2009-10-04, 19:26
Medlem
sp3tts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av unsung
Nu tar diskussionen en rent löjeväckande vändning, helt plötsligt har "skatt" helande krafter.
Etatisterna tillskriver ju staten alla Guds egenskaper, så varför skulle inte skatten vara ett heligt, helande sakrament...
Citera
2009-10-04, 19:32
Medlem
unsungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skattesmitarn
Den enda slutsatsen jag kan dra är att om man använder absurda liknelser, kommer man i de flesta fall till en absurd slutsats.

Då vill jag göra anspråk på din kropp, inga invändningar är giltiga.
Citera
2009-10-04, 19:43
Medlem
markus120s avatar
Skatt är ett nödvändig brott mot individuella rättigheter för att samhällen ska fungera. Du måste helt enkelt betala för att få både skydd från polis och militär, för att börja med. Sedan så kan man inte bo i ett land där man inte ger utbildning till de som inte har råd, då blir dessa kriminella störda individer som kommer att göra livet svårt för de som har pengar.

Rätten till sin kropp är samma sort av rättighet, men det finns ingen argument för varför det är bra för samhället att man ger rätt till staten att använda din kropp som den önskar.

Dock måste äganderätten alltid finnas i tanken på folk (vilket inte är fallet idag), då man inte kränka människors rättigheter för att göra all möjlig form av service till de svagare i samhället. Statliga tjänster ska vara basen för att de svagare och speciellt deras barn känner att de har en chans för värdig liv i samhället och vill man ha lite extra så ska man arbeta hårt för att få det.
Citera
2009-10-04, 19:45
Medlem
Citat:
Nu tar diskussionen en rent löjeväckande vändning, helt plötsligt har "skatt" helande krafter.
Sverige rankas 1:a i världen på FN:s Human Poverty Index. Detta till följd av att...

- Sverige är det land i världen där man har störst chans att överleva till 60 års ålder

- Sverige är det land i världen som har den minsta andelen icke läs- och skrivkunniga inom befolkningen

- Sverige är 4:a i världen i tävlingsgrenen lägsta möjliga spädbarnsdödlighet

- Sverige är 8:a i världen när det gäller livslängd

Detta sammantaget med vår förhållandevis låga arbetslöshet och vår extremt låga andel av befolkningen som tjänar mindre än 50% av medianinkomsten har gjort Sverige till världsmästare i att utjämna klyftor. Huruvida det är bra eller dåligt kan definitivt diskuteras, men effekten på folkhälsan går knappast att bortse från - det är inte en tillfällighet att vi delar prispallen med andra högskatteländer (2 Norge, 3 Nederländerna, 4 Finland, 5 Danmark).

Det är anmärkningsvärt att vi fortfarande rankas 1:a med tanke på massimporten av loppätna analfabeter. Innan detta rivningsarbete påbörjades måste vi ha legat så långt framför resten av täten att vi nästan varvade dem.
Citera
2009-10-04, 19:47
Medlem
unsungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av markus120
Skatt är ett nödvändig brott mot individuella rättigheter för att samhällen ska fungera.

Det var nyheter, berätta det genast för vikingar och inkaindianer.
Citera
2009-10-04, 19:50
Moderator
Strix m/94s avatar
Så Du...

Citat:

...tror inte att vikingatidens människor betalade skatt? Aldrig hört talas om Uppsala öd? Aldrig hört talas om husabyar?
Citera
2009-10-04, 19:51
Medlem
Citat:
Utan att gå in i detalj och svara på hela ditt inlägg så väljer jag en mening som jag tycker belyser skillnaden i vårat sätt att tänka: ...de försvara sin rätt till det de har förvärvat från någon som för egen vinning otillbörligen försöker tillskansa sig frukterna av deras arbete.

Denna mening kan jag inte annat än att tolka som en ren hyllning till förtryck, du anser att det är den som inte vill betala skatt som är tjuven, för mig så känns det helt främmande och det skulle vara intressant om du ville utveckla just den delen.

Du läser vad jag skriver som faan läser bibeln, låt mig ta ett exempel för att belysa vad jag menar.
I mitt teoretiska samhälle har "staten" byggt en väg. Alla medborgare får använda vägen, de har bekostat den gemensamt och bekostar underhållet gemensamt, antingen med pengar eller i natura.

Allt är frid och fröjd.

Sedan dyker det upp en nyliberal, han vägrar betala skatt, men använder vägen och orsakar slitage. Då har han per definition stulit av alla andra medborgare då han har utnyttjat frukterna av deras arbete.
De har då rätt att be honom sluta använda vägen och alla andra nyttigheter, vilket i ett samhälle blir svårt, eller börja betala skatt, eller flytta.

lallisen
Citera
2009-10-04, 19:54
Medlem
unsungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
...tror inte att vikingatidens människor betalade skatt? Aldrig hört talas om Uppsala öd? Aldrig hört talas om husabyar?

Okej, jag ger mig, det förtar inte det absurda i att påstå att rättighetskränkningar, i det här fallet skatteindrivning, är absolut nödvändigt för att få ett samhälle att fungera.
Citera
2009-10-04, 20:02
Medlem
sp3tts avatar
Citat:
Skatt är ett nödvändig brott mot individuella rättigheter för att samhällen ska fungera. Du måste helt enkelt betala för att få både skydd från polis och militär, för att börja med.
Javisst, men man kan betala frivilligt för det. Hört talas om anarkokapitalism?
Citera
2009-10-04, 20:07
Medlem
unsungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
Sedan dyker det upp en nyliberal, han vägrar betala skatt, men använder vägen och orsakar slitage. Då har han per definition stulit av alla andra medborgare då han har utnyttjat frukterna av deras arbete.

Det håller jag med om att han har men det belyser framför allt den stora svagheten med majoritetsförtryck.
Citera
2009-10-04, 20:07
Medlem
markus120s avatar
Citat:

Tror du att vikingarna hade ett bättre samhälle än dagens samhälle? Ifall ditt svar är att man inte kan jämföra de pga tidsskillnaden så blir det genast ett löjligt exempel på välfungerande fullt anarkistiska samhällen.
Citera
2009-10-04, 20:10
Medlem
unsungs avatar
Citat:
Tror du att vikingarna hade ett bättre samhälle än dagens samhälle? Ifall ditt svar är att man inte kan jämföra de pga tidsskillnaden så blir det genast ett löjligt exempel på välfungerande fullt anarkistiska samhällen.

Nej, det går såklart inte att jämföra, vad jag ville ha sagt med min liknelse var att det är absurt att påstå att utan skatt så finns inget samhälle.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in