2008-06-04, 17:03
Medlem
Adversariuss avatar
Tänkte härmed starta en tråd om absurdismen och en av dess mest prominenta figurer, Albert Camus. Här följer ett par Wikipedia-länkar på engelska, eftersom de är mer utförliga. Icke engelskakunniga kan söka på annat håll.

http://en.wikipedia.org/wiki/Absurdism
http://en.wikipedia.org/wiki/Albert_Camus
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Myth_of_Sisyphus

Jag måste säga att jag tilltalas mer av denna filosofiska inriktning än någon annan jag någonsin läst om. Det känns lite som förfinad och utarbetad nihilism, och så har det ändå det cyniska och lite ironiska perspektiv på livet som existensialismen saknar. Att möta livets grundläggande meningslöshet och finna sig i det, samtidigt som man kan skratta åt hur löjligt det hela är... Jag har ännu inte läst The Myth of Sisyphus i sin helhet, men boken är beställd och ska snart vara uthämtad. Om någon av er är bekant med fler av Camus verk, och för all del annat läsvärt kring absurdismen, får ni gärna slänga upp era rekommendationer.
Citera
2008-06-04, 22:31
Medlem
Adversariuss avatar
Ingen som har åsikter/tankar?
Citera
2008-06-06, 01:40
Medlem
Fick känslan av att "skaparen" av denna ism hade glimten i ögat när han skrev det, men en väldigt intressant syn måste jag säga! Härlig att läsa.
Citera
2008-06-06, 16:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Adversarius

Att möta livets grundläggande meningslöshet och finna sig i det, samtidigt som man kan skratta åt hur löjligt det hela är...

Varför är livet meningslöst till sitt väsen?

Om det gäller att förbereda sig på att dö och att vara död då är det väl inte meningslöst, då har ju livet en mening, nämligen denna förberedelse (Platon)

Visst kan man skratta, men inte åt livets meningslöshet per se, utan kanske åt människors strävan och ältan, ibland trots att dom anser att livet är meningslöst. ( Schopenhauer )

En ( Nietzsche ) igen anser att vi kan ge livet mening genom att skapa oss själva.

------------------------------------------------------------------

Camus är en filosofisk mygga ( Tinman )
Citera
2008-06-06, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinman
Camus är en filosofisk mygga ( Tinman )
Där satt den
Citera
2008-06-11, 18:39
Medlem
zlatanzlatans avatar
Har själv läst Albert Camus the stranger, riktigt bra bok. När jag hade läst den börjar man fundera egentligen över livet, så meningslöst det är. Vi lever och dör. Ännu hemskar blir det när man inser att man under sin begränsade livstid ska skolas för att kunna arbeta. Någonstanns måste man själv skapa mening, fråga mig inte hur jag gör (läsa på flashback?)
Citera
2008-06-11, 20:54
Medlem
Reoshis avatar
varför hävdar så många att livet är meningslöst? finns väl inget mer meningsfullt än det liv som utgör möjligheten att bedöma dess värde och meningsfullhet.

antar att det är i jämförelse md religösa budskap om livet, döden, meningen med det hela som ligger till grund för att en syn på livet utan detta som "mening" är meningslöst, men jag tycker bara det saknar en högre mening, en gudomlig mening och syfte, men inte ens den religösa meningen med livet gör ett liv utan den mindre meningsfullt.. aja.
Citera
2023-12-20, 10:25
Medlem
MrFishboys avatar
Återuppväcker en diskussion om en ism som ger svaren ingen vill ha, men är de verkligen fel?

Absurdismen hävdar att livet saknar en grundläggande mening, det förflutna finns inte längre, framtiden är inte skapad, bara nuet existerar. Som en partikel som försvinner när du ser den. Livet blir en kort tillvaro i ett likgiltigt universum på ett sandkorn i ett för oss oändligt kosmos.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in