Citat:
Ursprungligen postat av Shisana
Jag har utb. psykolog, har läst en kurs enbart om detta ämnet kallad "mental träning som stress och livshanteringsmetod" samt böckerna "Mental träning" av Stephen Eiffert och "Avslappning & Mental Träning för ett rikare liv" av Eva Johansson.
Känns mer som du pratar om västerländsk meditation, jag har då aldrig hört något om att det ska skapa balans mellan höger och vänster hjärnhalva. Vad jag vet har det inte gjorts någon forskning som exakt kan förklara vad som händer i hjärnan under riktig meditation, utan det är mest gissningar?
Österländsk meditation går ut på att nästan helt sluta tänka genom att t.ex. bara koncentrera uppmärksamheten på sin andning. I utan tanke-stadied (meditation) ska man kunna nå en djupare förståelse över sin sanna natur och alltings existens. Man tänker inte, man ser. Orkar inte ta upp allt för det skulle säkert bli en väldans massa sidor, men poängen är i alla fall att mediation har som mål att bli mer medveten och till slut upplyst så att man till slut inte behöver återfödas. Det är detta jag tycker är intressant när man jämför med andra religioner, att man inte bara tror blint på vad som är skrivet i en bok, utan kan uppleva det själv. Därför tror jag buddhism/zen passar en ateist bra. Själv skiter jag i alla religioner, kör bara yoga/meditation nu. Även om man inte når lika långt som Buddha, Osho eller andra upplysta personer så har det ju en massa andra fördelar.