• 1
  • 2
2008-06-04, 19:33
Medlem
Harry_Hallers avatar
Jag har hört att man ska banka in kryddorna.
Citera
2008-06-04, 19:47
Bannlyst
Måste bara;
http://www.youtube.com/watch?v=h3r-S5cigK0
Citera
2008-06-04, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Du hinner inte göra den här salladen men jag lämnar ut receptet så du kan fixa den nästa gång. Det finns dock en fuskversion.

Pizzasallad
Hyvla vitkål med osthyvel. Den finstrimlade kålen lägger man i en bunke försett med lock eller plastpåse. Därefter gör man en ganska stark ättikslag av ättika, salt och lite socker, häller den över kålen och placerar den i kylskåp.

När kålen ha legat i kylskåpet i helst 2 dygn så tar jag ut den och häller av lagen. Jag sköljer den snabbt, kramar ut all vätska samt gör en ny lag på samma ingredienser dock avsevärt svagare i smaken. Denna lag häller jag över kålen, smakar av med salt, grovmalen svartpeppar, stött torkad dragon, och lite torkad oregano samt en nypa socker och ev. röd spetspaprika i små tärningar.

Slutligen strilar jag över neutral olja (!) och serverar salladen ljummen. Jag har inte alltid i vitlök/vitlökspulver. Det beror på vad jag känner för.
--------------------------------------------------------------------------
Fuskvarianten gör du på samma sätt med ett undantag. Du måste förvälla vitkålen, hälla av vattnet och sedan kyla ner den fort.

~Paul~

Du har inte lust att ge lite mer exakta mått?

Är livrädd för att laga mat med ättika nämligen
Citera
2008-06-05, 07:30
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epicrobin
Du har inte lust att ge lite mer exakta mått?

Är livrädd för att laga mat med ättika nämligen
Problemet är att jag inte mäter eller väger ingredienserna. Jag kikar på mängden strimlad kål och anpassar de andra mängderna därefter .

Låt mig säga såhär. Det första "badet" skall vara rejält syrligt.

Efter de två dygnen så häller jag ut ättika, sköljer (ytterst snabbt) och kramar ur kålen. Därefter fixar jag en ny lag. Denna gång är den mycket mildare. Man måste nämligen ta hänsyn till att kålen redan har en syrlig ton! Återigen. Svårt att ge exakta mängder. Du måste nog testa dig fram. Var dock inte för feg heller, då smakar inte kålen som den skall.

~Paul~
Citera
2008-06-06, 09:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av spooz
Räcker med vanlig Rucola sallad. Kanske lite olivolja ovanpå.

Den svenska idén om vitkål på pizza är ju avskyvärd.

Hehehe, så sant. så sant. Själv är jag svensk.

Fast recepten här värkar bra
Citera
2008-06-06, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Problemet är att jag inte mäter eller väger ingredienserna. Jag kikar på mängden strimlad kål och anpassar de andra mängderna därefter .

Låt mig säga såhär. Det första "badet" skall vara rejält syrligt.

Efter de två dygnen så häller jag ut ättika, sköljer (ytterst snabbt) och kramar ur kålen. Därefter fixar jag en ny lag. Denna gång är den mycket mildare. Man måste nämligen ta hänsyn till att kålen redan har en syrlig ton! Återigen. Svårt att ge exakta mängder. Du måste nog testa dig fram. Var dock inte för feg heller, då smakar inte kålen som den skall.

~Paul~
Även om du inte mäter,utan har det i fingertopparna måste du ju kunna säga ungefärliga proporttioner. Fösta lagen är den 1:2 ? Andra lagen 1:5 ?
Citera
2008-06-07, 00:21
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gmn
Även om du inte mäter,utan har det i fingertopparna måste du ju kunna säga ungefärliga proporttioner. Fösta lagen är den 1:2 ? Andra lagen 1:5 ?
Jag häller på och sedan smakar jag av. Därefter anpassar jag smaken till rätt styrka. Som sagt, väldigt svårt att gissa. Mitt råd är att man testar sig fram. Börja med en liten mängd och smaka. Det skall som sagt vara riktigt syrligt. OK, en gissning är kanske fifty-fifty.

Den andra lagen är verkligen inget som jag kan ge mått på. Det är nämligen ganska individuellt vad man uppfattar som rätt balans. Tänk dock på att kålen är något syrlig redan från första inläggningen.

~Paul~
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in