Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-05-31, 16:27
  #1
Medlem
Gyldenes avatar
Hej!
Bor i ett flerfamiljshus med en nyinflyttad måsfamilj på taket. En aggro sådan, de har redan attackerat min kombo och de skriker så förbannat att jag inte kan sova på morgnarna.
Jag vill bli av med dem. Funderar över luftgevär. Har inget själv, men äger både hagel och studsare. Men det är ju inte aktuellt i en tätort.

Om jag vill ta en mås av daga medelst luftgevär, hur bör jag gå till väga. Räcker det med ett bröstskott eller är det huvudet? Duvor har jag sänkt med luftgevär i min ungdom men aldrig en mås. Avståndet är cirka 10-15 meter och på det hållet kan jag med lätthet ta en mås i bröstet på frihand men ett huvudskott kommer bli svårt.

Och viktigare kanske, hur kommer jag undan med det?

Förslag önskas enbart från seriösa.
Citera
2008-05-31, 16:31
  #2
Medlem
Ta fram en vattenpistol och skjut dem några gånger så försvinner de levandes.
Citera
2008-05-31, 17:21
  #3
Medlem
Titus pollos avatar
På mitt förra jobb så har måsfamiljer under de 17 år jag jobbade där "attackerat" mig när de haft ungar som hoppat ur boet. Så det här med attackerna är bara bullshit som sprids av nervösa individer, de gör inget annat än dyker emot en. De viker av uppåt två tre meter ovanför en.
Om man flaxar med armarna under deras dykning så viker de av ännu högre upp och cirklar ovanför istället.

Lite värre blir det när det är en måskoloni med flera hundra fåglar (vilket vi hade) de varnar varandra och man får se ett mäktigt moln av måsar. Då fanns det risk att man hamnade under en bombmatta av skit.

Men störandet på morgonen kan man ju ta på allvar. Det du kan göra är att ta livet av ungen som knallar omkring på marken någonstans.
Om du inte vill åka fast så gör du det på natten, de vandrar omkring oskyddade tills de lär sig flyga. När de väl lärt sig flyga så upphör "attackerna" från föräldrarna.
__________________
Senast redigerad av Titus pollo 2008-05-31 kl. 17:28.
Citera
2008-05-31, 18:21
  #4
Medlem
Gyldenes avatar
Nja, attackerna är ju inte farliga men störiga. Bort med ungen alltså. Jag testar. När börjar den lämna boet gissar ni?
__________________
Senast redigerad av Gyldene 2008-05-31 kl. 18:23.
Citera
2008-05-31, 18:47
  #5
Medlem
skalman1973s avatar
Snabb och praktisk sak är t-röd och brödsmulor mata dom och se dom dyka och bryta nacken
Citera
2008-05-31, 18:51
  #6
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Snabb och praktisk sak är t-röd och brödsmulor mata dom och se dom dyka och bryta nacken

Mycket bra ide!! Jag kunde utplåna hela måse-kolonien på noll tid!!

Fast, dör kattar som äter dom sen, äller?
Citera
2008-05-31, 18:53
  #7
Medlem
the_demons avatar
Det brukar räcka med en död måve för att skrämma bort resten av måvarna..
Men som sagt de häckar i 3 veckor om året så de borde snart försvinna.
Citera
2008-05-31, 20:33
  #8
Medlem
Titus pollos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gyldene
Nja, attackerna är ju inte farliga men störiga. Bort med ungen alltså. Jag testar. När börjar den lämna boet gissar ni?

Min erfarenhet är att när måsarna attackerar så är ungen ur boet redan. De försvarar den.
Citera
2008-05-31, 20:47
  #9
Medlem
sommarlovs avatar
Så där är det varje år här.
En gång kom den jävlen bakifrån och daskade mig i huvet med sina plattfötter, jädrar vad skraj jag blev!
Med de är snart borta, härda ut, det är inte värt besväret att skada dem.
Citera
2008-05-31, 20:49
  #10
Medlem
ajerikssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gyldene
Hej!
Bor i ett flerfamiljshus med en nyinflyttad måsfamilj på taket. En aggro sådan, de har redan attackerat min kombo och de skriker så förbannat att jag inte kan sova på morgnarna.
Jag vill bli av med dem. Funderar över luftgevär. Har inget själv, men äger både hagel och studsare. Men det är ju inte aktuellt i en tätort.

Om jag vill ta en mås av daga medelst luftgevär, hur bör jag gå till väga. Räcker det med ett bröstskott eller är det huvudet? Duvor har jag sänkt med luftgevär i min ungdom men aldrig en mås. Avståndet är cirka 10-15 meter och på det hållet kan jag med lätthet ta en mås i bröstet på frihand men ett huvudskott kommer bli svårt.

Och viktigare kanske, hur kommer jag undan med det?

Förslag önskas enbart från seriösa.

Härda ut i år, se till att hyresvärd/bostadsrättsföreningen bygger bort möjligheten för måsarna att bygga bo på taket till nästa år så slipper ni eländet.
Citera
2008-05-31, 21:24
  #11
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orm_Haka
Mycket bra ide!! Jag kunde utplåna hela måse-kolonien på noll tid!!

Fast, dör kattar som äter dom sen, äller?

Nej t-röd är ju inte giftigt
Citera
2008-05-31, 22:34
  #12
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Nej t-röd är ju inte giftigt


Hmmm.. vi pratar om Trangia-brännar sprit ("röd-sprit") fortfarande, äller?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback