2001-11-26, 14:55
Medlem
Har haft kontakt med vissa myndigheter för att få uppgifter om olika personer utlämnade.. och även fast jag vet att jag har rätt till dessa uppgifter så "vägrar" dom ibland att ämna upp olika saker. Är det någon som har en lite "guide" för lagar etc man ska referera till när man har kontakt med myndigheter?! alla andra tips mottages varmt!
Citera
2001-11-27, 16:03
Medlem
myndigheter...mina rättigheter..

Ge lite fler detaljer, så kanske jag kan hjälpa dig. Vad vill du veta? Vilka myndigheter talar vi om?
Citera
2001-11-28, 10:40
Medlem

Jag undrar också på denna fråga. Om vi säger att jag har en syster som träffat en man som jag tycker verkar skum. Kan jag på något vis få upplysningar från polisen om hansuttit inne eller på annat sätt är dömd för något brott? Och helst utan att han får reda på något, tex som om man begär en kreditupplysning. Det vore intes ås bra.

tacksam för svar
Citera
2001-11-29, 13:50
Medlem

Nej, polisärenden kommer du inte åt på något enkelt sätt. Du måste ringa runt till varje tingsrätt och fråga om det finns domar mot aktuell person. Lämpligast är väl att i så fall börja med de som ligger i närheten av där vederbörande bor. Dessutom föreligger problemet att domar bara finns sökbara på personnummer ca 3 år bakåt i tiden.
Citera
2001-11-30, 11:05
Medlem

Men jag kan alltså prata med en tingsrätt
och fråga om en person utan att den personen får reda på det? Måste jag ha personnummer eller går det att söka på namn? Får man reda på alla åtal eller endast fällda uppgifter?

/Dalle
Citera
2001-11-30, 16:11
Medlem

Det ska finnas en handbok i grävande journalistik eller liknande. Jag pallar inte söka upp den, men där lär ju finnas all sådan inofmration man behöver. I värsta fall kan du säkert höra av dig till ngn sammanslutning av svenska journalister, som t ex svenska PEN-klubben eller så.
Citera
2001-12-06, 14:32
Medlem

Endast domar, och ja, du måste ha personnummer, men det får du fanimej lista ut själv hur du får tag i.
Citera
2001-12-08, 11:58
äldre konto (old)
Ej medlem

Hejsan!
Tror att denna website kan hjälpa dig en bit på vägen,lycka till.

http://www.jmk.su.se/dig/research/perskart.html
Citera
2001-12-08, 12:05

Litteraturtips:

Lennart Lillieroth: "SEKRETESS!" (AB Otto Bruun), 6:e upplagan 1992

Alf Bohlin: "ALLMÄNNA HANDLINGAR" (Juristförlaget Stockholm), 1988

Anders R. Olsson: "YTTRANDEFRIHET & TRYCKFRIHET - HANDBOK FÖR JOURNALISTER" (Tidens Förlag), 1992.
Citera
2001-12-15, 00:21
Medlem

Har själv försökt spåra en person via domar i framför allt tingsrätten. Tänk på att det kan vara oerhört tidsödande, så det gäller att ha både tid och mycket tålamod. Tyvvär får man ju inte snoka i polisens register, vilket är enklast, men vissa typer av domar (dock ej misstanke om brott) som berör den ekonomiska sidan kan vara offentlig och således finnas i andra register, t ex hos CU.
Citera
2001-12-22, 03:57

begär och överklaga skriftligt. det räcker i princip att skriva "jag överklagar mot att ni inte lämnar ut dessa handlingar". sedan prövar myndigheten ärendet, vägrar de fortfarande skickas det vidare till kammarrätten. du kan också klaga hos JO. det borde fler göra. överklaga och klaga.

mvh/marcus

jag svarar på frågor kring offentlighet och kan även hjälpa till med att kontakta myndigheter, formulera skrivelser, etc, i mån av tid, och om jag anser att det inte strider mot mina humanistiska övertygelser.
marcus_dudek@hotmail.com
Citera
2001-12-27, 14:02

PEN-klubben? hahahahaha, ja kontakta dem du.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in