följer de standarder som andra webbläsare gör.

Konstigare än så är det inte.

EDIT: Dessa slutsatser kan ju dessutom styrkas ytterliggare med tanke på att sidan fungerar helt perfekt när man drar igång IE7-emulationen i IE8. Det är IE8 som är boven i dramat. Punkt.
Senast redigerad av UrbanResident 2008-06-08 kl. 13:33.
Citera
2008-06-08, 13:31
Medlem
CodeMANs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UrbanResident
Hade det rört sig om ett rent kodrelaterat problem så hade det tveklöst skapat bekymmer även i andra webbläsare.
Vilka andra webbläsare? Koden är ju anpassad för andra (tillgängliga) webbläsare?

Att koden inte fungerar i IE8 beror självklart på IE, dvs. Microsofts beslut att följa standarder den här gången. Eventuella rättningar ska dock göras i FB:s kod, som att applicera workarounds enbart för IE8-.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in