2008-06-02, 18:16
Medlem
Försöker lösa en arvstvist åt min fru och hoppas på er hjälp.

Följande har skett. Min frus farfar har dött och efterlämnade sig sin fru och 3 barn (2 vid liv och 1 död). Min frus pappa var den av barnen som har avlidigt tidigare. Vad jag har förstått så gör det min fru till en av bröstarvingarna. Det finns inget testamente eller äktenskapsförord.

Hur kommer detta arv att delas upp? Är det 50% till makan och sedan delas dom resterande 50% upp mellan dom 3 barnen?

Nu kommer den intressanta delen av historien. Jag fick reda på idag att Farmor tillsammans med dom 2 levande barnen redan har gjort en bouppteckning utan att min fru har blivit kallad!!! Jag fick tag på bouppteckaren innan han hann skicka in detta till skattemyndigheten och han har stoppat processen. Fick även en kopia på bouppteckningen och där har dom (antagligen medvetet) inte skrivit in den avlidne sonen som efterarvinge. Klart olagligt eller hur?! Vill helst inte göra en polisanmälan utan lösa detta på annat sätt.

En annan sak som var konstigt är att Farfar tillsammans med farmor äger hus och ett större område mark i utlandet (balkan) som inte stod med i bouppteckningen? Borde inte egendom från utlandet även ingå i en bouppteckning?
Citera
2008-06-02, 18:26
Medlem
din fru är efterarvinge, Hur tillgångarna utmolands ska fördelas kan påvekas av reglerna i det landet
Citera
2008-06-02, 18:31
Medlem
HubertusHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PrinceBuster
Hur kommer detta arv att delas upp? Är det 50% till makan och sedan delas dom resterande 50% upp mellan dom 3 barnen?

100% bör gå till den efterlevande makan då inget testamente är skrivet och barnen är gemensamma
http://www.alden.se/Arvsordningen.htm
Citera
2008-06-02, 18:32
Medlem
Nakenchocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HubertusH
100% bör gå till den efterlevande makan då inget testamente är skrivet och barnen är gemensamma

Precis så är det. Din fru ärver inte förrän farmor är död.
Citera
2008-06-02, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HubertusH

Okej, är det en lagändring som har kommit på sista tiden?

Är det klokt att få bouppteckningen omgjord så att min frus avlidna pappa ändå står med i bouppteckningen för framtida bruk när även hennes farmor går bort?
Citera
2008-06-02, 18:59
Medlem
Nakenchocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PrinceBuster
Okej, är det en lagändring som har kommit på sista tiden?
Är det klokt att få bouppteckningen omgjord så att min frus avlidna pappa ändå står med i bouppteckningen för framtida bruk när även hennes farmor går bort?

Nej, den lagen har funnits länge. Vet inte hur länge men över 10 år skulle jag tro - kan vara 20 år. Finns säkert någon annan om kan svara på detta.

Självklart ska bouppteckningen göras om. Din fru är ju en arvinge.
Citera
2008-06-02, 19:03
Medlem
HubertusHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakenchock
Självklart ska bouppteckningen göras om. Din fru är ju en arvinge.

Som jag fattar det enligt:
Citat:
Ursprungligen postat av etjänst
Samtliga delägare i boet skall kallas, och i förekommande fall även de s.k. efterarvingarna.

1.
Efterlevande make eller sambo
2.
Den avlidnes barn
Om något av barnen till den nu döda är avliden, skall dennes barn kallas. Omyndig representeras av förmyndare. Om förmyndaren också är dödsbodelägare, skall god man utses.
m.m.
http://etjanst.se/boupptackning.html
Alltså skulle din fru har varit kallad till bouppteckningen och fått föra sin talan, det vore ju lustigt att bouppteckningsförrättaren valde att vänta med att skicka in den om det inte var något konstigt

Ja, jag gillar länkar: http://www.skatteverket.se/blanketterbroschyrer/broschyr/info/461.4.39f16f103821c58f680007861.html
Citera
2008-06-02, 19:24
Medlem
loogamans avatar
En viktig detalj i frågan: Är den avlidne farfarn och hans levande fru, biologiska föräldrar till barnen som ska ärva? Om din frus far var ett särkullebarn ska det arvet gå ut per omgående.

Den efterlevande frun har dock rätt att behålla 4 basbelopp (4 x 40.000 kr) innan något annat görs. Om hon i den summan måste inberäkna något särkullebarns arv, får denne ut sin del när hon avlider.

/loogaman
Citera
2008-06-02, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av loogaman
En viktig detalj i frågan: Är den avlidne farfarn och hans levande fru, biologiska föräldrar till barnen som ska ärva? Om din frus far var ett särkullebarn ska det arvet gå ut per omgående.

Den efterlevande frun har dock rätt att behålla 4 basbelopp (4 x 40.000 kr) innan något annat görs. Om hon i den summan måste inberäkna något särkullebarns arv, får denne ut sin del när hon avlider.

/loogaman

Det stämmer det du säger, min frus pappa och hans systrar var bilologiska barn till den nu avlidna farfadern och hans fru.

Det lustiga är att alla pengar som farfar hade är numera borta. Men jag antar att han, medans han levde, har all rätt att ge bort sina pengar. Allt detta gör dom för att hålla min fru borta från sitt lagliga arv. Släkten är värst!
Citera
2008-06-02, 20:15
Medlem
loogamans avatar
Han hade rätt att ge ut gåvor till höger och vänster. Däremot kan de som fått gåvor inte vara säkra på att få behålla dessa. Gåvor mellan makar skall registreras för att hålla gentemot borgenärer.

Gåvor till arvingar räknas som förskott på arv. Kolla även upp det.

/loogaman
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in