Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-06-01, 13:31
  #1
Medlem
Är det någon här som har gjort/gör det? Hur är det där? Hur är konkurrensen om platser osv? CSN?


Berätta gärna lite.
Citera
2008-06-01, 17:30
  #2
Medlem
MortalSins avatar
Enligt en vän i Nederländerna så kastar dom i princip pengar efter dom som väljer att studera utomlands: På grund av att dom, som jag förstod det, inte har riktigt ordentligt med platser. Så det är kanske inte helt lätt att komma in.

Men jag skulle nog också tycka det skulle vara kul att plugga där ett år eller så.
Citera
2008-06-01, 20:05
  #3
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DDennis
Är det någon här som har gjort/gör det? Hur är det där? Hur är konkurrensen om platser osv? CSN?


Berätta gärna lite.

Så länge universitetet är godkänt så får du pengar från CSN. Gå in på deras hemsida om du vill se vilka universitet som är godkända och om du vill kolla hur mycket du får (man får olika stora bidrag/lån beroende på vilket land man vill studera i).
Citera
2009-07-03, 05:14
  #4
Medlem
Är också intresserad av detta ämne och förvånad över att inte fler svara så bumpar.

Är det svårt att komma in i Nederländerna? Någon som vet någonting?
Citera
2009-07-03, 19:14
  #5
Medlem
Bruc3s avatar
Mål: att studera i Holland. Hjälp.

Hej!


Har testat att söka men ej funnit.


Ponera att min plan är att studera i Holland. Vad jag vill studera har jag inte valt ännu, men Universitet skall gärna , dvs om det går, ligga i närheten av Eindhoven eller Den Bosch.

Hur går man tillväga? Vart börjar man?

Någon som har erfarenhet möjligtvis? Vad och vem betalar vad? CSN?

Vad ska man tänka på?


Har kollat runt på en massa sajter men ej hittat något informationsrikt. Bara en massa snicksnack om priser, visum, turistbussar..


Flytta om det behövs.


/ Bruc3
Citera
2009-07-03, 19:20
  #6
Medlem
lol

Du får ju komma på vad du vil studera först. Sen så kan du googla fram universitet i Holland och så kika på www.csn.se för att se vem som betalar vad.
Citera
2009-07-03, 20:12
  #7
Medlem
davheis avatar
Med svenska mått mätt ligger de flesta platser i Holland i närheten av Eindhoven och 's-Hertogenbosch. Stora studentstäder i Holland är Groningen och Delft, särskilt Groningen har ett sjukt bra studentliv. Värt att kolla upp kanske.
Citera
2009-07-03, 23:42
  #8
Medlem
Bruc3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davhei
Med svenska mått mätt ligger de flesta platser i Holland i närheten av Eindhoven och 's-Hertogenbosch. Stora studentstäder i Holland är Groningen och Delft, särskilt Groningen har ett sjukt bra studentliv. Värt att kolla upp kanske.


Precis! Det är sådan information jag vill veta !

+ Första inlägget var väl rätt informationsrikt, fast det visste jag redan
Citera
2009-07-03, 23:50
  #9
Medlem
evolutes avatar
Utrecht tycker jag var en trevlig stad och deras universitet är bra. Jag har uppfattningen att det är en riktig studentstad också.
Citera
2009-07-04, 00:49
  #10
Medlem
Korrekt namn = NEDERLÄNDERNA

Ekonomi4life briljerar igen!

Här är en lista över universitet i NL: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of...he_Netherlands. Kontrollera med en karta vilka universitet som ligger nära städerna du är intresserad av. Tilburg ligger precis mellan Den Bosch och Eindhoven och deras universitet är högt rankat, tom högst i en rankning som diskuterades nyligen.

Varje universitet sköter sin egen antagning, till skillnad från hur det är i Sverige. När du har valt var och vad du vill plugga så letar du efter en länk med någonting motsvarande "Application and admission" på kursens hemsida och läser vad du måste göra. Det finns instruktioner steg för steg på respektive utbildnings hemsida.

Vad jag vet har man inte rätt till några nederländska pengar om man inte är nederländsk medborgare. Så om du inte har några egna pengar kan du ansöka om studiemedel. Här kan du läsa vad du kan låna i Nederländerna, utöver att du kan låna ca. 50000 SEK per år till undervisningsavgifter: http://www.csn.se/utomlands/hur-myck...p-olika-lander. Om du är under 30 år så ligger undervisningsavgiften på nederländska universitet inte över 20000 SEK. Kanske kan återkomma nästa år med egna erfarenheter, om jag inte är bannad då med min förmåga att trampa på tår här. Bidra till Ben-Benns karma alltså!!

Tänka på? Att sista ansökningsdag på de flesta universitet av intresse är 15 Maj, att man söker en gång om året inför höstterminen då läsåret startar och att man läser sammanhållna program och inte lösa kurser som i Svea.

Bumpade två trådar om detta igår. Trodde det var meningen att man skulle försöka hålla sig till befintliga trådar och sökfunktionen i möjligaste mån. Uppenbarligen modereras forumet utifrån personliga problem mer än någonting annat, men jag påstår inte att jag hade gjort ett bättre jobb själv om min mamma var min pappa. Synd att min tråd blev förstörd dock...

Citat:
Ursprungligen postat av Ekonomi4life
lol

Du får ju komma på vad du vil studera först. Sen så kan du googla fram universitet i Holland och så kika på www.csn.se för att se vem som betalar vad.
__________________
Senast redigerad av Ben-Benn 2009-07-04 kl. 00:51. Anledning: Euro - SEK
Citera
2009-07-05, 18:30
  #11
Medlem
orkarNs avatar
Sammanfogat

/mod
Citera
2011-02-13, 21:32
  #12
Medlem
VPKs avatar
Har studerat i Groningen och det var riktigt skoj. En stor studentstad där pubarna inte stänger förrän sista man har gått hem. Får ni chansen att plugga där så ta den.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback