Tycker det var ett jävla fånigt tjafs om vad "abstrakt matematik" är. Det är väl ganska självklart, tycker jag, att det handlar om överdriven abstraktionsnivå för att presentera vetenskapen. Eller?
Exempelvis:
Citat:
Ursprungligen postat av crabwalker
skalärprodukter och inreprådukter är inte alls samma sak, dom är närbesläktade men dom har olika egenskaper
Låter som ett uttalande från en nybliven mattestuderande. En skalärprodukt är en inre produkt. Den uppfyller alla villkor för att vara just detta. Sedan HUR man skapar sin inre produkt, det kan skilja, men de lyder under samma regler. En inre produkter är en generalisering av skalärprodukt, för att man skall kunna nyttja samma förfaranden i olika vektorrum.
Jag antar att
only human med "abstrakt matematik" menar att man inte bör "övergeneralisera" vetenskapen. Dvs. göra en höna av en fjäder. Man måste inte krångla till det i de flesta fall. Studenter får bättre lärdom och förståelse om man tar det lite easy, presenterar det väsentliga, och skippar teorin som tilltalar matteonanister!
Edit: Jag är själv lite av en matteonanist. Men jag tar det på fritiden. Det värsta jag vet är självutnämnda besserwissrar som försenar föreläsningar med sina frågor, bara för att de inte kan ta reda på info själv (alternativt vill göra sig märkvärdiga)!