Tja, jag tänkte avinstallera symantec client security från min skoldator, men jag måste tydligen ha ett password för att kunna fortsätta. Hur kommer jag förbi det? Jag tänkte installera Nod32 + Outpost firewall istället, men jag får ju inte ens bort symantec grejen...
Kapar tråden lite då det är samma ämne..
Har nu avinstallerat detta helvetes Symantec, men helt plötsligt installerar det sig självt vid uppstart:
"Den hanterade programvaran Symantec Antivirus installeras"
Så nu tar det 20 min innan man kan göra nåt med datorn igen vid uppstart, hata symantec förfaen!
Kan någon förklara hur jag skall döda detta program för evigt (sista bossen)
EDIT:
Skall tilläggas att det är en företagsdator givetvis
Senast redigerad av JackDanielz 2008-10-01 kl. 07:21.
Anledning: EDIT
Tja, jag tänkte avinstallera symantec client security från min skoldator, men jag måste tydligen ha ett password för att kunna fortsätta. Hur kommer jag förbi det? Jag tänkte installera Nod32 + Outpost firewall istället, men jag får ju inte ens bort symantec grejen...
Går det att avinstallera på något annat sätt?
Det låter mer som om den frågar efter lösenord för att FÅ avinstallera, inte bara Norton. Kan det vara så att du inte är admin på datorn och måste ha tillåtelse av en sådan att avinstallera?
Ditt Symantec är då inte lokalt installerat, utan hanteras av någon distributionsplattform, Microsofts SMS eller liknande. Detta innebär att SMS-klienten på din dator kollar upp vid uppstart vad din dator ska ha i sig, och om någon programvara saknas så installeras den igen. Du är med andra ord körd.
Enda alternativet är att få administratören att ta bort din dator ur listan för datorer som ska ha Symantec, och den chansen är rätt liten. Vi administratörer är i grunden elaka nämligen.
Men din Admin verkar behöva en kurs i hur man sätter upp mjukvaran så att man minimerar problemen för användaren. Idealet är ju att uppnå ett fullvärdigt skydd som användaren aldrig märker.
Men problemet ligger ju i själva Symantec, som ju är ett resurskrävande program. Man kan inte göra nånting de första 10 minuterna då Windows startat, för då ska det ju scannas te höger å vänster eller vafan det gör (Rtvscan). Overkligt dumt
Hur farligt är det att "stänga av" Rtvscan? Har gjort det nu i services.msc
och valt att starta den manuellt med, funderar på att göra så med alla services för Symantec.
Har AVG installerat också så helt oskyddad är jag icke...
Hur farligt är det att "stänga av" Rtvscan? Har gjort det nu i services.msc
och valt att starta den manuellt med, funderar på att göra så med alla services för Symantec.
Har AVG installerat också så helt oskyddad är jag icke...
(Jag v.s Admin 1-0)
Symantec själva hade lite filer för registret på sin sida.
Kapar tråden lite då det är samma ämne..
Har nu avinstallerat detta helvetes Symantec, men helt plötsligt installerar det sig självt vid uppstart:
"Den hanterade programvaran Symantec Antivirus installeras"
Så nu tar det 20 min innan man kan göra nåt med datorn igen vid uppstart, hata symantec förfaen!
Kan någon förklara hur jag skall döda detta program för evigt (sista bossen)
EDIT:
Skall tilläggas att det är en företagsdator givetvis
Vad händer om du drar ut nätverkskabeln under uppstart och trycker tillbaka kabeln när datorn är klar för att köra?