2008-06-06, 20:01
Medlem
Hej!

För respektive nackdelar på de olika skolorna?

nu kommer förmodligen någon smart ass säga att det finns i annan tråd, men jag vill inte veta vilken som var bäst för 7 år sen utan snarare en senare uppdatering så därför startar vi nu en ny seriöss tråd..

mvh
Citera
2008-06-07, 00:06
Medlem
Marxamas avatar
Jag kan inte tala ur egen erfarenhet, men uppfattningen jag fått från andras kommentarer (då främst ur den samlade tråden för ämnet sjöfartrelaterade yrken, som för övrigt finns här på förstasidan ) är att Chalmers är lite mer... akademiskt, än vad det är i Kalmar. Så att säga. I övrigt ska utbildningarna vara likvärdiga (jag hade dock valt Kalmar, och det gjorde jag också, innan mina planer ändrades...)
Citera
2008-06-07, 00:17
Medlem
Jag har också funderat på det där. Men seriöst vem fan vill bo i Kalmar?
Citera
2009-04-29, 03:17
Medlem
NoCharlies avatar
Någon som har några nya tankar kring det här? Jag överväger starkt att söka till HT2010 men kan för allt smör i småland inte lista ut vilken av dem man ska välja - jag har ingen särskild relation till någon av städerna.

Chalmers har som bekant väldigt bra rykte när det gäller deras övriga utbildningar, de verkar också ha högst söktryck, eller iaf högsta intagningskraven av de två svenska skolorna.

Kalmar å andra sidan verkar vara den skola som en majoritet av FB-människorna söker till, varför?

Tacksam för svar!
Citera
2009-04-29, 03:20
Medlem
Emballages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gaedecke
Men seriöst vem fan vill bo i Kalmar?

Inget fel på Kalmar bortsett från att det kan vara lite tunt på röka då och då.
Citera
2009-04-29, 06:27
Medlem
sleevs avatar
Att plugga på sjöbefäl är inte som man läser i andra trådar att skolor rankas olika. Rederierna bryrsig inte om vilken skola du har studerat på.
Dom bryr sig om dina cert och arbets erfarenhet.

Så att välja sjöbefälsskola handlar mer om vilken stad som passar dig.
Citera
2009-04-30, 01:43
Medlem
NoCharlies avatar
Hur ser det ut när det gäller det norska skolorna, är det nån som är att föredra framför de andra? Kan man söka in på högskoleprov, eller hur söker man? Kostar det något? Har man rätt till CSN?

Tack till er som svarat so far!
Citera
2009-08-15, 12:51
Medlem
Lyckosmeds avatar
Någon som läser på Kalmar och vet efter hur lång tid in på första terminen som man går ut på praktik? Med andra ord hur lång tid varar basic-safety?
Citera
2009-08-15, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gaedecke
Jag har också funderat på det där. Men seriöst vem fan vill bo i Kalmar?

Kan du tänka dig ett jobb där du ligger ute på en båt 6 månader i stöten med bara andra killar så tror jag du klarar några månader i stöten i Kalmar.

Se vistelsen i Kalmar som en försmak av ditt framtida jobb (fast då med skillnaden att det finns tjejer i Kalmar. )
Citera
2009-09-03, 17:27
Medlem
Fetgrovsnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emballage
Inget fel på Kalmar bortsett från att det kan vara lite tunt på röka då och då.

What!? måste man odla eget då eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in