2008-05-31, 17:20
Medlem
Slitages avatar
Hej, jag ska skriva ett arbete i skolan, ett argumenterande tal emot evolutionsläran och att den lärs ut i skolorna. Hjälp och tips är alltid välkomna!

Tack på förhand
Citera
2008-05-31, 17:35
Medlem
Giorgis avatar
Uhm, det enda man kan komma på är "dogmatiska sanningar" som inte är valida... men om du vill hitta en massa lögner om evolutionsteorin så kan du söka på "VenomFangX" så kan du han se hans idiot-videos.
Citera
2008-05-31, 17:37
Medlem
excelsiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slitage
Hej, jag ska skriva ett arbete i skolan, ett argumenterande tal emot evolutionsläran och att den lärs ut i skolorna. Hjälp och tips är alltid välkomna!

Tack på förhand
Tacksam uppgift...
Citera
2008-05-31, 17:44
Medlem
Rutger MacLeans avatar
Citat:

Tack på förhand

Enkelt min käre Watson, argumenten mot evulotionen bottnar uteslutande i
att det står något annat i de religiösa böckerna som inte stämmer med
den moderna kunskapen om evolutionsprocessen, och genom att konflikten
skulle bli för stor för de religiösa att erkänna att de religiösa böckerna är helt ute
på egen cykeltur, så tar de religiösa istället avstånd från fakta och vetenskap
som strider mot deras tro på vidskepelse och humbug.

Det är med de argumenten representatner för religionerna har eldat upp
folk, stenat och dränkt eller fängslat, enbart för att vetenskap har kommit
i konflikt med religion - en klassiker.

Att komma dragande med fakta har historiskt sett inte varit så uppskattat i
de kretsarna.

Svårare än så är det inte.

Jag tror inte att du hittar många icke troende som samtidigt avfärdar
evolutionsprocessen till förmån för påhittade sagor om hur skapelsen
gick till.

Det intressanta är att 5.400.000 av sveriges invånare faktiskt är med
i en förening där man skall erlägga en trosbekännelse inehållande påhittade
sagor.. och dyrt och heligt påstå att man som medlem faktiskt
tror på dessa sagor...

....och det betalar folk med glädje över 2000:- om året, horribelt.

Shine On!
Citera
2008-05-31, 19:15
Medlem
Majbethedayidies avatar
Citat:

Tack på förhand

Fan du kanske har rätt... Alla människor kanske inte blev påverkade av evolutionen...
Citera
2008-05-31, 19:42
Medlem
Inlines avatar
Lyssna på pratglada kreationister så kan du samla ammunition på hög. Mitt förslag är Kent Hovind, a.k.a. Dr Dino, en young earth-kreationist med ett väl inoljat munläder. Sök honom på nätet och på google och titta på hans videopresentationer. Hans målgrupp är outbildade människor och han har många argument som kan vara mycket svåra att refutera, speciellt om man inte vet var man kan hitta det riktiga svaret.

Försök även se på debatter där han är med, för att lära dig bra debattekniker för att aldrig hamna i underläge. Hovind är en hal ål som troligtvis aldrig erkänt sig ha fel i något ämne eller förlorat en debatt. Inte illa pinkat för en gymnasielärare... Tyvärr för Hovind själv så trodde han så mycket på sina egna ord att han gav sig rätten att inte skatta för sina inkomster; han ansåg att pengarna var Guds, inte hans... IRS höll inte med, så nu sitter han inne ett bra tag.
Citera
2008-05-31, 19:44
Medlem
NumeroUnos avatar
Citat:
Tack på förhand
Får man fråga varför?
Citera
2008-05-31, 19:57
Medlem
Flytande_argots avatar
Citat:

Tack på förhand

Ladda ner och kolla på "Expelled: No intelligence allowed" med Ben Stein. Där för de fram argumentet att det var evolutionsteorin indirekt var orsaken till förintelsen av judar, homosexuella och handikappade m.fl. Där kanske du kan få lite tips. Den har säkert en del retoriska poänger du kan använda dig av?

Trailer:

http://www.movieweb.com/video/V08B0269dnpvzR
Citera
2008-05-31, 20:05
Medlem
kallelejs avatar
Citat:

Tack på förhand
Jag kan inte förstå vad det är för lärare som ger den en sådan uppgift. Men allting du kan skriva kommer vara mer eller mindre lögn eller förvridning av sanningen. Så bli inte förvånad om du hittar idiotiska argument, det är det enda som finns. GL
Citera
2008-05-31, 21:23
Medlem
Nickeps avatar
Citat:

Tack på förhand
Går du i en konfessionell skola? Har du en känsla av att läraren är religiös? Vilken uppfattning i frågan har du själv. Det enklaste lär i vilket fall vara att utgå från någon ID/kreationistisk sida och stapla argument. Om du inte är troende lär du tvingas bifoga en Brasklapp i efterhand.
Citera
2008-05-31, 21:26
Medlem
Flytande_argots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nickep
Går du i en konfessionell skola? Har du en känsla av att läraren är religiös? Vilken uppfattning i frågan har du själv. Det enklaste lär i vilket fall vara att utgå från någon ID/kreationistisk sida och stapla argument. Om du inte är troende lär du tvingas bifoga en Brasklapp i efterhand.

Citat:
Ursprungligen postat av kallelej
Jag kan inte förstå vad det är för lärare som ger den en sådan uppgift. Men allting du kan skriva kommer vara mer eller mindre lögn eller förvridning av sanningen. Så bli inte förvånad om du hittar idiotiska argument, det är det enda som finns. GL

Han skriver ju att det är ett argumenterande tal så jag kan nog sätta min högra hand på att det är en retorikövning och att det finns en motpart som har till uppgift att bemöta TS argumentation.

Ok, nu är det bäst att jag har rätt. Har ju en hand på spel här!
Citera
2008-05-31, 21:40
Medlem
eftersom allt dom lär ut är bara teorier. finns ju inte mycke bevis som kan styrka de dom säger. jävla patetiskt tid man lever i

ska dom leka me teorier om evolution i skolan skulle jag också vilja se extrema ideologier och rasforsking i skolan, även också bibelforsking å de grejs. så man själv får avgöra vad man vill tro på(eller om ens nå skit)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in