Försöker lösa en arvstvist åt min fru och hoppas på er hjälp.
Följande har skett. Min frus farfar har dött och efterlämnade sig sin fru och 3 barn (2 vid liv och 1 död). Min frus pappa var den av barnen som har avlidigt tidigare. Vad jag har förstått så gör det min fru till en av bröstarvingarna. Det finns inget testamente eller äktenskapsförord.
Hur kommer detta arv att delas upp? Är det 50% till makan och sedan delas dom resterande 50% upp mellan dom 3 barnen?
Nu kommer den intressanta delen av historien.

Jag fick reda på idag att Farmor tillsammans med dom 2 levande barnen redan har gjort en bouppteckning utan att min fru har blivit kallad!!!

Jag fick tag på bouppteckaren innan han hann skicka in detta till skattemyndigheten och han har stoppat processen. Fick även en kopia på bouppteckningen och där har dom (antagligen medvetet) inte skrivit in den avlidne sonen som efterarvinge. Klart olagligt eller hur?! Vill helst inte göra en polisanmälan utan lösa detta på annat sätt.
En annan sak som var konstigt är att Farfar tillsammans med farmor äger hus och ett större område mark i utlandet (balkan) som inte stod med i bouppteckningen? Borde inte egendom från utlandet även ingå i en bouppteckning?