2008-06-06, 17:43
Medlem
Bronco68s avatar
Fick pa tafsen i annan trad när jag använde uttrycket "massera trupp" i betydelsen koncentrera sina trupper i ett speciellt omrade (det handlar alltsa inte som soldater som far thai-massage varken med eller utan happy end ).

Jag hade absolut för mig att man kunde säga sa pa svenska, men jag verkar ganska ensam om det.
  • Pa tyska säger man: "Truppen massieren"
  • Pa engelska heter det "to mass troops".
Nu bor jag sedan ganska länge utomlands och har kanske blivit influerad av det, men det skulle vara skönt om nagon kunna klarifiera hur det heter pa svenska egentligen.
Citera
2008-06-06, 17:46
Medlem
Siouxsies avatar
Massera trupp har jag aldrig hört, men jag kan tänka mig att du menar att samla sina trupper? Att döma av det engelska uttrycket. Jag är inte så bevandrad inom militären, så rätta mig gärna.. Men tror TS att detta kan vara rimligt?

Edit: Verbet "mass" på engelska betyder nämligen samlas eller skockas. "Massera" heter på engelska "Massage".
Senast redigerad av Siouxsie 2008-06-06 kl. 17:49.
Citera
2008-06-06, 17:52
Medlem
West-ens avatar
Ordet "mass" syftar på adjektivet ifrån ordet "mass" som helt enkelt betyder massa på svenska.
Uttrycket syftar alltså på att öka massan, göra truppkoncentrationen större, helt enkelt att samla trupperna, eller koncentrera dem.
Det finns inget liknande adjektiv på svenska då "massera" skulle vara verbformen av "massage".
Tror jag.
Använd "samla trupper", det låter bäst.
Senast redigerad av West-en 2008-06-06 kl. 17:57.
Citera
2008-06-06, 18:16
Bannlyst
nae jör man ente
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här