2008-06-01, 18:49
Medlem
maitans avatar
Vi var ute på äventyr idag till någon okänd Bunker vi hittade till skogs. ska ge er lite bilder som smakprov på fyndet

Länken: http://www.pixbox.se/alb_show_id814002_page0.html

Kan även tala om för er att vi har hittat en till liknande bebyggelse, Och den ska utforskas snarast
Senast redigerad av maitan 2008-06-01 kl. 18:53.
Citera
2008-06-01, 20:21
Medlem
k4r4t3k4n4k4ss avatar
Fint fynd. Ser ganska så välbevarat ut.
Citera
2008-06-01, 21:03
Medlem
maitans avatar
Jadå, var väl hyfsat, men lukten var icke av bästa sort
Vi ska även imorgon eventuellt till en annan bunker.
Citera
2008-06-02, 07:35
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av k4r4t3k4n4k4s
Fint fynd. Ser ganska så välbevarat ut.

Håller med!

Ovanligt med bunkrar som inte är plomberade med cement.
(Har inte lyckats att hitta en enda ännu...)

Hur nära havet låg den?
Citera
2008-06-02, 12:47
Medlem
maitans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Running_man
Håller med!

Ovanligt med bunkrar som inte är plomberade med cement.
(Har inte lyckats att hitta en enda ännu...)

Hur nära havet låg den?

Den ligger cirka 16-20 Meter från Älven.(torneälven)
Men den andra bunkern vi hittade ligger 250-400 meter ifrån vattnet så den ska vi försöka ta oss in i beror på hur djupt ner vi måste gräva för att ta oss in.

Historian bakom Bunkrarna i denna by, Var att när finnarna flydde över hit så byggde dom bunkrar och värn, som skydd mot Ryssar, m.m vi har även ett väldigt gammalt "flyktinghotell" som skulle vara lite intressant att kika in i.
men det håller på att renoveras så inget intressant hittas nog där
Senast redigerad av maitan 2008-06-02 kl. 12:50.
Citera
2008-06-02, 14:50
Medlem
maitans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maitan
Den ligger cirka 16-20 Meter från Älven.(torneälven)
Men den andra bunkern vi hittade ligger 250-400 meter ifrån vattnet så den ska vi försöka ta oss in i beror på hur djupt ner vi måste gräva för att ta oss in.

Historian bakom Bunkrarna i denna by, Var att när finnarna flydde över hit så byggde dom bunkrar och värn, som skydd mot Ryssar, m.m vi har även ett väldigt gammalt "flyktinghotell" som skulle vara lite intressant att kika in i.
men det håller på att renoveras så inget intressant hittas nog där

Ska fara och fixa fram en karta så ska jag märka ut lite bunkrar vi besökt unde åren åt dom som är intresserade

Det jag har markerat med röda prickar är bunkrar vi sett. Och Lila prickar är är bunkrar vi hört om.
Länk:http://data.fuskbugg.se/skalman01/Bunkerochv%E4rn.JPG

Sen hur intressant resten av er tycker det är vet jag inte , men jag tycker iallafall det här är värt att nämna och dessutom roligt att hitta dom
Senast redigerad av maitan 2008-06-02 kl. 15:16.
Citera
2010-07-10, 16:54
Medlem
oineris avatar
Lite gammal tråd men kan man få bilder någon som har?
Citera
2015-04-28, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maitan
Ska fara och fixa fram en karta så ska jag märka ut lite bunkrar vi besökt unde åren åt dom som är intresserade

Det jag har markerat med röda prickar är bunkrar vi sett. Och Lila prickar är är bunkrar vi hört om.
Länk:http://data.fuskbugg.se/skalman01/Bunkerochv%E4rn.JPG

Sen hur intressant resten av er tycker det är vet jag inte , men jag tycker iallafall det här är värt att nämna och dessutom roligt att hitta dom

Har du någon aning om varför bunkrarna är övertäckta med sand och jord?

Tror det var just under sommaren 2008 någon var ute med grävmaskin/traktor och förstörde betongen i toppen av några bunkrar.
Citera
2015-05-31, 14:25
Medlem
maitans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1080p
Har du någon aning om varför bunkrarna är övertäckta med sand och jord?

Tror det var just under sommaren 2008 någon var ute med grävmaskin/traktor och förstörde betongen i toppen av några bunkrar.

En vild gissning är väl att det ser vackrare ut än några torn i betong som sticker upp här och var. Försvårar väl för människor som vill in oxå. Flera värn jag sett som människor grävt upp har saknat lås också.
Citera
2015-06-01, 00:07
Medlem
Running_mans avatar
Vid järnvägsbron finns två bunkrar för luftvärnskanoner, en på varsin sida järnvägen. Det ser inte ut som vanliga LV-ställningar utan är betydligt större. Med största sannolikhet byggda under beredskapsåren.

Sist jag var där och kikade(2009?) så var alla luckor igensvetsade, går att klättra upp på taket om man är smidig. Rep är att föredra, eller varför inte en stege.
Citera
2015-06-19, 17:46
Medlem
Finns de nå kul kvar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här