Jag har lite besparingar i olika fonder hos Avanza. Tidigare har jag haft fonder hos bl.a. SEB. På SEB kunde man alltid se GAV för sitt innehav, dvs vilket genomsnittligt pris man betalat per andel. Det kan vara ett ganska drygt jobb att räkna ut om man t.ex. månadssparat i en fond under lång tid. Så det är bra att sajten räknar ut det åt en.
Man behöver veta sitt GAV för att kunna räkna ut sin reavinst/reaförlust vid en försäljning.
Avanza visar inte GAV!! Jag tror knappt att det är sant, och jag hoppas att jag gjort en tankevurpa eller missat något.
Kan någon som har fonder hos Avanza berätta hur ni räknar ut det skattemässiga resultatet av en försäljning i förväg?
Möjligt... nu står det fullkomligt still i skallen på mig, men är inköpsvärdet/antal andelar ALLTIID = GAV? (Alltså, det känns rimligt men min hjärna går bara inte igång idag så jag vågar inte riktigt lita på den.)
Möjligt... nu står det fullkomligt still i skallen på mig, men är inköpsvärdet/antal andelar ALLTIID = GAV? (Alltså, det känns rimligt men min hjärna går bara inte igång idag så jag vågar inte riktigt lita på den.)
GAV = (definition) = Totalt anskaffningsvärde / antal andelar
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!