2008-06-02, 20:09
Medlem
Jan Bananbergs avatar
Tjena, har en Fujisu Siemens Jetson som jag behöver ominstallera men har dessvärre ingen recovery CD. Jag kan inte heller komma in på Fujisus hemsida med hjälp av mitt Serienummer. Antagligen beror det på att datorn är såpass gammal, tror den har uppemot 4 år på nacken.

Vad tror ni är det enklaste sättet att komma åt en fungerande Originalskiva till min burk? Måste jag helt enkelt köpa en ny CD eller ska jag kontakta Fujisu så att dom kanske kan hjälpa mig ur.

Kanske ladda ner en CD från nätet, bara det att jag inte har någon aning om vilken CD som passar min burk

MVH Bananen.
Citera
2008-06-03, 07:46
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jan Bananberg
Tjena, har en Fujisu Siemens Jetson som jag behöver ominstallera men har dessvärre ingen recovery CD. Jag kan inte heller komma in på Fujisus hemsida med hjälp av mitt Serienummer. Antagligen beror det på att datorn är såpass gammal, tror den har uppemot 4 år på nacken.

Vad tror ni är det enklaste sättet att komma åt en fungerande Originalskiva till min burk? Måste jag helt enkelt köpa en ny CD eller ska jag kontakta Fujisu så att dom kanske kan hjälpa mig ur.

Kanske ladda ner en CD från nätet, bara det att jag inte har någon aning om vilken CD som passar min burk

MVH Bananen.

För andra gången inom en timme:

http://www.fujitsu-siemens.se/support/downloads.html

Men Sök på jetson!
Välj Pil ner menyn längst ner..
Välj mellan Jetson Basic, Power eller @home
Citera
2008-06-03, 21:18
Medlem
Jan Bananbergs avatar
Nu förstog inte jag riktigt, kanske beror på att jag e dum i huvudet :P
Men iallafall så sökte jag på "Jetson" och fick fram massa olika saker som jag inte riktigt förstår mig på.

Det ända jag hittar är som jag tror kan funka är flash bios update grejer, kanske jag är helt fel ute?

Sådär någonting ser det ut. Enligt dig ska jag alltså kunna ladda ner nått program som jag sedan bränner ut på en CD och stoppar in i min dator~ det e det jag vill komma åt i vilket fall som helst

MVH Bananen
Senast redigerad av Jan Bananberg 2008-06-03 kl. 21:47.
Citera
2008-06-04, 10:39
Medlem
/Nisse_Hults avatar
OK! Vi tar det från början!

Gå in på: http://support.fujitsu-siemens.com/D...e&AdlerResult=

Klicka på "Pil ner" vid "please select product"

Välj din version av Jetson (Basic, power eller @home)
det bör stå någonstans på ditt datorchassie vilken det är du har..

Därefter väljer du den windowsversion du vill installera ( t.ex. XP)

Därefter laddar du ner sen senaste versionen (=har högsta Versionsnumret) av nedan i tur och ordning:

Systemboard (= drivrutiner till Chipset, 1:a drivrutinen som du får installera när windows har kommit i gång!)

LAN (= drivrutiner till nätverkskortet, 2:a drivrutinen som du bör installera)

Graphic (= drivrutiner till Grafikkortet, 3:e drivrutinen som du bör installera)

Audio (= drivrutiner till Ljudkortet, 4:e drivrutinen som du bör installera, Prova först med AC-97)

Att Uppdatera BIOS bör du vänta med tills du får hjälp av någon mer erfaren dator"nörd".

-Ladda ner alla ovan drivrutiner och spara dessa till CD/DVD eller till USB-minne!

sedan följer du nedan steg för steg anvinsning så kommer du att installera om Windows på ett bra och fungerande sätt:

Först ser till att spara undan de filer etc. som du vill ha kvar. (typ: Bränn till CD/DVD etc. eller spar till USB-minne!)

Kör gärna "Kefinder" som plockar fram den regnyckel du har i dag.. så du har en giltig nyckel till ominstallationen.
http://www.nirsoft.net/utils/product_cd_key_viewer.html

Därefter är det bästa att helt "rensa" datorn och börja på nytt.. Då slipper du ärva problem från tidigare installation..
En enkelt steg för steg beskrivning kommer här:

Ovan saxat ur installationsanvisningen för windows xp Pro som finns att ladda ner gratis från http://www.winguider.se
Guiderna förstärker datorns säkerhet radikalt, så att angrepp och smittor hindras!

Hoppas dessa instruktioner är klara och tydliga nog!

Lycka till!
Senast redigerad av /Nisse_Hult 2008-06-04 kl. 10:44.
Citera
2008-06-04, 11:58
Medlem
Jan Bananbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av /Nisse_Hult
Välj din version av Jetson (Basic, power eller @home)
det bör stå någonstans på ditt datorchassie vilken det är du har..

Problemet där precis som jag nämde i mitt första inlägg är att mitt serienummer jag har på datoron inte funkar att logga in med
Senast redigerad av Jan Bananberg 2008-06-04 kl. 12:13.
Citera
2008-06-04, 12:53
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jan Bananberg
Problemet där precis som jag nämde i mitt första inlägg är att mitt serienummer jag har på datoron inte funkar att logga in med

Vad ska du med det till!

Det bör finnas någon klisterlapp etc. på datorn som talat om ifall det är en budget, power eller @home.
Titta på datorn!!!!!!!

Om inte, prova att ladda ner drivrutinerna för alla tre versionerna...
Sedan börjar du installera med budgetdrivrutinerna, får du felmeddelanden, så provar du powerdrivrutinerna osv.

Citera
2008-06-05, 19:31
Medlem
Jan Bananbergs avatar
Funkar fina fisken nu, tack för all hjälp!!

/Bananen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in