2008-07-07, 19:37
Medlem
b0gfettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quaerty
De vill kanske locka alla potentiella främlingsfientliga köpare? Kan det vara en liten anledning kanske?

Det brukar inte vara svårare än så att locka begåvningsreserven (öööh ut med alla!! förutom min pizzabagare han är schysst och har en viking som symbol, och han som äger kebabhaket måste få stanna också för han har köpt ut cigg åt mig).
Case closed.
Citera
2008-07-07, 19:43
Medlem
Fraternités avatar
Kul iakttagelse. En bit från mig finns en som heter Svea Pizzeria. Det är på gränsen till för mycket. Viking kebab heter väl så för att den ser ut som en båt och är stor och maffig. Ofta har pizzorna också namn efter fotbollslag. Det attraherar väl ungefär samma klientel.
Citera
2008-07-08, 16:19
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forhyrd
Jag har en teori.
Kan det inte vara så att invandrarna som driver pizzeriorna börjar forska lite smått i svensk historia innan dom öppnar sina pizzabutiker. Där finner dom asatron och tänker "Yes, detta tar vi, det här kan alla svenskar relatera till och vi kommer att få mycket kunder". Dom kanske inte har så stor koll på vad namnem egentligen innebär och bara har tagit dom för att vi svenskar ska kunna känna oss hemma även på pizzerian.

Ja, det är logiskt.
Citera
2008-07-08, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Forhyrd
Jag har en teori.
Kan det inte vara så att invandrarna som driver pizzeriorna börjar forska lite smått i svensk historia innan dom öppnar sina pizzabutiker. Där finner dom asatron och tänker "Yes, detta tar vi, det här kan alla svenskar relatera till och vi kommer att få mycket kunder". Dom kanske inte har så stor koll på vad namnem egentligen innebär och bara har tagit dom för att vi svenskar ska kunna känna oss hemma även på pizzerian.

Point taken. Precis som när vi svenskar åker till "semesterparadis" och äter "gott" samt dricker oss apraka på "Systembolaget" (Rhodos), "Viking Bar" (Sällskapsresan och Koh Samui och Gran Canaria etc etc in absurdum...), "Tre Hjärtan"(San Augustin el. Playa Ingles?), "E4:an" (Magaluf), "Den Glade Viking" (Magaluf) - ja ni fattar....

Igenkänningsfaktorn är tydlig
Citera
2008-07-09, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siouxsie
Tro det eller ej, men under vikingatiden i Norden användes faktiskt tallrikssubstitut gjorda av bröd, så att man kunde äta upp hela bygget. Det är den nordiska motsvarigheten till pizza, även om det inte hette så här uppe.
Ett runt bröd med mat ovanpå, som man äter upp.

Detta har jag också läst, för mycket länge sedan. Vid utgrävningar har man hittat någon form utav plåtar från vikingatiden, formade som om man hade bakat pizza. Vart kan jag ha läst detta? Lyckoslanten?
Citera
2008-07-10, 02:51
Medlem
Relijuns avatar
Citat:
Detta har jag också läst, för mycket länge sedan. Vid utgrävningar har man hittat någon form utav plåtar från vikingatiden, formade som om man hade bakat pizza. Vart kan jag ha läst detta? Lyckoslanten?

Antingen läste jag i lyckoslanten eller Kamrat-Posten(på tiden det begav sig); att pizzan "uppfanns" av nomader som var jagade och för att hinna undan fick man laga mat snabbt. Kasta allt över brödet, i princip.

Men Vikingatemat och indvandrare är klockrent för Sverige och ironin total.
Där jag bor finns 2 st "Viking" resturanger. Invandrarna som knappt kan svenska gör pizzerna, och 17-åriga blonda tjejer står vid kassan, Schweden anno 2008.
Citera
2008-07-10, 02:56
Medlem
trickydicks avatar
Om jag skulle öppna en Pizzeria skulle jag döpta den till Degas Pizzeria

och jag skulle ha reproduktioner av Edgar Degas fulla restaurangen..
Citera
2008-07-10, 15:05
Bannlyst
Är det verkligen så många pizzerior som anspelar på vikingar i namnet då?
Sett till det totala antalet pizzerior i hela Sverige, menar jag.

42 träffar på "Viking Pizzeria" ok..men hur många tusen pizzarestauranger finns det i Sverige?

Finns väl säkerligen massor som använder Italienska influenser också.
Och tittar man på en genomsnittsmeny på en pizzeria så leker dom med spanska, svenska, grekiska och italienska namn.

Nä, jag tror att det är stora variationer på namnen.

Och med sagt så ska jag nu gå och köpa en pizza för jag blev så djäkla sugen.
Blir nog en "viking pizza" tror jag
Senast redigerad av spooz 2008-07-10 kl. 15:30.
Citera
2008-07-10, 15:11
Medlem
serialbananas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sajkobeer
För det kan ju absolut inte vara så att en pizzeria som heter Odens Pizzeria ligger på t.ex. Odengatan. Ooooh nej, så kan det ju absolut inte vara!
Det är underbart på Odensplatsen i gbg där det ligger inte mindre än (om jag minns rätt från när jag var där) Odibn Livs, Odin Pizzeria och Frisör Oden.
Citera
2008-07-15, 14:08
Medlem
Richie Apriles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spooz
Och tittar man på en genomsnittsmeny på en pizzeria så leker dom med spanska, svenska, grekiska och italienska namn.
Men pizzorna "Mexicana" och "Acapulco" heter så eftersom de innehåller taco-kryddor, jalapenos och annat mexikanskt käk, "Atena" och "Greco" heter så eftersom de har på feta-ost, oliver och annat grek-käk.
Vad ska man ha på en Pizza valhall? Flugsvamp och mjöd?
Citera
2008-07-15, 20:17
Medlem
FNGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richie Aprile
Men pizzorna "Mexicana" och "Acapulco" heter så eftersom de innehåller taco-kryddor, jalapenos och annat mexikanskt käk, "Atena" och "Greco" heter så eftersom de har på feta-ost, oliver och annat grek-käk.
Vad ska man ha på en Pizza valhall? Flugsvamp och mjöd?

Gris, äpple, honung och, om man får tro Röde Orm, timjan och blodkorv.
Citera
2008-07-16, 08:42
Medlem
Richie Apriles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FNG
Gris, äpple, honung och, om man får tro Röde Orm, timjan och blodkorv.
Mums!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in