2008-06-04, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 408
Jag tycker dock att en sann buddhist är en person som går i buddhas fotspår. Buddha ska ha sagt att man inte ska tro på allt han säger, utan söka svaren själv. En person som tror på reinkarnation utan att ha nått någon djupare insikt är egentligen en idiot. Så en buddhist är egentligen en person som mediterar regelbundet för att bli mer medveten och nå djupare förståelse. Jag kan varken ifrågasätta buddha eller hålla med honom om allt då jag och förmodligen väldigt många buddhister är långt ifrån att vara upplysta. Men man måste börja någonstans. Då kan man fråga sig om man är buddhist först när man blivit upplyst? Vilket då skulle leda till att väldigt få skulle kunna kalla sig för buddhister. Eller är man buddhist när man går i Siddhartas fotspår?
Bra inlägg. Så slapp jag svara på all kritik och diskussion.

Jag som lurkar i religion och filosofi-forumen har sett många inlägg som refererar till ett citat från buddha som sade att han inte visste vad som hände efter döden, så det får jag väl förklara mig med också. Som källa på mitt andra inlägg får jag ta en national geographic som jag läste för något år sedan. Jag vet inte vilket nummer det var, men det var en intressant artikel.
Citera
2008-06-04, 18:13
Medlem
langaocbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 408
Jag tycker dock att en sann buddhist är en person som går i buddhas fotspår. Buddha ska ha sagt att man inte ska tro på allt han säger, utan söka svaren själv. En person som tror på reinkarnation utan att ha nått någon djupare insikt är egentligen en idiot. Så en buddhist är egentligen en person som mediterar regelbundet för att bli mer medveten och nå djupare förståelse. Jag kan varken ifrågasätta buddha eller hålla med honom om allt då jag och förmodligen väldigt många buddhister är långt ifrån att vara upplysta. Men man måste börja någonstans. Då kan man fråga sig om man är buddhist först när man blivit upplyst? Vilket då skulle leda till att väldigt få skulle kunna kalla sig för buddhister. Eller är man buddhist när man går i Siddhartas fotspår?

Du kan tycka hur mycket du vill, du råkar bara ha jävligt fel eller otur när du tänker. "Jag är kristen men jag tror inte på jesus uppståndelse, jungfrufödseln eller att Jesus var guds son. Det tycker jag!"
Citera
2008-06-04, 18:15
Medlem
langaocbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av agentsarcasmo
Bra inlägg. Så slapp jag svara på all kritik och diskussion.

Jag som lurkar i religion och filosofi-forumen har sett många inlägg som refererar till ett citat från buddha som sade att han inte visste vad som hände efter döden, så det får jag väl förklara mig med också. Som källa på mitt andra inlägg får jag ta en national geographic som jag läste för något år sedan. Jag vet inte vilket nummer det var, men det var en intressant artikel.

Men i alla organiserade buddistiska sekter i mannaminne skulle ett förnekande av reinkarnation ses som kätteri.
Citera
2008-06-04, 19:08
Medlem
408s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av langaocb
Du kan tycka hur mycket du vill, du råkar bara ha jävligt fel eller otur när du tänker. "Jag är kristen men jag tror inte på jesus uppståndelse, jungfrufödseln eller att Jesus var guds son. Det tycker jag!"

Buddha always emphasized the rational pursuit of truth. "He instructed his disciples to critically judge his words before accepting them. He always advocated reason over blind faith.

"Buddha was speaking about reality," says Dalai Lama.3 "Reality may be one, in its deepest essence, but Buddha also stated that all propositions about reality are only contingent. Reality is devoid of any intrinsic identity that can be captured by any one single proposition – that is what Buddha meant by "voidness." Therefore, Buddhism strongly discourages blind faith and fanaticism."

"Of course, there are different truths on different levels. Things are true relative to other things; "long" and "short" relate to each other, "high" and "low," and so on. But is there any absolute truth? Something self-sufficient, independently true in itself? I don't think so."

"In Buddhism we have the concept of "interpretable truths," teachings that are reasonable and logical for certain people in certain situations. Buddha himself taught different teachings to different people under different circumstances. For some people, there are beliefs based on a Creator. For others, no Creator. The only "definitive truth" for Buddhism is the absolute negation of any one truth as the Definitive Truth.'
Citera
2008-06-04, 23:13
Medlem
Citat:
Du har fortfarande bitigt dig fast vi den jämförelsen, kristendomen och buddhismen är så olika på flera plan så den är meningslös. Vad finns det kvar av kristendomen om vi utesluter Gud? Ett å annat fint ordspråk möjligtvis. I buddhismen är det mesta fortfarande applicerbart till verkligheten, även om man inte tror på reinkarnation, eftersom det trots allt är mer av en filosofi än religion.
Citera
2008-06-04, 23:22
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poeten-Ske
Tror ni att Konfucianism, buddhism och taoism (någon av dem) är ett rationellt alternativ för ateisten (skeptikern) i ett sekulärt samhälle?

Nej, eftersom de alla normalt (d.v.s. i dess ursprungliga form) sett har ett religiöst/övernaturligt/vidskepligt innehåll.

Spirituell är väl en ett annat ord för andlig? En andlig ateist är motsägelsefult.

Bara synd att klyschor som "andlig" och "spirituell" ofta ses som positivt värdeladdade ord.
Citera
2008-06-05, 01:30
Medlem
langaocbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
Nej, eftersom de alla normalt (d.v.s. i dess ursprungliga form) sett har ett religiöst/övernaturligt/vidskepligt innehåll.

.

Det enda som behöver sägas.
Citera
2008-06-05, 18:28
Medlem
Citat:
Men i alla organiserade buddistiska sekter i mannaminne skulle ett förnekande av reinkarnation ses som kätteri.
Sån tur att jag inte är med i en sekt.
Citera
2008-06-05, 21:29
Medlem
Läskigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adversarius
Absurdism, det är allt jag kan säga.

åh, absurdism lät spännande, någon som har lite svenska länkar som går lite djupare på det ämnet?
Citera
2008-06-05, 21:37
Medlem
Khapis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poeten-Ske
Tror ni att Konfucianism, buddhism och taoism (någon av dem) är ett rationellt alternativ för ateisten (skeptikern) i ett sekulärt samhälle?

Varför i helvete skulle ett alternativ behövas? Man kan knappast kalla sig ateist om man tror att bristen på gudstro är något som lämnar ett tomt hål i själen som behöver fyllas. Då kan man lika bra klampa in på närmaste kyrka och låta prästen ta en bakifrån.
Citera
2008-06-06, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Khapi
Varför i helvete skulle ett alternativ behövas? Man kan knappast kalla sig ateist om man tror att bristen på gudstro är något som lämnar ett tomt hål i själen som behöver fyllas. Då kan man lika bra klampa in på närmaste kyrka och låta prästen ta en bakifrån.
För att endel ateister för helvete tycker det är bra? Dessa religioner är snarare filosofier om man tar bort vissa element som reinkarnation (buddhism) eller det absoluta (taoism). Jag får känslan av att de flesta debattörer här knappt har någon aning av vad dessa system handlar om. Om dessa livsfilosofier tilltalar någon, varför inte? Det hela handlar om vad en indivit tycker är ett bra levnadssätt eller ej, inte om gud existens.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in