Flashback bygger pepparkakshus!
2008-06-03, 16:57
Medlem
QP Cheeses avatar
jag svor ve och förbannelse över linux ett tag men nu har det lugnat ner sig och jag har installerat ubuntu igen genom wubi, efter några tröttsamma suckar och lite googlande verkar det flyta på okej och jag måste erkänna att jag kanske skall omvärdera mitt beslut att gå tillbaka helt till windows, det jag undrar nu är bara ifall det går att byta OS utan att starta om datorn? det vore det mest föträffliga att kanske bara gå över hursom man känner för det...

finns det möjligheter till det?
Citera
2008-06-03, 16:58
Medlem
Inte med Dualboot, men du skulle kunna köra Linux virtuellt, genom t.ex. Virtualbox.
Citera
2008-06-03, 16:59
Medlem
QP Cheeses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoXaZer
Inte med Dualboot, men du skulle kunna köra Linux virtuellt, genom t.ex. Virtualbox.

men installeras det då och med sparade inställningar osv? eller är det bara en typ demo variant man går i varje gång?
Citera
2008-06-03, 17:19
Medlem
gadzooxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QP Cheese
men installeras det då och med sparade inställningar osv?
Ja. VirtualBox är en virtuell pc, inklusive virtuell hårdvara och virtuell hårddisk. Ur OS:ets synvinkel (det du kör i VirtualBox alltså) ser det i princip ut som vilken annan (riktig) dator som helst, men givetvis krävs drivers och stöd för den hårdvara VirtualBox emulerar. Den virtuella hårddisken ligger som en vanlig fil i "host-operativets" filsystem, men du kan även konfa den till att boota från en fysisk partition.

VMware Workstation, VMware Player och Microsoft Virtual PC är fler exempel på liknande applikationer.
Citera
2008-06-03, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gadzoox
Ja. VirtualBox är en virtuell pc, inklusive virtuell hårdvara och virtuell hårddisk. Ur OS:ets synvinkel (det du kör i VirtualBox alltså) ser det i princip ut som vilken annan (riktig) dator som helst, men givetvis krävs drivers och stöd för den hårdvara VirtualBox emulerar. Den virtuella hårddisken ligger som en vanlig fil i "host-operativets" filsystem, men du kan även konfa den till att boota från en fysisk partition.

VMware Workstation, VMware Player och Microsoft Virtual PC är fler exempel på liknande applikationer.

Även VMware Server som är gratis är ett alternativ som jag själv tycker mycket om.

//zekel
Citera
2008-06-03, 19:34
Medlem
orkarNs avatar
Det är fina förslag, men är det inte lite väl mycket att göra för att slippa starta om datorn..? Jag lirar i windoze, allt annat i ubuntu - från ubuntu till spelklar i windows tar en och en halv minut i snitt. Andra hållet, kanske 2 mins.
QP, kul att du "lugnat ned dig" ^^
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in