2008-06-01, 10:24
Medlem
Tenses avatar
Idag för en vecka sedan spelade jag badminton med mig själv i trädgården. Olyckligtvis råkade min vänstra fot hamna i en liten grop samtidigt som jag stödde mig på den.

Foten vek sig innåt, jag kände smärtan och föll till marken.

Det kändes precis som en kraftig stukning. Jag kylde av den med kallt vatten, is och lindade in den i ett bandage. Jag bandagerade den resten av veckan.

Idag gör det inte ont över huvudtaget att stödja sig på foten, vilket jag läser på Egenvårdsguiden - Stukad fot är ett krav för stukad fot. Det gör inte heller ont att gå.

Det som gör ont är i stället att "vika" foten inåt. Dvs den rörelse man påtvingar foten om man vill gå på yttersidorna av den. Smärtan kommer nästan direkt man börjar använda musklerna för att göra denna rörelse och försvinner så fort man slappnar av.

Det är som sagt en vecka sedan jag föll och jag börjar därför bli lite orolig. Den förbättring som har skett är väldigt liten.

Tack på förhand.
Citera
2008-06-01, 10:35
Medlem
relativs avatar
Jag stukade båda fötterna för en vecka sen, den ena betydligt värre än den andra. Den som är värst är blå och stor som en fotboll. Men den andra kan jag gå på och det enda som syns är att fotknölen på utsidan är rejält svullen. När jag bara går känns inget, men viker jag foten (sådär som du beskrev tror jag) så gör det riktigt ont, som ett hugg. Tror det är en fråga om tid bara, att vänta och låta det läkas.
Citera
2008-06-01, 10:40
Medlem
Nakenchocks avatar
Om jag stukar mig inte läker smärtan ut så fort som en vecka. Ett blåmärke som ju är mildare för vävnanden kan ta över en vecka innan det lägger sig. Du har ju varit svullen och vävnanden i foten behöver troligtvis mer tid på sig att läka.

Länge sedan jag stukade foten, men så mycket minns jag att smärtan kan man dras med läääänge. Långt efter att den ser återställd ut och man kan gå på den.

Överansträng inte foten utan låt den vila så återhämtar den sig sakta men säkert. Men vill du gå till läkare för säkerhets skull kan du ju göra det, men jag skulle tro att h*n säger att det är bara att vänta så blir det bra.
Citera
2008-06-02, 22:11
Medlem
Tenses avatar
Ok, länge sedan jag stukade foten ordentligt på länge också.

Jag skall ta det lugnt med den. Tack för era lugnande svar.
Citera
2008-06-02, 22:57
Medlem
lycklig_mans avatar
Du kanske har pajat några ledband?
Citera
2008-06-02, 22:58
Medlem
relativs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lycklig_man
Du kanske har pajat några ledband?

Det är ju det som ÄR en stukning.
Citera
2008-06-03, 00:06
Medlem
siddharthas avatar
Frågan är vad man menar med att "pajja" foten. Som nämnt är ledbanden med och får ofta bristningar. De kan också gå av. Hur som helst så har man om man stukat foten ökat sin chans att stuka den igen.

Ledbandens funktion är att stabilisera över en led. Man kan tänka på dem som tuggummi. De är rätt sega, har alltså lite elastisitet. Men om du drar ut det långt kommer det inte att dra sig tillbaka som ett gummiband. Det blir rätt "slappt".

Den smärtan som känns kan vara att ledbanden inte gick helt av utan bara hänger kvar i en liten flik eller har fått en större spricka. Då får man bara vänta tills det läker ihop. Att stabilisera foten med elastisk binda under tiden är bra.

Det STÖRSTA arbetet kommer i rehab-fasen. I och med att ovan nämnda ledband inte kan utföra sin funktion kommer leden vara "ostabil" vilket öppnar för att du lätt stukar dig igen. Hur skall du då få stabilitet? Ju här kommer musklerna in. Genom att t.ex balansträna så att du får ett snabbt "svar" i musklerna och proproreceptionen ökar. Det innebär att musklerna vet vilket läge de befinner sig i och med träning lär man sig belasta rätt vilket innbär stabilitet. Detta är något som måste göras under större delen av ditt "aktiva" liv. Risken finns att du annars blir en som stuckar foten hela tiden. Som en vän som jag hade, hon stukade sin ena fot 2 ggr om året ett bra tag, tills hon tog tag i träningen.

Hoppas det var svar på frågan
Citera
2008-06-03, 00:16
Medlem
Du kan väl också brutit nåt litet ben? Då känns det så, det gör bara ont i vissa lägen. Fötter är väl fulla med små ben precis som händer?

Oavsett vad det är så bör du nog gå till doktorn bara för att kolla upp det.
Citera
2008-06-03, 14:26
Medlem
siddharthas avatar
Ifall man mistänker att man brutit något kan kanske denna guide vara till snabb hjälp.

http://www.gp-training.net/rheum/ottawa.gif

http://en.wikipedia.org/wiki/Ottawa_ankle_rules
Citera
2008-07-07, 11:44
Medlem
Tenses avatar
Foten hade börjat bli bra, den gjorde inte längre ont förutom om jag verkligen pressade den i ytterläget. Jag har inte varit så duktig med balansplattan som man kanske skulle kunna förvänta sig.

Efter en liten olycka i trappan i fredags vek sig samma fot en gång till. Golv är inte lika förlåtande som gräsmattor och det gör nu ner ont.

Ren och skär otur, klantighet eller vad man skall kalla det. Jag trodde jag befann mig på sista trappsteget när jag tog steget med vänster - men i själva verket var jag på näst sista (det var mörkt i trappan).

Onödigt inlägg kanske, men jag vill bara säga att jag nästan var helt bra i foten fram tills i fredags kväll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in