2008-06-02, 12:04
Medlem
Mohaves avatar
Jag gillar stark mat, även mycket stark mat. Men nu har jag råkat ha i tokmycket av en superstark chilisås i en gryta så den har blivit nästan oätbar. Hur gör man bäst för att få den lite mildare? Ska man spä ut med vatten, med grädde eller göra på nåt annat sätt?
Citera
2008-06-02, 12:08
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mohave
Jag gillar stark mat, även mycket stark mat. Men nu har jag råkat ha i tokmycket av en superstark chilisås i en gryta så den har blivit nästan oätbar. Hur gör man bäst för att få den lite mildare? Ska man spä ut med vatten, med grädde eller göra på nåt annat sätt?

Ett bra knep är att tillsätta lite socker, brukar funka rätt bra faktiskt. Prova dig fram!
Citera
2008-06-02, 12:19
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Ett bra knep är att tillsätta lite socker, brukar funka rätt bra faktiskt. Prova dig fram!
Håller med. Det finns dessutom dessa steg att vandra:

- späd ut och därefter red igen.

- tillsätt grädde/smör

- tillsätt vin/syra/citronskal

- tillsätt äggvitor och sila, smaka av på nytt

~Paul~
Citera
2008-06-02, 12:34
Medlem
ke'els avatar
Yoghurt fungerar även det.
Citera
2008-06-02, 12:36
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Kräm fräsh brukar funka bra i chili..rundar hettan av på ett trevligt sätt...och som andra säger..socker
Citera
2008-06-02, 13:01
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ke'el
Yoghurt fungerar även det.
Alla mjölkprodukter funkar.

~Paul~
Citera
2008-06-02, 13:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul

~Paul~

Nja, inte starka ostar kanske.
Citera
2008-06-02, 13:04
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:

~Paul~

men det beror väl också lite på vad i tilllagningsproceduren man befinner sig i?
Har hemska minnen av en curry jag använde filmjölk i när den fortfarande var varm.
Citera
2008-06-02, 13:07
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
men det beror väl också lite på vad i tilllagningsproceduren man befinner sig i?
Har hemska minnen av en curry jag använde filmjölk i när den fortfarande var varm.
Mjölkprodukter skär sig om de inte har ett fettinnehåll som överstiger 28 procent.

~Paul~
Citera
2008-06-02, 13:08
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lemasive
Nja, inte starka ostar kanske.
Ost funkar också. Problemet är att dessa har en specifik smak. Vill man ha med denna smak så går det bra.

~Paul~
Citera
2008-06-02, 13:14
Bannlyst
Citat:
Ost funkar också. Problemet är att dessa har en specifik smak. Vill man ha med denna smak så går det bra.

~Paul~

Jag gjorde en gång Lamm med väldigt starka kryddor, så tänkte jag som dig ost gör det lite mildare, flickan gillar inte starkt så mycket. Så jag lät lite fransk getost (glömt vilken) bädda sig runt köttet, det blev mycket starkare enligt mig. Men som sagt, det kan ju vara smaken som lurades.
Citera
2008-06-02, 13:23
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lemasive
Jag gjorde en gång Lamm med väldigt starka kryddor, så tänkte jag som dig ost gör det lite mildare, flickan gillar inte starkt så mycket. Så jag lät lite fransk getost (glömt vilken) bädda sig runt köttet, det blev mycket starkare enligt mig. Men som sagt, det kan ju vara smaken som lurades.
Men det var inte riktigt så jag menade. Som bekant finns det en massa olika ostsorter. Enklaste sättet att ta bort starka smaker att använda färskost och låta den reagera med den starka grytan, så att den liksom koagulerar. Sila därefter av den!

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in