2008-06-03, 11:14
Medlem
MycketBras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neugirig
Idag talade en (kvinnlig) utredare om alla invandrare som hon, andra med detta språkproblem säger han eller hon. Är denne för kyligt istället?
Låter som hon gått vilse i sitt sätt att uttrycka sig. Borde sagt något som: "Valfri invandrare får en potatis om dagen, om personen ifråga vill det". Alternativt använt denne men denne används ofta nedlåtande, som tex "Visst fan kan valfri invandrare få en potatis om dagen, om denne nu absolut måste insistera på detta."
Senast redigerad av MycketBra 2008-06-03 kl. 11:24.
Citera
2008-06-03, 11:18
Medlem
Egon3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brtkrbzhnv
Äsch, denna är ju sexusneutralt. Denne används väl mest i dialektalt (= icke-stockholmskt) och formellt språk.
För din egen skull hoppas jag att det där var skämtsamt menat.

Bonniers som har sitt säte i Stockholm har gett ut en hel del romaner. Konken
ger följande statistik för B.I + B.II

"denna man" : 02+03 = 05
"denne man" : 37+20 = 57 = 92 %

TS talade om seriös rapportering, inte dialekten i Fjollträsk.

Om texten talar om en valfri människa som hon, så kan man mycket väl skriva
»denna person« men inte *denna man.

Myndigheternas skrivregler (2004):
... Vid substantiverade adjektiv utan efterföljande huvudord, t.ex. den
bidragsskyldige, den sjuke, används e-formen när det är en man som
avses eller när könet inte spelar någon roll. Om det är en kvinna som
avses, används a-formen. Samma regler gäller när man väljer mellan pronomen denne(s) och denna(s) när de används tillbakasyftande. ...
www.regeringen.se/sb/d/253/a/33329
Senast redigerad av Egon3 2008-06-03 kl. 11:35.
Citera
2008-06-03, 15:10
Medlem
Egon3s avatar
Povel Ramel skaldade:
Digga Darwin, denne man som sammanhanget fann.
Povel var okrönt svensk mästare i svenska språket fria behandling.
Citera
2008-06-03, 15:51
Medlem
Jiiimboohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Hur tänkte du nu? När blev "han" traditionellt för ett feminimt ord?
Det är inte jag som kommit på denna regeln. Om du läser citatet från Språkrådet i ett tidigare inlägg så kunde man förr (ca 30 år sedan) använda "han" när könet inte var känt. Att man nu tvunget måste gå ifrån detta är bara onödigt.
Citera
2008-06-03, 16:05
Medlem
Arkomanns avatar
Annars är ju "vederbörande" alltid ett bra och verkligt könsneutralt alternativ.
Citera
2008-06-03, 16:23
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jiiimbooh
Det är inte jag som kommit på denna regeln. Om du läser citatet från Språkrådet i ett tidigare inlägg så kunde man förr (ca 30 år sedan) använda "han" när könet inte var känt. Att man nu tvunget måste gå ifrån detta är bara onödigt.

Det tror jag visserligen främst handlar om att det förr i tiden oftast handlade om just män när man talade om folk, snarare än att det skulle vara mer neutralt än hon på något sätt.

Men precis som jag säger hon om klockan så säger jag hon om människan. Exempel: människan, hon har vandrat på jorden i många tusen år.
Citera
2008-06-03, 16:27
Medlem
haywards avatar
Citat:
Det tror jag visserligen främst handlar om att det förr i tiden oftast handlade om just män när man talade om folk, snarare än att det skulle vara mer neutralt än hon på något sätt.

Men precis som jag säger hon om klockan så säger jag hon om människan. Exempel: människan, hon har vandrat på jorden i många tusen år.
Och det var det jag menade då jag skrev
Citat:
Ursprungligen postat av hayward
Syftade hon inte till "invandrarna" i deras egenskap av "människor"* då?

*Ordet "människa" var väl - liksom "klocka" - förr ett feminint ord?
Citera
2008-06-03, 16:27
Medlem
Kryžininkass avatar
Citat:

Nej, han användes helt enkelt även som könsneutralt pronomen. Det är inte särskilt ovanligt eller anmärkningsvärt, utan samma fenomen återfinns på andra håll.
Citera
2008-06-03, 16:30
Medlem
haywards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kryžininkas
Nej, han användes helt enkelt även som könsneutralt pronomen. Det är inte särskilt ovanligt eller anmärkningsvärt, utan samma fenomen återfinns på andra håll.
Här i Småland använder "di gamle" såvitt jag vet "hon" om människan så väl som klockan.
Citera
2008-06-03, 16:37
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kryžininkas

Är det så alltså? När var det genustjofräset försvann från svenska språket? Jag har nämligen alltid fått lära mig att just människan och klockan är hon, i princip allting annat är den eller det. Och när jag tänker till så kan jag svära på att jag läst många gånger att människan blivit benämnd som "hon" i diverse texter.
Citera
2008-06-03, 18:13
Medlem
Kryžininkass avatar
Citat:
Är det så alltså? När var det genustjofräset försvann från svenska språket? Jag har nämligen alltid fått lära mig att just människan och klockan är hon, i princip allting annat är den eller det. Och när jag tänker till så kan jag svära på att jag läst många gånger att människan blivit benämnd som "hon" i diverse texter.

Att klockan och männsikan är honor är också sant men en helt annan fråga.
Citera
2008-06-03, 19:38
Medlem
Jiiimboohs avatar
När man pratar om människan som hon så menar man hela mänskligheten och inte en enskild person.

Ex: Människan, hon är en intelligent varelse.

Ex: Den siste personen ut ska släcka ljuset innan han lämnar lokalen.

I det sista exemplet menar Språkrådet att man inte bör använda han/hon eller denne i modernt språk. Jag tycker det känns naturligt med han. (Nu går det iof att skriva om så att man kan undvika pronomen helt, "Den sista personen som lämnar lokalen ska släcka ljuset", men det kan bli jobbigt i längre texter.)
Senast redigerad av Jiiimbooh 2008-06-03 kl. 19:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in