2008-06-08, 00:05
Medlem
RustyChainSs avatar
Ok, nu fattar jag, men e nog ändå lite för trött ändå, gonatt allesammans!
Citera
2008-06-08, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kires
Du bestämmer träff med en kompis i hans lägenhet på gatan 32 B, två trappor upp kl 12.30 på söndag.

Det vill säga, ni har kommit överens om mötet i tre rymdkoordinater och en "tidskoordinat".

Låt oss säga att tiden inte fanns, och du och jag bestämde oss för att träffas på XGatan 61Y två trappor upp. Sedan träffas vi där och går vidare och äter en saftig burgare. Skulle du och jag alltid stå kvar på XGatan 61Y samtidigt som vi var på alla andra ställen vi varit?

Mycket möjligt att det låter som jag är fullkomligt körd i huvet men detta var bara en rolig sak jag kom och tänka på
Citera
2008-06-08, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farlig!
Låt oss säga att tiden inte fanns, och du och jag bestämde oss för att träffas på XGatan 61Y två trappor upp. Sedan träffas vi där och går vidare och äter en saftig burgare. Skulle du och jag alltid stå kvar på XGatan 61Y samtidigt som vi var på alla andra ställen vi varit?

Mycket möjligt att det låter som jag är fullkomligt körd i huvet men detta var bara en rolig sak jag kom och tänka på

ja det var en intressant tanke , om man itne har tiden som en kordinat så borde saker och ting köra ihop sig rätt rejält
Citera
2008-06-08, 18:26
Medlem
Tiden finns ju inte egentligen som en sorts universell kraft, det är ju bara ett begrepp som det mänskliga sinnet har skapat för att förklara sakers relation till varandra. Det är omöjligt att tänka sig såna exempel eftersom utan tid skulle du inte kunna röra dig eller nånting. Typ...
Citera
2008-06-08, 19:35
Medlem
West-ens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Etabeeta
Tiden finns ju inte egentligen som en sorts universell kraft, det är ju bara ett begrepp som det mänskliga sinnet har skapat för att förklara sakers relation till varandra. Det är omöjligt att tänka sig såna exempel eftersom utan tid skulle du inte kunna röra dig eller nånting. Typ...
Du verkar har missat hela poängen med relativitetsteorin?
Citera
2008-06-08, 20:07
Medlem
dubbeltrubbels avatar
Citat:
Tiden används inte som en fjärde dimension om du tänker i bilder, 2D, 3D... Kuber och rektanglar och grejer, visuellt sett kan man ju omöjligt tänka sig tiden (eller någon annan fjärde dimension förutom höjd, bredd och djup), utan man använder tiden som en matematisk/fysisk dimension.

Så har jag uppfattat det iallafall.

Jag kan tänka mig tiden visuellt. Det blir ju som samma kordinater men olika tid. Ungefär som om du tar 5 kort på samma plats och sen lägger dom i en hög bara det att högen inte har något djup fast du kan ändå bläddra bland korten.
Citera
2008-06-08, 20:10
Medlem
Giorgis avatar
Citat:

Uhm, nej?
Citera
2008-06-08, 21:32
Medlem
Okej förlåt. Har tänkt efter lite mer... Är inte fullt insatt i relativitetsteorin och så, men det är jävligt intressant.
Senast redigerad av Etabeeta 2008-06-08 kl. 21:36.
Citera
2008-06-08, 22:21
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Okej förlåt. Har tänkt efter lite mer... Är inte fullt insatt i relativitetsteorin och så, men det är jävligt intressant.

Tror inte någon förutom Albert själv någonsin varit fullt insatt i relativitetsteorin
Citera
2008-06-08, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giorgi
Tror inte någon förutom Albert själv någonsin varit fullt insatt i relativitetsteorin
okej då men knappt insatt alls kanske passar bättre då.
Citera
2008-06-08, 22:45
Medlem
West-ens avatar
Citat:
Den raderar alla spår av att händelser kan vara samtida, utan när de inträffar beror på observatörerna.
Besättningen på ett rymdskepp som färdas i 90% av ljushastigheten kommer att tycka att tiden på jorden har gått 3 gånger så långsamt, eller vice versa.
Båda parter (besättningsmän såsom jordbor) upplever dock just deras tidsflöde som normalt och korrekt.
En partikel i nya LHC kommer att uppleva tiden som lite drygt 7000 gånger så snabb jämfört med partiklarna som bygger upp själva acceleratorn.
Detta min vän, är varför tid inte bara är skapat av människor för att relatera till händelser.
Detta är varför tid överhuvudtaget inte kan relateras till när det gäller exotiska evengemang.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in