Bumpar lite...

Jag har varit ute och vandrat en hel del i norska fjallen i sommar, och skall ivag aven till hosten. 
Nagra tips pa mat: 
Korv i alla dess former. Rokt korv haller valdigt bra i sacken, och tillsammans med lite gronsaker upfrast, serverat med potatismos sa blir det kanongott. 
Paprika, lok, svamp ni plockar eller tar med, allt blir gott. Ta garna med nagra habaneros ocksa, det blir valdigt gott. 

Real turmaten ar helt OK, deras viltgryta ar valdigt god. Dyrt, jo, men du sparar mycket vikt och det betyder en hel del nar man skall ga langt. 
Jag kopte eagles titan tallrikar, och det angrar jag inte en sekund, vager ingenting, och ar latt att diska. Sa har gjorde jag for att fa till det pa trangian:
Stek korven, gronsakerna och chilin i smor i stekpannan. Nar det ar klart anvander du stekpannan med maten i som lock pa kastrullen du skall koka potatismosen i. Lagg en tallrik ovanpa stekpannan sa haller korven sig varm ocksa. 
Nagra andra tips: Diska trangian NOGA, det kan lukta helt javligt om det blir matrester kvar i metallvecken. Se ocksa till att den torkar ordentligt innan du packar in den. Det gar helt fint med spritkok, jag gor 6-7 turer per ar, och har gjort det sista tre aren, och anvander bara spritkok. 
Det finns ett mexicanst the som heter "sweet chili" som ar kanongott nar det ar lite kallt ute. 
Ta med en vitlok, det forgyller vilken ratt som helst. 
Kop frysta gronsaker, arter, majs, paprika, och blanda i potatismoset, det blir kanongott. Dela upp storpaser pa flera sma. 
Ta med dig gummiband! De ar ovarderliga nar man skall stanga igen pasar som har mat kvar i, t.ex pulvermos, om man inte anvant upp allt. 
Det finns kanonbra zip-lock pasar och fryspasar med forslutning som man kan anvanda till allt mojligt, salt, socker, thepasar, tandstickor, etc etc. 
Morakniven ar din basta van nar du lagar mat pa fjallet. Ha med dig en som du inte ar sa radd om, for att skara upp forpackningar, etc, och sa har du "finkniven" i baltet. 
Snabbmakaroner ar precis som vilka makaroner som helst, forutom att de har tunnare "vaggar" sa dom kokar snabbare, med andra ord gar dom helt fint att ata. Fast jag har inte hittat fullkorns snabbisar annu...
Skippa konserver, de ar tunga att slapa pa. 
I stort sett allting med vatska i ar onodigt att slapa pa om det kan undvikas, vatska kan du alltid tillsatta under matlagningen. 
Ta med en del kryddor. Pulvermos och falukorv blir skittrakigt i langden. 
Laga hellre mat flera ganger under dagen, och mindre mangder. Det ar mycket styr att laga stora kvantiteter at gangen, och om du har bara ett kok ar det trixigt att halla saker varmt. 
Du har sakert redan varit ute och gatt din tur, och jag ar for sent ute, men tycker anda att traden bor hallas vid liv, hor garna sjalv pa lite tips och ideer.