2008-05-31, 19:13
Medlem
Darwins avatar
Har suttit en halvtimme nu med satans jävla fitt-Word från helvetet och försökt få skiten att börja sidnumrera först från sidan 4 i fitt-dokumentet. Men hur i fitthelvete gör man? Har försökt att fitta runt med en massa "Sections" men det blir bara damperier av alltihop.

(Dvs jag vill att de första tre sidorna inte ska ha något sidnummer, utan att numreringen ska börja från och med sida 4; någon som vet hur man gör med skiten?)
Citera
2008-05-31, 19:29
Medlem
BePatients avatar
Hahaha, bara eftersom du frågar så vänligt.

Om du först lägger undan de 3 första sidorna, så: Infoga > Sidnummer > Format > Börja med: 4. Sen kan du skriva ut de 3 första separat.

Om du inte skriver ut utan bara ska ha som .doc så vet jag inte. Jag skulle leta efter fotnotsalternativ.

MS Word 2003, SP2
Citera
2008-05-31, 20:30
Medlem
http://office.microsoft.com/sv-se/wo...306921053.aspx
Citera
2008-05-31, 20:37
Medlem
ugge_das_boots avatar
avsnittsbryting, ta bort länk mellan avsnitten.. numrera på
Citera
2008-05-31, 20:51
Medlem
Bubba_med_ks avatar
Haha, de där problemen känner jag igen. Det jobbigaste när man skrivit ihop en rapport är att fixa sidnumreringen och all liknande skit.

Går ju alltid att köra på fuskmetoden att skriva ut de första sidorna separat (som nämndes ovanför).

/Bubben
Citera
2008-05-31, 21:29
Medlem
DennisOlofs avatar
HAHAHA, det här är alltid det folk blir mest förbannade på. Sidnummer.

Det man ska använda är avsnittsbrytning.

T.ex man har ett försättsblad (sida1) innehållsförteckning på två sidor (sid 2 och 3).

Då vill man att sidnummer 1 börjar på sida 4, då är det bara sätta en avsnittsbrytning på sida 3 (nedanför texten på sista sidan där man har innehållsförteckningen). Sedan när du sätter in sidnummer på sida 4, börjar sidnummret på 1.

Bra va

Kan man lägga upp det fint i sidhuvudet t.ex. för att se sidbrytningar och annat, måste man klicka på "visa alla tecken".

Sedan kan man alltid fuska om man vill, t.ex att skriva ut försättsbladet separet och generara en innehållsförteckning temporärt och skriva ut. Det kräver iofs att man har markerat de texter som ska vara rubrik1, rubrik2 osv.
Citera
2008-05-31, 21:57
Medlem
Darwins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DennisOlof
HAHAHA, det här är alltid det folk blir mest förbannade på. Sidnummer.

Det man ska använda är avsnittsbrytning.

T.ex man har ett försättsblad (sida1) innehållsförteckning på två sidor (sid 2 och 3).

Då vill man att sidnummer 1 börjar på sida 4, då är det bara sätta en avsnittsbrytning på sida 3 (nedanför texten på sista sidan där man har innehållsförteckningen). Sedan när du sätter in sidnummer på sida 4, börjar sidnummret på 1.

Bra va

Kan man lägga upp det fint i sidhuvudet t.ex. för att se sidbrytningar och annat, måste man klicka på "visa alla tecken".

Sedan kan man alltid fuska om man vill, t.ex att skriva ut försättsbladet separet och generara en innehållsförteckning temporärt och skriva ut. Det kräver iofs att man har markerat de texter som ska vara rubrik1, rubrik2 osv.

Det funkar inte. Jag får fortfarande sidnummer på de första sidorna, även om numreringen börjar om på sidan jag är på... (det är ju möjligt att det är min ful-Works version som fittar sig).

Vad var det där om att ta bort länk mellan avsnitten? Finns det något sånt allternativ? Det kommer fram ett fittigt litet ankare ibland när jag dampar med sidnummren, har det något med det hela att göra.
Citera
2008-05-31, 22:03
Medlem
DennisOlofs avatar
Darwin, det ska funka.

Prova att skapa ett nytt dokument och bara snabbt skapa ett försättsblad.

Lägg lite rubriker på sidan 3 och generara ett index på sida 2. Infoga en avsnittsbrytning i slutet på sida 2.

Nu ska du kunna få sidnummer som börjar på 1 fast på sida 3.

Word och office är ju inte direkt kända för att vara bugg-fria
Citera
2008-05-31, 22:10
Medlem
Darwins avatar
Nu hittade jag knappjäveln "Link to previous".

Tusen tack för hjälpen!

(Varför har de krånglat till det så in åt helvete? Hur svårt är det att lägga in "börja på sid X med nummer y" under vanliga sidnummermenyn, när de kan lägga in tonvis med blingbling som ingen någonsin använder?)
Citera
2008-05-31, 22:13
Medlem
ugge_das_boots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darwin
Det funkar inte. Jag får fortfarande sidnummer på de första sidorna, även om numreringen börjar om på sidan jag är på... (det är ju möjligt att det är min ful-Works version som fittar sig).

Vad var det där om att ta bort länk mellan avsnitten? Finns det något sånt allternativ? Det kommer fram ett fittigt litet ankare ibland när jag dampar med sidnummren, har det något med det hela att göra.

gå på sidfot och ta bort... eh jag laddar upp en bild bara för att jag e snäll

http://img78.imageshack.us/my.php?im...rmklippja1.jpg

I word 2003 ligger den i sidfotsmenyn
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in