• 2
  • 3
2008-07-12, 15:47
Medlem
Varulvs avatar
Vi brukar inte tillåta att spela Anka i Drakar och Demoner just för att det förstör lite mycket med en Kalle Anka i ringbrynja och tvåhandat svärd.
Citera
2008-07-31, 20:15
Medlem
nitroglyzerins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coffe_K4n0n
Gaaahh! Vad jag hatar ankorna i rollspel! Fram med hagelgeväret, här ska det bli ankjakt!

//Coffe_Kanon - som uppenbarligen inte gillar ankor i rollspel

Det är väll inge fel på ankor i rollspel? Kommer du inte ihåg kolde och tott från Mutant undergångens arvtagare? (En adels anka med berserk )
Ankor är ok i vissa rollspel som T.ex Mutant men inte i spel som T.ex Noir,kult och Call of cthulhu.
Citera
2008-08-02, 23:36
Medlem
OK, jag köper ankor som ett folkslag, vad jag tycker är grymt tråkigt och vad som får mig att rynka på näsan är att de är så lika Kalle Anka, bara för att han är ett så känt varumärke så måste ju inte alla efterlikna honom.

De tre senare länkarna fungerar inte för mig, vet ej varför. Men på den första bilden så är ankan i fråga tecknad med samma stil som Kalle Anka. Det är just sådana bilder som jag tycker stör mitt estetiska sinnelag, kort sagt man tänker för mycket på Kalle Anka.

För att dra paralleler till Mutant så har de ju gåsapågarna, MEN där har de gjort en "realistisk" tolkning av hur en gås hade sett ut i muterad "männsklig" form. Jag hade nog gillat ankorna bättre utan bild. De behöver inte se så där animerat tecknat ut. Då speciellt stör jag mig på näbben och huvud och hals förhållande. En bred näbb och ett runt huvud med en liiten smal hals. Om någon försöker göra en mer "realistisk" och egen stil hade jag gillat det.

Vad jag vill ha sagt är att jag diggar ideén i sig men inte bilderna.

Ett annat problem är ifall vanliga ankor finns, men personligen så tycker jag att det är oviktigt, mer än tankeknut.
Citera
2008-08-03, 11:21
Medlem
chillionaires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjoho
Måste faktiskt säga att jag diggar ankorna i Ereb Altor, har kört ett par omgångar med en spelgrupp helt bestående av ankor, blev lite surrealistiskt men jävligt mycket skratt och trevliga stunder. Kanske inte passar "hardcore epic fantasy"-folk men om man som jag spelar med ett gäng man känner sedan 20 år tillbaka och mest ser det som en social aktivitet på samma nivå som TP eller Monopol (men med mer regler) så fungerar de utmärkt. =)

Håller med! när jag spelade rollspel o DoD i synnerhet så var Ankorna ljuset i mörkret...
Citera
2008-08-05, 13:37
Medlem
Roseniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brajia
Ankorna fanns avbildade redan i Expert, och tidigare än det kan jag tro.
Långt tidigare; IIRC fanns de med redan i DoD1/blåa boxen. Däremot associerades de inte särskilt mycket med Disney förrän i '91:an. Eller som det står i Wikipedia:

De humanoida, talande ankorna som funnits med i Drakar och Demoner genom alla åren fick en rejäl popularitetsknäck i och med 1991 års upplaga, allt på grund av ett par illustrationer som mest föreställer en imbecill, påtänd Kalle Anka.

De bilderna gjordes av en amerikan vid namn Bob Giadrosich; skyll på honom.
Citera
2008-08-05, 17:00
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Är det nån som har monsterböckerna och kan skanna in bilden som (kanske) finns där på en anka.
Har bara ena monsterboken själv, och hittar den dessvärre inte.

Kommer inte alls ihåg hur ankor illustrerades där, men jag vet att jag aldrig har ens reflekterat över att du skulle kunna se ut som disneys ankor förän jag läste den här tråden.
Citera
2008-08-05, 18:28
Medlem
Cineastens avatar
Jag gillade ankorna men de kom aldrig till särskilt mycket användning. Första gången jag stötte på dem i något rollspel var i Sinkadus 3 (Äventyrsspels gamla tidning som tyvärr lades ned) om jag inte minns fel. Det fanns en rätt cool svartvit bild på ett gäng piratankor som jag gillade då det begav sig.
Citera
2008-08-05, 20:01
Medlem
Jerka^s avatar
Jag tycker de funkade ganska bra i DoD Monster och i Kopparhavets Kapare. Okej att de bitvis var väldigt lika Kalle Anka men jag kunde tänka mig dem utan större problem. Däremot tjuven i 91 års upplaga såg ju ut som något hämtat från Disneyland.

Ereb Altor är egentligen ett enda hopkok till värld. Allt finns, från Tolkien-plagiat (orcher, alver) till mytologiska djur (pegaser, gorgoner) och egna påhitt (grå mareskunk och spindelranka misstänker jag tillhör denna kategori). Djurfolk som vargmän, kattmän och karkioner gör att ankor inte känns alltför malplacerade.

Denna "allt på en gång"-filosofi går igen även på andra ställen. Vikingaskepp blandas med 1600-talsfartyg. Zepelonder existerar samtidigt som jättar och troll. Om man vill ha en mer stilren värld får man nog skala bort mer än bara ankorna.
Citera
2008-08-05, 22:00
Medlem
Roseniuss avatar
Just Sinkadus-omslaget var väl åtminstone lite cartoonigt, om än med avsikt. Jag hittade iaf en scan av den på Tradera - han som pekar i mitten är väl rätt representativ för hur de brukade avbildas annars:
http://images.tradera.com/523/62964523_1.jpg

Här var ett (mer sentida) exempel där de är behandlade mer seriöst:
http://www.erebaltor.se/wiki/images/VitBrunAnka.jpg

Edit: Och sen ska man ju inte glömma det här lilla tillägget till DoD6:
http://rollspel.com/pdf/dod/ankor1_2.pdf
Senast redigerad av Rosenius 2008-08-05 kl. 22:03.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in