• 1
  • 2
2008-06-03, 16:15
Medlem
kungsmeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grung92
Pulvermos brukar vara helt perfekt när man vart ute en hel dag, favoriten till är röktkorv somm man steker i mycket smör. Blir helt otroligt gott och smakar lite som bacon. Men det är ingen bantarmat direkt.

Bantarmat är väl inget ni behöver tänka på, som ska vandra dag ut och dag in i två veckor. Annars, torkat renkött/salami är ju en höjdare att ha med sig, gott och innehåller mycket mycket protein med tanke på hur lite det väger. Annars är väl som andra sagt frystorkat det rätt att ha med sig, extra pasta är bra också. Ska ni knata runt så mycket behöver ni mycket extra energi. Annars vet jag inte riktigt. Pulvernyponsoppa kan vara gott till frukost/efterrät.
Citera
2008-06-03, 16:21
Medlem
Får se hur det blir med gasolkök, tycker att spritköket jag har nu är helt okej.

Vi ska vandra mitt i svergie (orkade inte dra till fjällen).
Vi vet inte riktigt precis vart vi ska vandra men vi tänkte börja i Gävle eller Falun och antagligen gå söder ut.Vore kul om ni kanske kunde komma med lite förslag på nå leder

Är det ingen som vet några goda rätter som kan förgylla det hela.
Citera
2008-06-06, 08:44
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grung92
Får se hur det blir med gasolkök, tycker att spritköket jag har nu är helt okej.

Vi ska vandra mitt i svergie (orkade inte dra till fjällen).
Vi vet inte riktigt precis vart vi ska vandra men vi tänkte börja i Gävle eller Falun och antagligen gå söder ut.Vore kul om ni kanske kunde komma med lite förslag på nå leder

Är det ingen som vet några goda rätter som kan förgylla det hela.

Se länken som någon la några inlägg tidigare, precis en sån har jag.
Du kommer inte ångra att du köper en sån, det garanterar jag!

För övrigt, förr i tiden gick folk från Falun till Stockholm för att arbeta några veckor.
Kan ni inte gå de gamla vägarna/lederna!?
Citera
2008-06-06, 12:11
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Vet inte riktigt hur det ser ut runt falun eller gävle. Men i Uppland så finns ju upplandsleden som om jag inte missminner mig var riktigt fin vandring.
Det är ju inte osannolikt att andra landskap har liknande leder, vet ivarjefall att södermanland har det.

Går ni från gävle så kommer nu väl annars ganska snabbt in i uppland, har för mig att upplandsleden börjar nånstans vid älvkarleby.

Har inte gått någon etapp av upplandsleden sen 80-talet tror jag, men av vad jag kommer ihåg så var det riktigt fina vandringsleder i fin natur.
Citera
2008-09-16, 23:41
Medlem
barkeepers avatar
Bumpar lite...

Jag har varit ute och vandrat en hel del i norska fjallen i sommar, och skall ivag aven till hosten.

Nagra tips pa mat:

Korv i alla dess former. Rokt korv haller valdigt bra i sacken, och tillsammans med lite gronsaker upfrast, serverat med potatismos sa blir det kanongott.
Paprika, lok, svamp ni plockar eller tar med, allt blir gott. Ta garna med nagra habaneros ocksa, det blir valdigt gott.

Real turmaten ar helt OK, deras viltgryta ar valdigt god. Dyrt, jo, men du sparar mycket vikt och det betyder en hel del nar man skall ga langt.

Jag kopte eagles titan tallrikar, och det angrar jag inte en sekund, vager ingenting, och ar latt att diska. Sa har gjorde jag for att fa till det pa trangian:

Stek korven, gronsakerna och chilin i smor i stekpannan. Nar det ar klart anvander du stekpannan med maten i som lock pa kastrullen du skall koka potatismosen i. Lagg en tallrik ovanpa stekpannan sa haller korven sig varm ocksa.

Nagra andra tips: Diska trangian NOGA, det kan lukta helt javligt om det blir matrester kvar i metallvecken. Se ocksa till att den torkar ordentligt innan du packar in den. Det gar helt fint med spritkok, jag gor 6-7 turer per ar, och har gjort det sista tre aren, och anvander bara spritkok.

Det finns ett mexicanst the som heter "sweet chili" som ar kanongott nar det ar lite kallt ute.

Ta med en vitlok, det forgyller vilken ratt som helst.

Kop frysta gronsaker, arter, majs, paprika, och blanda i potatismoset, det blir kanongott. Dela upp storpaser pa flera sma.

Ta med dig gummiband! De ar ovarderliga nar man skall stanga igen pasar som har mat kvar i, t.ex pulvermos, om man inte anvant upp allt.

Det finns kanonbra zip-lock pasar och fryspasar med forslutning som man kan anvanda till allt mojligt, salt, socker, thepasar, tandstickor, etc etc.

Morakniven ar din basta van nar du lagar mat pa fjallet. Ha med dig en som du inte ar sa radd om, for att skara upp forpackningar, etc, och sa har du "finkniven" i baltet.

Snabbmakaroner ar precis som vilka makaroner som helst, forutom att de har tunnare "vaggar" sa dom kokar snabbare, med andra ord gar dom helt fint att ata. Fast jag har inte hittat fullkorns snabbisar annu...

Skippa konserver, de ar tunga att slapa pa.

I stort sett allting med vatska i ar onodigt att slapa pa om det kan undvikas, vatska kan du alltid tillsatta under matlagningen.

Ta med en del kryddor. Pulvermos och falukorv blir skittrakigt i langden.

Laga hellre mat flera ganger under dagen, och mindre mangder. Det ar mycket styr att laga stora kvantiteter at gangen, och om du har bara ett kok ar det trixigt att halla saker varmt.

Du har sakert redan varit ute och gatt din tur, och jag ar for sent ute, men tycker anda att traden bor hallas vid liv, hor garna sjalv pa lite tips och ideer.
Citera
2008-09-17, 00:36
Medlem
Tjohildas avatar
Det går finfint att poppa popcorn i stormköket med, bara ett litet tips. Mumsigt till kvällen...
Citera
2008-09-17, 20:57
Medlem
barkeepers avatar
Det...

Citat:
Ursprungligen postat av Tjohilda
Det går finfint att poppa popcorn i stormköket med, bara ett litet tips. Mumsigt till kvällen...
...ar ingen dum ide alls. Undrar varfor man inte tankt pa det. Typiskt sana dar smygkulturella att komma pa sadant...
Citera
2008-09-17, 23:28
Medlem
Tjohildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
...ar ingen dum ide alls. Undrar varfor man inte tankt pa det. Typiskt sana dar smygkulturella att komma pa sadant...
*asg* Jag fick faktiskt idén när jag åkte till Roskildfestivalen för öh...ett tag sen. Lite popcorn och en skvätt olja väger inte så mycket.
Citera
2008-09-17, 23:59
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjohilda

Gjorde faktiskt det när jag vandrade till kebnekaise som 12-åring..
Funkade fint.
Citera
2008-09-18, 10:00
Medlem
Soppas avatar
Baka potatis över en öppen eld, eller snarare i glöden bredvid är super mysigt. Fast potatis väger kanske en del att släpa runt på i ryggsäcken.
Citera
2008-09-18, 22:04
Medlem
Färdiga påsar med frystorkat är skitbra, finns mycket gott att hitta från Real, Wildlife, Trekking Mahlzeiten och Mountain house. Budgetvarianter finns, t.ex. Knorr Spaghetteria (funkar att slå i varmvatten direkt i påsen, låt stå 15 min). Min erfarenhet säger att det inte är särskilt viktigt att satsa på gourmet och variation, under en vandring smakar allt underbart, bara det är varmt och mycket!

Kan slänga in ett recept på en otroligt god friluftslivsfrukost (~1 port):
2 dl klippta havregryn (havregryn körda i mixer)
3/4 dl blåbärssoppapulver
en näve russin
½ tsk kanel
lagom med salt
Slå på 3-4 dl kokhett vatten, rör om, låt stå någon minut, avnjutes med torrmjölk. Kanongott!
Citera
2008-09-18, 22:14
Medlem
Videotens avatar
För det första bör du ta med dig en muurika (liten och lätt att packa ner).
Någon form av torkat kött som dom tidigare sagt....Suovas som du fräser på med grädde (finns sån som tål att tas med i packningen).
Några ölkorvar.
Torkad svamp
En fond av lämpligt slag, viltfond, kalvfond mmm (kan sätta piff på det mesta).

Det är då vad jag skulle packat
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in