2008-06-01, 20:24
Medlem
Hallå. Jag håller på med en redovisningsuppgift i Ma D som handlar om Tredjegradsekvationen:
visa att ekvationen
(1) x^3 + ax^2 + bx + c = 0
övergår i
(2) x^3 + px + q = 0
om x ersätts med x - a/3
När har ekvationen (1) tre reella rötter som är lika stora?
Visa i ett pq-system de områden där elvation (2) har en, två respektive tre reella rötter.

Ni kan ignorera det understrukna, om ni inte vill hjälpa mig med det med förresten
Jag har alltså substiterat x med (x-a/3) och mycket riktigt, alla x^2 termer har försvunnit, men jag fattar inte riktigt vad jag skall göra med alla termerna jag har fått fram.. Här är mitt resultat:
X^3 + ax^2/9 - a^3/27 - 2xa^2/9 + a^3/9 + bx - ba/3 + C
skall jag samla ihop alla X-termer så att P = nåt i stil med a + b ? o Q = a + c??
All hjälp uppskattas. Jag är mycket mån om mitt betyg och kunskap så jag kommer ej lämna in någon annans lösningar som jag själv inte förstår.
Tack på förhand
Citera
2008-06-01, 21:14
Medlem
bump
Citera
2008-06-01, 22:06
Medlem
Prometeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nitruz
Hallå. Jag håller på med en redovisningsuppgift i Ma D som handlar om Tredjegradsekvationen:
visa att ekvationen
(1) x^3 + ax^2 + bx + c = 0
övergår i
(2) x^3 + px + q = 0
om x ersätts med x - a/3
När har ekvationen (1) tre reella rötter som är lika stora?
Visa i ett pq-system de områden där elvation (2) har en, två respektive tre reella rötter.

Ni kan ignorera det understrukna, om ni inte vill hjälpa mig med det med förresten
Jag har alltså substiterat x med (x-a/3) och mycket riktigt, alla x^2 termer har försvunnit, men jag fattar inte riktigt vad jag skall göra med alla termerna jag har fått fram.. Här är mitt resultat:
X^3 + ax^2/9 - a^3/27 - 2xa^2/9 + a^3/9 + bx - ba/3 + C
skall jag samla ihop alla X-termer så att P = nåt i stil med a + b ? o Q = a + c??
All hjälp uppskattas. Jag är mycket mån om mitt betyg och kunskap så jag kommer ej lämna in någon annans lösningar som jag själv inte förstår.
Tack på förhand
Om nu alla x^2-termer har försvunnit, vad gör då ax^2/9 där?
Ifall du nu gjort ett räknafel eller ett avskrivningsfel så finn bara p och q i uttrycket, p är t.ex. i ditt fall (ifall du skrivit rätt) 2*a^2/9 + b
Angående det understrykna så är ett tips att undersöka vad som t.ex. gör att alla rötter är lika stora, vilka ekvationer som platsar så att säga, sen jämför du dessa med din ekvation.
Citera
2008-06-01, 22:25
Medlem
tjo! tack för svaret . Jo nu e de så att ja e lite klåfingrig :P det skall inte vara ax^2 utan a^2x, och så skall rötterna vara olika stora

Och så har jag även kommit fram till att deriverar jag funktionen så blir det 3x^2 + p
Är p > 0 så kommer derivatan alltid vara positiv
Är P = 0 så kommer det vara en nollpunkt i origo
är P < 0 så är den både positiv och negativ. (ursprungsgrafen kommer gå upp - ner - upp, alltså måste det vara här som den har 3 rötter)
ja e osäker
Senast redigerad av nitruz 2008-06-01 kl. 22:49.
Citera
2008-06-02, 10:24
Medlem
Confunduss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nitruz
tjo! tack för svaret . Jo nu e de så att ja e lite klåfingrig :P det skall inte vara ax^2 utan a^2x, och så skall rötterna vara olika stora

Och så har jag även kommit fram till att deriverar jag funktionen så blir det 3x^2 + p
Är p > 0 så kommer derivatan alltid vara positiv
Är P = 0 så kommer det vara en nollpunkt i origo
är P < 0 så är den både positiv och negativ. (ursprungsgrafen kommer gå upp - ner - upp, alltså måste det vara här som den har 3 rötter)
ja e osäker

Det du har glömt är att du har gjort en substitution. Istället för att ha erhållit
x³ + px + q = 0, har du t³ + pt + q = 0, där t är en ny variabel, eller
(x+a/3)³ + p(x+a/3) + q = 0 om du så vill. Hur påverkar detta deriveringen? Hur blir reglerna för antalet rötter egentligen?
Senast redigerad av Confundus 2008-06-02 kl. 10:32.
Citera
2008-06-03, 17:54
Medlem
Okey nu bumbar jag upp denna igen för jag behöver mer hjälp.
Lösningen till denna finns under http://sv.wikipedia.org/wiki/Tredjegradsekvation
men jag förstår inte vad de menar! Har detta o göra med imaginära tal?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in