2008-06-06, 19:33
Medlem
Det finns som bekant tre fysiska dimensioner (höjd, bredd och djup) detta kan användas för att beskriva tex en kub, men enligt relativitetsteorin finns där även en fjärde dimension nämligen tid.

Min fråga är , vad används dimensionen "tid" till att beskriva ?

Jag är inte så väldigt insatt i just relativitetsteorin ( går andra året på gymnasiet) så det kan hända att jag har fått hela grejen om bakfoten och det är så att man inte använder den fjärde dimensionen till något speciellt
Senast redigerad av PeterThor 2008-06-06 kl. 20:32.
Citera
2008-06-06, 19:38
Medlem
Giorgis avatar
Det kan fungera som en fjärde koordinat

Latitud, långitud, höjd och tidpunkt.

Annars så har rymdtiden en central roll i fysiken och dess roll skulle ta en bra bit skrivande att förklara, vilket jag inte orkar men ta och läs här:

http://en.wikipedia.org/wiki/Spacetime

eller svenska om din engelska är dålig:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Rumtid
Citera
2008-06-06, 19:48
Medlem
ok , tack för ett snabbt svar
Citera
2008-06-07, 00:16
Medlem
Zous avatar
http://www.flashback.org/showthread.php?t=647590
Citera
2008-06-07, 00:40
Medlem
Kiress avatar
Du bestämmer träff med en kompis i hans lägenhet på gatan 32 B, två trappor upp kl 12.30 på söndag.

Det vill säga, ni har kommit överens om mötet i tre rymdkoordinater och en "tidskoordinat".
Citera
2008-06-07, 03:13
Medlem
Tiden används inte som en fjärde dimension om du tänker i bilder, 2D, 3D... Kuber och rektanglar och grejer, visuellt sett kan man ju omöjligt tänka sig tiden (eller någon annan fjärde dimension förutom höjd, bredd och djup), utan man använder tiden som en matematisk/fysisk dimension.

Så har jag uppfattat det iallafall.
Citera
2008-06-07, 12:39
Medlem
RustyChainSs avatar
Tänk om man hade 2d-tid, eller tom 3d-tid, så om man är trött kan man sova åt "sidan" för att inte slösa på tiden som går framåt, ett sätt att stoppa tiden...
Citera
2008-06-07, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RustyChainS
Tänk om man hade 2d-tid, eller tom 3d-tid, så om man är trött kan man sova åt "sidan" för att inte slösa på tiden som går framåt, ett sätt att stoppa tiden...

Det hade iofs varit bra , men det är väldigt svårt att föreställa sig hur man skulle kunna göra detta
Citera
2008-06-07, 21:38
Medlem
RustyChainSs avatar
Ungefär lika svårt som nån som lever i en 2dvärld att tänka sej den tredje dimensionen, hans hjärna klarar helt enkelt inte det...
Citera
2008-06-07, 21:50
Medlem
West-ens avatar
Citat:
Ungefär lika svårt som nån som lever i en 2dvärld att tänka sej den tredje dimensionen, hans hjärna klarar helt enkelt inte det...
Därför rekommenderar jag att man plockar bort en dimension och gör jämförelsen där.
För att tänka på dig som 3D-figur som rör dig igenom en fjärde axel för tid med konstant hastighet, plocka bort en dimension.
Tänk dig istället en 2D-figur du klottrat ner på ett papper som rör sig igenom sin tidsaxel som då är den tredje, det vill säga ifrån ditt perspektiv; upp ifrån papperet.
Då är det genast lättare att tänka sig.
För övrigt föredrar jag att göra en liknande parallell till universum.
Citera
2008-06-07, 23:20
Medlem
RustyChainSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av West-en
Därför rekommenderar jag att man plockar bort en dimension och gör jämförelsen där.
För att tänka på dig som 3D-figur som rör dig igenom en fjärde axel för tid med konstant hastighet, plocka bort en dimension.
Tänk dig istället en 2D-figur du klottrat ner på ett papper som rör sig igenom sin tidsaxel som då är den tredje, det vill säga ifrån ditt perspektiv; upp ifrån papperet.
Då är det genast lättare att tänka sig.
För övrigt föredrar jag att göra en liknande parallell till universum.

Fast tiden är ju inte en rumsdimension, och har därför ingen riktning i rummet, så det går iaf inte bättre för mej att tänka så som i ditt inlägg, eller har jag missuppfattat dej helt?
Citera
2008-06-07, 23:53
Medlem
West-ens avatar
Citat:
Fast tiden är ju inte en rumsdimension, och har därför ingen riktning i rummet, så det går iaf inte bättre för mej att tänka så som i ditt inlägg, eller har jag missuppfattat dej helt?
Du har missuppfattat.
Du kan ändå använda koordinater för att representera en punkt, matematiskt så spelar det ingen roll om du har tre axlar eller 51, det är ändå en punkt i ett rum.
Det är därför man talar om rumtiden, som en fyrdimensionell rymd.
Pappersgubben skulle därför bli en hög med till synes identiska pappersgubbar på varandra, som skiljer sig lite i rörelse.
Eftersom pappersgubben bara kan se i sina två dimensioner kan de inte uppfatta den tredje (dess tid) som något annat än ett tvärsnitt, det vill säga nuet.
Går det upp ett ljus?
Förflytta nu analogin till vårat tredimensionella universum, där den fjärde dimensionen skulle motsvara tiden.
Med andra ord, vi kan precis som pappersgubben bara uppfatta ett tvärsnitt, alltså nuet. Varav dåtid och framtid förblir ställen vi inte kan nå, men likväl kan man matematiskt och fysiologiskt (dock lite spekulativt) tänka sig de som samexisterande via den fjärde koordinaten!
Förstår du?

(För övrigt var "pappersgubbe" med i FF-ordlistan.)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in