2008-08-02, 21:50
Medlem
Soda_Popinskis avatar
Nej, det funkade inte det heller.

Kommer tillbaka in efter inloggning och då är upplösningen 640*400 eller något.

När jag startar om så är det återigen 1024*768 och går inte att få större.

Kan skärmen spela roll? Nej egentligen inte väl? Det har ju fungerat
Citera
2008-08-02, 23:18
Medlem
nat0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soda_Popinski
Nej, det funkade inte det heller.

Kommer tillbaka in efter inloggning och då är upplösningen 640*400 eller något.

När jag startar om så är det återigen 1024*768 och går inte att få större.

Kan skärmen spela roll? Nej egentligen inte väl? Det har ju fungerat
har du testat nvidia-settings alltså och det funkade inte?
sedan, om du skulle kunna posta din /etc/X11/xorg.conf här så kan vi kika på den också
Citera
2008-08-03, 01:12
Medlem
Soda_Popinskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nat0n
har du testat nvidia-settings alltså och det funkade inte?
sedan, om du skulle kunna posta din /etc/X11/xorg.conf här så kan vi kika på den också

Är det den här?

Citera
2008-08-03, 01:25
Medlem
Ja det är den men det ser ut att fattas lite grejer. Var det allt som fanns i filen? Du kan ju pröva att köra xorgcfg -textmode och se om du lyckas skapa en bättre xorg.conf. Starta sen om X.
Senast redigerad av kissekattt 2008-08-03 kl. 01:28.
Citera
2008-08-03, 01:29
Medlem
Soda_Popinskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kissekattt
Ja det är den men det ser ut att fattas lite grejer. Var det allt som fanns i filen? Du kan ju pröva att köra xorgcfg -textmode och se om du lyckas skapa en bättre xorg.conf.

Här är en som heter samma som den förra men med en 1:a på slutet. Finns med 2:a och 3:a också..+ några andra.

Men vi provar den här då:

Citera
2008-08-03, 01:31
Medlem
Kolla datumen på alla xorg.conf* filer du har där. Återställ den som du hade precis innan du uppdaterade ditt system och fick problem med upplösningen. Starta sen om X.
Citera
2008-08-03, 01:32
Medlem
nat0ns avatar
Citat:
Är det den här?

oh jävlar du, den var spartansk jag försöker igen, har du kört sudo nvidia-settings i terminalen och vad blev resultatet?
du kan redigera xorg.conf manuellt men det är inget jag orkar instruera just nu så vi försöker med hålla det simpelt tills alla alternativ är uttömda.

sudo dpkg-reconfigure -phigh xserver-xorg
är ett annat sätt du kan försöka.

sudo xorgconfig är ännu ett alternativ..
Citera
2008-08-03, 01:34
Medlem
nat0ns avatar
Citat:
Här är en som heter samma som den förra men med en 1:a på slutet. Finns med 2:a och 3:a också..+ några andra.

Men vi provar den här då:

den där skulle du kunna testa, kör sudo cp /etc/X11/xorg.conf.1 /etc/X11/xorg.conf
om den med ettan i filnamnet nu hette exakt sådär. det kommandot skriver över din nuvarande konfiguration och efter att du startat om X fungerar det förhoppningsvis
Citera
2008-08-03, 08:04
Bannlyst
Heh....för er linux-fanboys som påstår att Ubuntu är lättare än Windows.
Det är ju ganska sorgligt att ett problem med en skärmupplösning skall vara så krångligt att rätta till.

Jag rekommenderar iaf att du lär dig förstå X-servern hur den fungerar och lär dig grundläggande editorer som t ex "vi/vim" osv....
Skit i alla grafiska verktyg som generellt suger och lär dig linux den hårda vägen, det tjänar du på i längden.

Är linux lättare än Windows? NEJ
Citera
2008-08-03, 08:12
Medlem
zixls avatar
Hej, jag hade samma problem när jag la in Linux mint, på min ubuntu fungerade 1280x1024, men på mint gick den inte över 800x600. Efter att kört igenom de flesta guider tips trix m.m som du verkar ha testat också så fann jag MITT problem, nåja jag fann en lösning som fungerar för mig numera, jag fick backa och ta en äldre nvidia drivrutin, mint har ett sådant val och nu fungerar min upplösning super. gfxkort, ett 6600GT
Senast redigerad av zixl 2008-08-03 kl. 08:14.
Citera
2008-08-03, 11:20
Medlem
agnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urandom
Heh....för er linux-fanboys som påstår att Ubuntu är lättare än Windows.
Det är ju ganska sorgligt att ett problem med en skärmupplösning skall vara så krångligt att rätta till.

Jag rekommenderar iaf att du lär dig förstå X-servern hur den fungerar och lär dig grundläggande editorer som t ex "vi/vim" osv....
Skit i alla grafiska verktyg som generellt suger och lär dig linux den hårda vägen, det tjänar du på i längden.

Är linux lättare än Windows? NEJ

Vem har sagt att det ska vara lätt? Är man intresserad så är det jäkligt kul att sitta och klura med problem. Man lär sig grymt mycket om man bara försöker.

Citat:
Ursprungligen postat av nat0n

den där skulle du kunna testa, kör sudo cp /etc/X11/xorg.conf.1 /etc/X11/xorg.conf
om den med ettan i filnamnet nu hette exakt sådär. det kommandot skriver över din nuvarande konfiguration och efter att du startat om X fungerar det förhoppningsvis

Ändra följande i din xorg.conf:
Kod:
Section "Device"
Identifier "Configured Video Device"
EndSection
Till:
Kod:
Section "Device"
Identifier "Configured Video Device"
Driver "nvidia"
EndSection

Starta sedan om datorn och fungerar det inte så vill jag att du postar din Xorg.0.log som du hittar i /var/log/ .
Citera
2008-08-03, 11:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av agne
Vem har sagt att det ska vara lätt? Är man intresserad så är det jäkligt kul att sitta och klura med problem. Man lär sig grymt mycket om man bara försöker.
Jag är inte intresserad att sitta och lösa denna typen av skitproblem.
Sånt här skall bara funka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in