2008-06-02, 21:05
Medlem
Hej på er, väldigt ny här på fb och har en fråga som jag skulle bli tacksam om ni kunde hjälpa mig med.
Jag försöker utröna om det är ett brott att gå igenom en annan persons mobil; meddelanden och telefonbok, och vilken rubricering det faller under. Kan det vara ofredande t ex?
Citera
2008-06-03, 18:11
Medlem
rallysallys avatar
Svar: Ja. Det faller under samma lagar som att t.ex öppna andras brev. Polisen får t. ex inte gå igenom en mobiltelefon vid ett dödsfall om inte allvarligt brott misstänks(mer än sex månader). Jämförbart med regler för husrannsakan och att man inte behöver öppna bakluckan på bilen vid trafikkontroll. (men vägrar du det så lär du få öppna den förr eller senare...) Vad lagrummet heter har jag inte en susning om. För privatpersoner är det väl hemfridsbrott?
Citera
2008-06-03, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rallysally
Svar: Ja. Det faller under samma lagar som att t.ex öppna andras brev. Polisen får t. ex inte gå igenom en mobiltelefon vid ett dödsfall om inte allvarligt brott misstänks(mer än sex månader). Jämförbart med regler för husrannsakan och att man inte behöver öppna bakluckan på bilen vid trafikkontroll. (men vägrar du det så lär du få öppna den förr eller senare...) Vad lagrummet heter har jag inte en susning om. För privatpersoner är det väl hemfridsbrott?

Japp det är det. Det anses som integritetskränkande. Skamligt nog minns jag dock inte under vilken lag som bestämmelsen faller, men det är
dock inte under kategorin hemfridsbrott som just är en lag om hemfrid, dvs. att man utan tillåtelse från vederbörande tränger sig in eller uppehåller sig i någons bostad (till exempel i rum, hus, gård eller fartyg).
Citera
2008-06-03, 20:12
Medlem
Tack ni båda ovanstående för svar! Även om jag inte blev mer klok än jag var tidigare dock; det är just det där under vilken rubricering det hela faller under som jag inte kommer fram till...
Jag kan ju utveckla så pass att det här med mobileriet har skett i ett fall där en man utsätter sin f d för psykiskt våld, en bunt som kan vara olaga hot, kränkningar (visat upp nakenfoton på exet för sina kompisar t ex), och lite sånt. Jag tror inte att hon har på fötter för en kvinnofridskränkning, det räcker nog inte till at väcka åtal på då det finns för lite bevisning. Killen håller sig precis i yttersta gränserna för vad som är tillåtet. OM det nu är det alls.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in