2008-10-19, 11:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av smkz
Actually s fristter mephedrone bde dopamin och serotinin, MDMA fristter primrt serotonin och tjack fristter primrt dopamin. Vid strre doser av mephdrone s fristts primrt dopamin.

Om jag inte har ftt allt om bakfoten s kan dopamin g in i serotoninreceptorerna d serotoninnivn i hjrnan r lg (lgre n normalt, dvs d man nstan krt slut p serotoninet) medans dopaminnivn r hg. Detta ska tydligen leda till att dopaminet vergr till ett annat mne och fr vteperoxid som restprodukt. (Kan ngon kunnig kommentera om detta och ven bidra med klla?)

Exakt detta r tidigare kommenterat av Qidush (en mkt kunnig FB:are) och enligt uppgift kan aldrig en signalsubstans binda till andra receptorer n de som r avsedda fr just den substansen. Detta stmmer ocks med den information jag sjlv lyckats hitta p ntet. Den som pstr det du pstr i detta inlgg br verifiera pstendet med tillfrlitlig klla...tills dess s kommer i alla fall jag ha uppfattningen att detta med "frtningen" r ngn form av skrmselpropaganda som saknar vetenskaplig grund.
Ta inte detta personligen, ditt inlgg r jttebra och det r precis s hr ett forum ska anvndas - uppfattningar, bemtande och diskussioner!
Citera
2008-10-19, 12:40
Medlem
Ett Hunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PlusFifty
Exakt detta r tidigare kommenterat av Qidush (en mkt kunnig FB:are) och enligt uppgift kan aldrig en signalsubstans binda till andra receptorer n de som r avsedda fr just den substansen. Detta stmmer ocks med den information jag sjlv lyckats hitta p ntet. Den som pstr det du pstr i detta inlgg br verifiera pstendet med tillfrlitlig klla...tills dess s kommer i alla fall jag ha uppfattningen att detta med "frtningen" r ngn form av skrmselpropaganda som saknar vetenskaplig grund.
Ta inte detta personligen, ditt inlgg r jttebra och det r precis s hr ett forum ska anvndas - uppfattningar, bemtande och diskussioner!

Finns bland annat det hr att lsa:

Citat:
In the case of MDMA, which is only neurotoxic to 5-HT terminals, it is believed that the excessive DA released in the synapse can be either taken up by the activated 5-HT transporter into the terminals or synthesized nonenzymatically inside the terminals from tyrosine, where it subsequently generates free radicals and produces oxidative damage

Citat:
One proposed mechanism for MDMA neurotoxicity is that after ingestion, MDMA breaks down into a variety of metabolites, some of which are highly reactive molecules called free radicals'. Unless properly handled by the brain, these free radicals will damage neurons through a process called oxidative stress'. If MDMA concentrations remain high enough for a long enough period of time, the neurons' capacity for processing these metabolites fails, though if doses are low enough, the brain is able to keep up and no damage occurs. Another theory, by Nichols at Purdue, is that the free radicals result from an abnormal metabolism of dopamine.

Citat:
The exact mechanism of MDMA neurotoxicity in animals is not presently known [11], but it seems to require dopamine activity, oxidation, and access to the 5-HT transporter. Increasing dopamine activity via ingestion of methamphetamine, l-tyrosine, phenylalanine or l-dopa would tend to increase MDMA neurotoxicity

Mycket r taget frn bland annat http://www.erowid.org/chemicals/mdma/

Finns ven en bra sida som frklarar ganska ingende hr, utan att man behver kunna allt fr mycket facktermer p engelska.

http://www.dancesafe.org/slideshow/slide19.html

Citat:
The most current theory of how MDMA causes neurotoxic damage in laboratory animals goes like this:

After MDMA depletes serotonin, the reuptake transporters are left vacant and exposed. When this happens, dopamine enters the transporter and gets taken up into the serotonin axon, where it isn't supposed to be. Studies have shown that dopamine itself is toxic to serotonin cells. But if that weren't enough, MAO comes along and breaks it down into hydrogen peroxide, which is also toxic to the cell. (Yes, the same hydrogen peroxide they put in hair bleach!) The hydrogen peroxide then "oxidizes" certain parts of the cell which don't normally get oxidized ("oxidize," as used here, basically means to break down with oxygen). Researchers sometimes refer to this as oxidative stress, and a number of studies have looked at anti-oxidants like Vitamin-C as a possible agent to prevent MDMA's neurotoxicity

Frvrigt vet man inte 100% skert vad det r som orsakar den sortens toxicitet, men det finns mycket som pekar mot att de teorier som finns r riktiga.
Citera
2008-10-19, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ett Hund
Finns bland annat det hr att lsa:

Mycket r taget frn bland annat http://www.erowid.org/chemicals/mdma/

Finns ven en bra sida som frklarar ganska ingende hr, utan att man behver kunna allt fr mycket facktermer p engelska.

http://www.dancesafe.org/slideshow/slide19.html

Frvrigt vet man inte 100% skert vad det r som orsakar den sortens toxicitet, men det finns mycket som pekar mot att de teorier som finns r riktiga.
Vilket i sig r rtt skrmmande, om man ser p den oerhrda ofrsiktigheten i frekvens och dosering som r utbredd bland de droganvndande ungdomar som jag trffar.

Hur ska man motverka, eller snarare preventera, eventuell oxidering av cellvggarna?
Vitamin-C lter av det du citerade som ngot man br hja sin niv i kroppen av, men hur gr man det? Tabletter?

vnta nu, det var ju just det jag gjorde igr p mephet. Tnkte vl att min polare hade ngon orsak med att langa fram brustabletter helt hux-flux.

Nu kanske det lter som om jag inte visste om denna biverkning innan jag drog meph, men snarare var det s att jag glmde bort vad fr vitamin man skulle inta.
Citera
2008-10-19, 14:59
Bannlyst
Citat:
Finns bland annat det hr att lsa.....

Jttebra information, visste inte om detta innan! Dock s handlar detta om terupptagningen av frbrukad signalsubstans och inte om receptorerna. Givetvis ska man iaktta frsiktighet, och speciellt eftersom det inte r klarlagt exakt hur mephedrone verkar.
Citera
2008-10-19, 15:17
Medlem
Tack fr ett vldigt bra svar Ett Hund.
Citera
2008-10-19, 15:33
Medlem
http://www.elftevaningen.nu/showthread.php?t=1028

Text om toxiciteten hoss MDMA. Lsvrd imo.
Citera
2008-10-19, 15:46
Medlem
Ett Hunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstatera
http://www.elftevaningen.nu/showthread.php?t=1028

Text om toxiciteten hoss MDMA. Lsvrd imo.

Den r absolut bra att lsa ifall man inte orkar med den engelska varianten. Det r s gott som en direktversatt version av bde dancesafe och erowid-sidorna.
Citera
2008-10-19, 15:48
Medlem
Ett Hunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PlusFifty
Jttebra information, visste inte om detta innan! Dock s handlar detta om terupptagningen av frbrukad signalsubstans och inte om receptorerna. Givetvis ska man iaktta frsiktighet, och speciellt eftersom det inte r klarlagt exakt hur mephedrone verkar.

Ja, men det r vl just neurotoxciteten av att blanda substanser som bde frigr serotonin och dopamin som det gllde?

MDMA frigr bde dopamin och serotonin, precis som Mephedrone skerligen gr.
Citera
2008-10-19, 16:16
Medlem
Citat:
Den r absolut bra att lsa ifall man inte orkar med den engelska varianten. Det r s gott som en direktversatt version av bde dancesafe och erowid-sidorna.
sant. Men ju lttare att f tag p information desto fler kommer att lsa den eller hur?
Och personer som inte lser p lite och bara kr p vadhelst de fr i handen har Sverige nog av imo.
Citera
2008-10-19, 16:18
Medlem
Citat:
Ja, men det r vl just neurotoxciteten av att blanda substanser som bde frigr serotonin och dopamin som det gllde?

MDMA frigr bde dopamin och serotonin, precis som Mephedrone skerligen gr.
jass, jag fick uppfattningen av att det inte handlade om blandningar utan att det var det kroppsliga naturliga dopaminet som togs in av fel trasportprotein i fel cell(del).
Citera
2008-10-19, 16:34
Medlem
Ett Hunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstatera
jass, jag fick uppfattningen av att det inte handlade om blandningar utan att det var det kroppsliga naturliga dopaminet som togs in av fel trasportprotein i fel cell(del).

Ja, men vad hnder nr man tar droger som ven frigr dopamin? Det kar dopaminet i hjrnan ver det normala. Nrmare frklaring behvs knappast.

Det dopamin som frigrs i hjrnan av diverse substanser skiljer sig inte frn det dopamin vi har annars.
Citera
2008-10-19, 16:54
Medlem
Citat:
Ja, men vad hnder nr man tar droger som ven frigr dopamin? Det kar dopaminet i hjrnan ver det normala. Nrmare frklaring behvs knappast.

Det dopamin som frigrs i hjrnan av diverse substanser skiljer sig inte frn det dopamin vi har annars.
Det kar koncentrationen vilket troligen kar instrmmningen. Frgan r om det frter mer dock, det beror ju ven p hur mycket av dopaminet som omvandlas/bryts ner och "angriper" cellvggen. Det finns ju inte ondligt med nedbrytnings-enzym.

Nej. Jag vet, ville bara understryka att det alltid finns dopamin i hjrnan narturlig vg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in