2008-06-01, 23:07
Medlem
Halloj, läget är följande, jag kommer behöva en bil i sommar/höst och vill inte lägga ner för mycket pengar på den. Jag är ute efter att köpa något roligare nästa vår och vill ha en billig bil som jag kan köra ungefär ett år utan att behöva ödsla massa pengar på reservdelar. Har kollat lite på en SAAB typ: http://www.blocket.se/vi/16545357.htm?ca=11_s

Vet att det finns liknande trådar men det handlar mest om att den ska vara rolig och köra osv. Jag är ute efter att veta vad som bör vara bytt på dessa bilar efter 15000-20000mil vad jag ska se upp för och om det helt enkelt är ett bra köp. Har ni förslag på andra modeller som är bra, inte bara SAAB, så skriva gärna de me. Tack på förhand
Citera
2008-06-02, 22:40
Medlem
Senators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daffaren
Halloj, läget är följande, jag kommer behöva en bil i sommar/höst och vill inte lägga ner för mycket pengar på den. Jag är ute efter att köpa något roligare nästa vår och vill ha en billig bil som jag kan köra ungefär ett år utan att behöva ödsla massa pengar på reservdelar. Har kollat lite på en SAAB typ: http://www.blocket.se/vi/16545357.htm?ca=11_s

Vet att det finns liknande trådar men det handlar mest om att den ska vara rolig och köra osv. Jag är ute efter att veta vad som bör vara bytt på dessa bilar efter 15000-20000mil vad jag ska se upp för och om det helt enkelt är ett bra köp. Har ni förslag på andra modeller som är bra, inte bara SAAB, så skriva gärna de me. Tack på förhand

Den där Saabén har ju inte gått många mil. 5 ägare är ju helt ok.
Kolla på den där 9000 följande:

Kamkedjeslammer vid start av kall motor, kanske kan vara bra även om det mest troligt ej är problem på denna kortmilare.
P-bromsens funktion.
Att ev ACC funkar.
Fräscha bromsklossar/skivor.
Rost i skärmlisternas kanter samt runt vindruteramen.
Ej glykoldoft i kupén när du drar på full värme.
Att elen funkar som den ska: c-lås, larm, elspeglar, elhissar, instrumentbelysning (ofta nån lampa trasig men rätt lätt o byta), elvärme i stolar (ofta trasig), hel o halvljus (relä kan spöka ibland), kupefläktmotor utan missljud, fläktar i bakdörrarna funkar.

Mvh
Senast redigerad av Senator 2008-06-02 kl. 22:45.
Citera
2008-06-03, 18:19
Medlem
Nu har jag köpt den iallafall, den var i mycket bra skick såvitt jag kunde kolla, de små nackdelarna jag hittade var att bromsklossar och bromsskivor bak var helt slut, det byter jag själv för en billig penning. Behövs nytt lock till handsfacket, inte världens grej Sommardäcken hade inte jättemkt mm kvar, men däremot jätteschyssta nya dubbdäck följde med. Annars var den väldigt fräsh i lack och nästan ingen rost alls, inte ens under bilen. De var en liten buckla på vänster framdörr, det fixar en plåtslagare för en 500kr.

Fick ner priset till 20000kr, skulle säkert gått att få ner det lite mer men jag är en jävla dålig prutare Är ganska nöjd med mitt första bilköp ändå..
Citera
2008-06-13, 02:54
Medlem
Citat:
Nu har jag köpt den iallafall, den var i mycket bra skick såvitt jag kunde kolla, de små nackdelarna jag hittade var att bromsklossar och bromsskivor bak var helt slut, det byter jag själv för en billig penning. Behövs nytt lock till handsfacket, inte världens grej Sommardäcken hade inte jättemkt mm kvar, men däremot jätteschyssta nya dubbdäck följde med. Annars var den väldigt fräsh i lack och nästan ingen rost alls, inte ens under bilen. De var en liten buckla på vänster framdörr, det fixar en plåtslagare för en 500kr.

Fick ner priset till 20000kr, skulle säkert gått att få ner det lite mer men jag är en jävla dålig prutare Är ganska nöjd med mitt första bilköp ändå..
Så snart du genomfört ägarbytet kan hela FB kolla vad du heter via ett enkelt sms. Skriv inget dumt på forumet nu
Citera
2008-06-14, 11:28
Medlem
Haha jag ska nog klara mig
Citera
2008-06-14, 11:33
Bannlyst
Citat:

Bra jobbat
Citera
2008-06-14, 11:37
Medlem
Mondobabys avatar
Synd att jag inte såg tråden tidigare,, vet om en Saab som är besiktad till nästa vår. för endast 5000:-

Den säljes pga bilbyte,
Citera
2008-06-14, 23:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mondobaby
Synd att jag inte såg tråden tidigare,, vet om en Saab som är besiktad till nästa vår. för endast 5000:-

Den säljes pga bilbyte,

TS kan nog trösta sig med att man får en finare Saab för 20k än för 5k...

http://www.blocket.se/vi/16609661.htm?ca=11_s
Citera
2008-06-18, 11:09
Medlem
En SAAB 900 från tidigt 90-tal är nog trevligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in