2008-06-01, 12:34
Medlem
Jag har lite besparingar i olika fonder hos Avanza. Tidigare har jag haft fonder hos bl.a. SEB. På SEB kunde man alltid se GAV för sitt innehav, dvs vilket genomsnittligt pris man betalat per andel. Det kan vara ett ganska drygt jobb att räkna ut om man t.ex. månadssparat i en fond under lång tid. Så det är bra att sajten räknar ut det åt en.

Man behöver veta sitt GAV för att kunna räkna ut sin reavinst/reaförlust vid en försäljning.

Avanza visar inte GAV!! Jag tror knappt att det är sant, och jag hoppas att jag gjort en tankevurpa eller missat något.

Kan någon som har fonder hos Avanza berätta hur ni räknar ut det skattemässiga resultatet av en försäljning i förväg?
Citera
2008-06-01, 13:04
Medlem
KingOfMoons avatar
nu var det länge sedan jag hade Avanza men jag tror att de visar genomsnittliga anskaffningsvärde som "inköpspris" på din depå info.
Citera
2008-06-01, 13:22
Medlem
Möjligt... nu står det fullkomligt still i skallen på mig, men är inköpsvärdet/antal andelar ALLTIID = GAV? (Alltså, det känns rimligt men min hjärna går bara inte igång idag så jag vågar inte riktigt lita på den.)
Citera
2008-06-01, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gart
Möjligt... nu står det fullkomligt still i skallen på mig, men är inköpsvärdet/antal andelar ALLTIID = GAV? (Alltså, det känns rimligt men min hjärna går bara inte igång idag så jag vågar inte riktigt lita på den.)
GAV = (definition) = Totalt anskaffningsvärde / antal andelar
Citera
2008-06-01, 20:55
Medlem
KingOfMoons avatar
Det jag menade innan var:
Att det står som standrard i "inköpspris"-rutan det genomsnittliga inköpspriset.

Bara i fall det var lite "flummigt" i mitt tidigare inlägg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in