2008-06-07, 12:20
Medlem
Existerar helt jämställda relationer?
Hur illa är det egentligen i Sverige idag? Har vi ganska jämställda förhållanden eller är det mycket kvar att göra. Någonstans börjar jämställdheten i hemmet finns den där finns den i samhället i stort.
Citera
2008-06-07, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av millamin
Hur illa är det egentligen i Sverige idag? Har vi ganska jämställda förhållanden eller är det mycket kvar att göra. Någonstans börjar jämställdheten i hemmet finns den där finns den i samhället i stort.

Får man fråga vem det är som skall göra vad det nu är du tycker behöver göras?

Jag håller inte med om att så kallad jämställdhet börjar i hemmet. Politikerna, medierna och överheten i allmänhet sätter tonen och reglerna - sen blir det så att många följer efter och det slutar sen i hemmet. Det börjar inte där.

Mycket vore vunnet för jämställdheten om kvinnor slutade larva sig med att vara städnings-hitler och tvätt-mussolini och framför allt slutar med att hela tiden envisas med att fälla ner toalettlocket.

Vill man vara diktator i hemmet får man ta det mesta av ansvaret. Alternativet är att bli en del av mänskligheten och börja komprimissa och kanske inse kvinnor inte alltid har rätt - snarare att de oftare har fel eftersom kvinnor föredrar män som är något äldre och har mer livserfarenhet.

Det är långt dit är jag rädd. De hatiska svar jag kommer att få mitt inlägg säger det mesta.
Citera
2008-06-07, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuff datakille
Får man fråga vem det är som skall göra vad det nu är du tycker behöver göras? .
Det är ju det jag frågar. Vad är kvar att göras? Själv ser jag en rad saker som är kvar att göras.

Citat:
Jag håller inte med om att så kallad jämställdhet börjar i hemmet. Politikerna, medierna och överheten i allmänhet sätter tonen och reglerna - sen blir det så att många följer efter och det slutar sen i hemmet. Det börjar inte där..
Kanske inte men det är nog en växelverkan. den stora förändringen sker inte förrän barn har väst upp i en jämställd familj och ser det som självklart.

Citat:
Mycket vore vunnet för jämställdheten om kvinnor slutade larva sig med att vara städnings-hitler och tvätt-mussolini och framför allt slutar med att hela tiden envisas med att fälla ner toalettlocket..

det kan jag hålla med om. Där får vi skylla oss själva. Samtidigt så är det vårat fel om andra anser att hemmet är smutsigt och ostädat.

Citat:
Vill man vara diktator i hemmet får man ta det mesta av ansvaret. Alternativet är att bli en del av mänskligheten och börja komprimissa och kanske inse kvinnor inte alltid har rätt - snarare att de oftare har fel eftersom kvinnor föredrar män som är något äldre och har mer livserfarenhet..
de flesta kvinnor tar ju mest ansvar i hemmet. Att man har relationer med äldre beror på att kvinnor själva ofta är mer mogna.

Citat:
Det är långt dit är jag rädd. De hatiska svar jag kommer att få mitt inlägg säger det mesta.
Citera
2008-06-07, 15:59
Medlem
Citat:
Det är ju det jag frågar. Vad är kvar att göras? Själv ser jag en rad saker som är kvar att göras.

Kanske inte men det är nog en växelverkan. den stora förändringen sker inte förrän barn har väst upp i en jämställd familj och ser det som självklart.

det kan jag hålla med om. Där får vi skylla oss själva. Samtidigt så är det vårat fel om andra anser att hemmet är smutsigt och ostädat.

de flesta kvinnor tar ju mest ansvar i hemmet. Att man har relationer med äldre beror på att kvinnor själva ofta är mer mogna.

Frågan jag ställde var inte vad som skall göras, utan vem som skall göra det som du nu anser skall göras. Och vilka kommer att utsättas för görningen? Bör jag utsättas t.ex.?

Det där med att "andra" (läs: kvinnor) anser att det ser ostädat ut - det är en fråga som inte har någonting med jämställdhet att göra. Det är något enbart kvinnor emellan. Om ni vill statustävla med varandra så var så god, gör det, om inte så låt bli. Men gör det inte till en jämställdhetsfråga.

När det gäller barn så fruktar jag snarare den dagen jämställdhet ses som självklart. Vad söner kommer se är inte samma sak som du ser, de kommer se att om de anpassar sig efter "samhället" så kommer de att bli en hunsad, patetisk tönt. Ännu större risk att pojkar antingen hittar på jävelskap eller isolerar sig med datorn. Sådant bådar inte gott.

Att kvinnor är mer mogna är din åsikt. Jag anser att män är mer mogna.
Citera
2008-06-07, 16:03
Medlem
Citat:
Frågan jag ställde var inte vad som skall göras, utan vem som skall göra det som du nu anser skall göras. Och vilka kommer att utsättas för görningen? Bör jag utsättas t.ex.?

Det där med att "andra" (läs: kvinnor) anser att det ser ostädat ut - det är en fråga som inte har någonting med jämställdhet att göra. Det är något enbart kvinnor emellan. Om ni vill statustävla med varandra så var så god, gör det, om inte så låt bli. Men gör det inte till en jämställdhetsfråga.

När det gäller barn så fruktar jag snarare den dagen jämställdhet ses som självklart. Vad söner kommer se är inte samma sak som du ser, de kommer se att om de anpassar sig efter "samhället" så kommer de att bli en hunsad, patetisk tönt. Ännu större risk att pojkar antingen hittar på jävelskap eller isolerar sig med datorn. Sådant bådar inte gott.

På vilket sätt anser du män vara mer mogna?
Är du rädd för att kvinnor gör pojkar till patetiska töntar. är jämställda män också patetiska töntar?
Citera
2008-06-07, 17:19
Moderator
pewpews avatar
Citat:

Jämnställdhet i hemmet är vad man gemensamt beslutar att var och en ansvarar för, och följer det, min högst privata åsikt. Svar på din fråga, ja jag anser vi är jämnställda, vi har friheten att bestämma själva.

Vad är för dig jämnställhet i hemmet?
Citera
2008-06-07, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pewpew
Jämnställdhet i hemmet är vad man gemensamt beslutar att var och en ansvarar för, och följer det, min högst privata åsikt. Svar på din fråga, ja jag anser vi är jämnställda, vi har friheten att bestämma själva.

Vad är för dig jämnställhet i hemmet?
För mig är det väl att man delar på ansvaret och arbetsbördan men att man kan välja att ha olika uppgifter, bägge behöver inte göra allt.
Citera
2008-06-07, 17:38
Moderator
pewpews avatar
Citat:
För mig är det väl att man delar på ansvaret och arbetsbördan men att man kan välja att ha olika uppgifter, bägge behöver inte göra allt.

Japp, man kommer överens helt enkelt om vem som gör vad. Jag städar hellre än klipper gräsmattan
Citera
2008-06-07, 22:26
Medlem
Citat:
På vilket sätt anser du män vara mer mogna?
Är du rädd för att kvinnor gör pojkar till patetiska töntar. är jämställda män också patetiska töntar?

Läs igenom mitt förra inlägg ett par gånger och försök förstå det.
Citera
2008-06-07, 23:07
Medlem
Brandbils avatar
Personligen tycker jag inte att jämställdhet i den individuella familjen är så viktigt. Där kommer individuella val och preferenser före. De kan iof innebära att man vill ha det jämställt, men många föredrar ju lite mer traditionella roller och då kan man inte förvänta sig att de ska välja annat. Iaf inte mer än man på samhällsnivå förmår alla att göra.
Citera
2008-06-08, 03:50
Bannlyst
Citat:
Själv ser jag en rad saker som är kvar att göras.

En (liten) lista (på sådant som du anser vara kvar att göra) borde väl isf inte anses vara för mycket begärt (för en fortsatt givande diskussion), eller?
Senast redigerad av texo 2008-06-08 kl. 03:52.
Citera
2008-06-08, 09:47
Medlem
Citat:

Jag tror inte att den utvecklingen för pojkar kommer ske. De allra flesta skulle inte välja en kriminell bana om de fått en vettig uppfostran. Det är trots allt män som uppfostrar också. Isolerar sig med datorn är redan en verklighet för många pojkar men det är relaterat till föräldrar som inte har tid. Jämställdhet är inte att pojkar/män ska bli patetiska töntar.
Men jag vet ju att du ser kvinnor som ett mkt stort hot.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in