2008-07-16, 17:36
Medlem
Zaxxons avatar
Tycker det var ett jävla fånigt tjafs om vad "abstrakt matematik" är. Det är väl ganska självklart, tycker jag, att det handlar om överdriven abstraktionsnivå för att presentera vetenskapen. Eller?

Exempelvis:
Citat:
Ursprungligen postat av crabwalker
skalärprodukter och inreprådukter är inte alls samma sak, dom är närbesläktade men dom har olika egenskaper

Låter som ett uttalande från en nybliven mattestuderande. En skalärprodukt är en inre produkt. Den uppfyller alla villkor för att vara just detta. Sedan HUR man skapar sin inre produkt, det kan skilja, men de lyder under samma regler. En inre produkter är en generalisering av skalärprodukt, för att man skall kunna nyttja samma förfaranden i olika vektorrum.

Jag antar att only human med "abstrakt matematik" menar att man inte bör "övergeneralisera" vetenskapen. Dvs. göra en höna av en fjäder. Man måste inte krångla till det i de flesta fall. Studenter får bättre lärdom och förståelse om man tar det lite easy, presenterar det väsentliga, och skippar teorin som tilltalar matteonanister!

Edit: Jag är själv lite av en matteonanist. Men jag tar det på fritiden. Det värsta jag vet är självutnämnda besserwissrar som försenar föreläsningar med sina frågor, bara för att de inte kan ta reda på info själv (alternativt vill göra sig märkvärdiga)!
Senast redigerad av Zaxxon 2008-07-16 kl. 17:51.
Citera
2008-07-16, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaxxon
Tycker det var ett jävla fånigt tjafs om vad "abstrakt matematik" är. Det är väl ganska självklart, tycker jag, att det handlar om överdriven abstraktionsnivå för att presentera vetenskapen. Eller?

Exempelvis:

Låter som ett uttalande från en nybliven mattestuderande. En skalärprodukt är en inre produkt. Den uppfyller alla villkor för att vara just detta. Sedan HUR man skapar sin inre produkt, det kan skilja, men de lyder under samma regler. En inre produkter är en generalisering av skalärprodukt, för att man skall kunna nyttja samma förfaranden i olika vektorrum.

En inreprodukter operar i mig veterligen i de flesta definitioner över komplexvärda vektorrum och uppfyller en konjugeringsegenskap som inte alla skalärprodukter nödvändigtvis uppfyller. En inre produkt är måhända en skalärprodukt men inte viceversa som du påstår. Kasta inte sten i glashus
Citera
2008-07-16, 21:48
Medlem
Zaxxons avatar
Citat:
En inreprodukter operar i mig veterligen i de flesta definitioner över komplexvärda vektorrum och uppfyller en konjugeringsegenskap som inte alla skalärprodukter nödvändigtvis uppfyller. En inre produkt är måhända en skalärprodukt men inte viceversa som du påstår. Kasta inte sten i glashus

En inre produkt är en synnerligen simpel definition för den som läst matematik på högre nivå. Man behöver inte dra in komplexa rum, var du nu fått det ifrån förstår jag inte. Kanske du vill vara märkvärig då du nyss lärt dig dessa definitioner?
Senast redigerad av Zaxxon 2008-07-16 kl. 21:50.
Citera
2008-07-16, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaxxon
En inre produkt är en synnerligen simpel definition för den som läst matematik på högre nivå. Man behöver inte dra in komplexa rum, var du nu fått det ifrån förstår jag inte. Kanske du vill vara märkvärig då du nyss lärt dig dessa definitioner?
Fjant

Har jag någonstans sagt att det INTE är en simpel definition? Jag pekade på något som man sällan applicerar särskillt mycket i introducerande linalg men har väldigt mycket tillämpningar inom högre matematik (funktionalanalys t.ex.)

Om den operar över reella vektorrum så sammanfaller den med skalärprodukt och därför konjugeringsegenskapen redundant, men det förstod kanske inte lilla du.
Citera
2008-07-16, 23:12
Medlem
RACEWAR!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Citera
2008-07-16, 23:27
Medlem
Zaxxons avatar
Citat:
Fjant

Har jag någonstans sagt att det INTE är en simpel definition? Jag pekade på något som man sällan applicerar särskillt mycket i introducerande linalg men har väldigt mycket tillämpningar inom högre matematik (funktionalanalys t.ex.)

Om den operar över reella vektorrum så sammanfaller den med skalärprodukt och därför konjugeringsegenskapen redundant, men det förstod kanske inte lilla du.

Men haha. Se här:

Citat:
skalärprodukter och inreprådukter är inte alls samma sak, dom är närbesläktade men dom har olika egenskaper
Berätta nu vilka betydande egenskaper som en inre produkt besitter, men ej en skalärprodukt har!

Opererar över reella vektorrum och sammanfaller med skalärpodukt och bla bla bla. Det var fanemig det mest fånigaste jag hört. Du har ett antal triviala egenskaper för en inre produkt; vilka innefattar associavitet, linearitet och kommutativitet. Svårare än så är det inte.

Du är väl en legend, i din egen fantasi!

Citat:
Ursprungligen postat av HundKattRäv
RACEWAR!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Mjauuu. frääääässs....!
Senast redigerad av Zaxxon 2008-07-16 kl. 23:30.
Citera
2008-07-17, 09:20
Medlem
Kurrets avatar
http://mathworld.wolfram.com/InnerProduct.html
http://mathworld.wolfram.com/DotProduct.html
Citera
2009-03-26, 10:15
Medlem
ihavesoldouts avatar
En liten fråga:

Heter det "lineär algebra" eller "linjär algebra"?

Eller kan båda klassas som korrekta benämningar?
Citera
2009-03-26, 10:16
Medlem
zoobits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ihavesoldout
En liten fråga:

Engelska: linear algebra
Svenska: linjär algebra
Citera
2009-03-26, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ihavesoldout
En liten fråga:

Båda är korrekta.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in