2008-06-02, 00:24
Medlem
Elpenors avatar
Hur tar psykiatrin hand om patienter med både psykiska problem och missbruk, s.k. dubbeldiagnos (heter det så)?

I drogforumen har jag sett folk skriva att det är svårt att få hjälp både med läkemedel och med samtalsterapi om sjukvården känner till att de missbrukar. Att de har svårt att få ut läkemedel antar jag i första hand beror på att vården befarar att patienterna ska missbruka dessa. Att de har svårt att få psykologhjälp har jag lite svårare att begripa. De berörda personerna i drogforumen verkar antyda att det beror på att de betraktas som hopplösa fall, opålitliga, och verkar ha fått intrycket att vården inte tar deras psykiska problem på allvar utan hänger upp allting på missbruket. Men jag vet också att loungepuppy, som är psykiatriker, skrivit här i psykforumet att missbrukare på hans klinik inte får påbörja terapi innan de kan bevisa att de varit rena i 3 månader (med alternativet att de påbörjar urinprovstagning samtidigt med den psykiatriska behandlingen), och att det beror på att drogerna helt enkelt hindrar missbrukare från att tillgodogöra sig terapin.

I den här tråden skulle jag vilja att ni som har dubbeldiagnos berättar om era erfarenheter. Hur har ni blivit bemötta av psykiatrin? Har missbruket resulterat i att behandlingen av er psykiatriska diagnos fått stå tillbaka? Tycker ni i så fall att det var bra eller dåligt? Tycker ni att läkarna har gjort bra bedömningar?

Jag skulle också vilja veta hur psykiatrin reagerar om läkaren får reda på att en patient börjar missbruka mitt under pågående behandling. Avbryter ni terapi och/eller medicinering då, i väntan på att patienten ska bli ren? Den här frågan vänder sig kanske främst till loungepuppy, men även andra läkare här i forumet och för all del även er som gått den här vägen.
Citera
2008-06-02, 00:51
Medlem
loungepuppys avatar
På en vanlig psykiatrisk öppenvårdsmottagning resonerar man såhär om de som har ett aktivt alkohol- eller narkotikamissbruk.

1. Missbruk kan orsaka symtom som vid depression, psykos osv men kräver inte ngn annan behandling än att missbruket upphör vilket är missbruksvårdens uppgift. Alltså remiss till beroendemottagningen.
2. Missbruk gör effekten av läkemedel och psykologisk behandling mer svårberäknad. Det finns inga studier på KBT vid depression vid samtidigt haschmissbruk tex, alltså blir behandlingen inte "enligt vetenskap och beprövad metod".
3. Missbruk kan påverka både transmittorsubstanser och kognitiv förmåga på ett sådant sätt att man inte når fram med behandling.

Personligen har jag ett par ggr gått på pumpen och behandlat unga män med depression och amotivation utan resultat men sedemera upptäckt att de missbrukar cannabis. I två av fallen har de kunnat sluta med det (fortfarande som mina patienter men gått med på att lämna pissprov på beroendemottagningen). Båda blev snabbt bättre.

Inom beroendevården skyggar man nog en del för patienter som man tycker har en "primär allmänpsykiatrisk diagnos", dvs "dricker pga sin sociala fobi" osv.

Där jag jpbbar nu, en mottagning för personlighetsstörda så kickar vi inte folk för måttligt missbruk. Men om det går ut över behandlingen (kommer påverkad till terapisessioner, missar dem pga bakfylla osv) så blir det avslut.

Då jag under pågående behandling får nys om missbruk brukar jag försöka hitta ett sätt där vi kan jobba vidare på villkor att personen går med på att minska missbruket till en nivå där vi kan vara rätt säkra på att det inte sabbar behandling och bidrar till det psykiatriska problem personen sökt för.
Citera
2008-06-02, 00:59
Bannlyst
Bara positiva erfarenheter

Citat:
Ursprungligen postat av Elpenor
Hur tar psykiatrin hand om patienter med både psykiska problem och missbruk, s.k. dubbeldiagnos (heter det så)?

I drogforumen har jag sett folk skriva att det är svårt att få hjälp både med läkemedel och med samtalsterapi om sjukvården känner till att de missbrukar. Att de har svårt att få ut läkemedel antar jag i första hand beror på att vården befarar att patienterna ska missbruka dessa. Att de har svårt att få psykologhjälp har jag lite svårare att begripa. De berörda personerna i drogforumen verkar antyda att det beror på att de betraktas som hopplösa fall, opålitliga, och verkar ha fått intrycket att vården inte tar deras psykiska problem på allvar utan hänger upp allting på missbruket. Men jag vet också att loungepuppy, som är psykiatriker, skrivit här i psykforumet att missbrukare på hans klinik inte får påbörja terapi innan de kan bevisa att de varit rena i 3 månader (med alternativet att de påbörjar urinprovstagning samtidigt med den psykiatriska behandlingen), och att det beror på att drogerna helt enkelt hindrar missbrukare från att tillgodogöra sig terapin.

I den här tråden skulle jag vilja att ni som har dubbeldiagnos berättar om era erfarenheter. Hur har ni blivit bemötta av psykiatrin? Har missbruket resulterat i att behandlingen av er psykiatriska diagnos fått stå tillbaka? Tycker ni i så fall att det var bra eller dåligt? Tycker ni att läkarna har gjort bra bedömningar?

Jag skulle också vilja veta hur psykiatrin reagerar om läkaren får reda på att en patient börjar missbruka mitt under pågående behandling. Avbryter ni terapi och/eller medicinering då, i väntan på att patienten ska bli ren? Den här frågan vänder sig kanske främst till loungepuppy, men även andra läkare här i forumet och för all del även er som gått den här vägen.

Jag har s k dubbeldiagnos och fler diagnoser därtill. Jag har i stort sett haft regelbunden kontakt med narkotikapolikliniken i göteborg sen 2002. Jag har nu varit ren i 5 månader. Regelbunden kontakt med psykiatriker, och terapi en gång i veckan. Det har fungerar bra. Det enda jag skulle önska är att terapin skulle vara baserad på KBT istället för psykoanalys. Jag har fått antidepressiva under lång tid. Inga problem.
Jag har velat få effektiva sömnpreparat. Men det får jag inte...

Jag kan förstå dem. För något år sedan hade jag halsfluss och gick till allmänläkaren och fick ett recept på Citidon. Upptäckte att det innehöll kodein vilket ledde till att jag jag konsumerade allt kodein i en enda pracetamolbefriad megagrogg. Som sen ledde till en lång serie av återfall. (smack)
Citera
2008-06-03, 23:13
Medlem
Elpenors avatar
Tack så mycket för två himla bra svar. Det skulle vara kul om ännu fler ville skriva något.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in