2008-05-31, 07:59
Medlem
Laktostolerants avatar
Ska man skratta eller gråta när man läser sånt här? Ur led är tiden.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_1311885.svd
Citera
2008-05-31, 08:09
Medlem
tältpinnes avatar
Teologi är vetenskapliga studier av religion och Gardell har väl gjort sig ett namn med sina filosofiska funderingar i "Om Gud". Att han är bög är ingen hinder, att promovera kändisar för att få goodwill till institutionen känns dock inget vidare.
Citera
2008-05-31, 08:16
Medlem
The Masters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laktostolerant
Ska man skratta eller gråta när man läser sånt här? Ur led är tiden.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_1311885.svd
Hur menar du nu? För att en troende homosexuell som går i kyrkan allt som oftast och predikar inför fulla hus samt har ett hjärta av guld tilldelas en doktorshatt? Jag fattar genuint icke vad problemet är?
Citera
2008-05-31, 09:56
Medlem
Månsans avatar
En doktorshatt är numera devalverad till ett värde som vilken keps som helst. Göran Persson fick en i Örebro och nu Gardell.
Nu väntar vi bara på utnämningen av hedersdoktorerna Markoolio, Zlatan och Bert Karsson... eller dom kanske redan fått sina, vad vet jag?
Citera
2008-05-31, 11:02
Medlem
Legimitations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
En doktorshatt är numera devalverad till ett värde som vilken keps som helst. Göran Persson fick en i Örebro och nu Gardell.
Nu väntar vi bara på utnämningen av hedersdoktorerna Markoolio, Zlatan och Bert Karsson... eller dom kanske redan fått sina, vad vet jag?
En större katastrof skulle vara om Bert Karsson fick Polar Music Price.
Citera
2008-05-31, 11:10
Medlem
tonyhassans avatar
Hedersdoktor betyder inte jack shit oavsett, det krävs väl bara att namnet drar lite rubriker. Men just i det här fallet kanske dom hedrar personen för något reelt. Och varför tänker jag så... Jo Lunds unviersitet behöver inte dra några rubriker.. Dom har redan tyngd.
Citera
2008-05-31, 13:10
Medlem
Segelflygarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Orebro universitets doktorshattar var val inte varda sa mycket till att borja med. Markoolio kan ju fa en fran lingvistiska fakulteten pa Sodertalje Universitet. Zlatan kan fa sin fran kulturella fakulteten vid Sjobo Hogskola (ja, man behover inte halla sa hart pa det har med skillnader mellan universitet och hogskolor). Bert kan fa sin fran Adolf Fredriks Gymnasium (det har med eftergymnasiala doktorstudier ar bara onodigt).

Lund har haft teologiutbildning sedan 1438 sa det kanns som att de liksom kan sin sak om vem som skall ha doktorshattar i det amnet.
Citera
2008-05-31, 15:15
Medlem
Darwins avatar
Hedersdoktorat delas ut lite hippt som happt och har alltid gjort det; dvs det kan räcka med att man är en trevlig prick, anses duktig inom sitt område eller omtalas i media.
Citera
2008-05-31, 15:24
Medlem
Rövbärts avatar
Har han lekt doktor med sin termometer?
Citera
2008-05-31, 15:41
Medlem
Skamanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Segelflygarn
Lund har haft teologiutbildning sedan 1438 sa det kanns som att de liksom kan sin sak om vem som skall ha doktorshattar i det amnet.

Man skulle kunna tro det, men så är det inte. Gardell hade inte de formella kvalifikationerna och borde ha fallit bort på ett tidigt stadium. Tyvärr har institutionen tagits över av en klick kommunistkräk ("befrielseteologer") - varav ett stort antal bögar - med grisen Hammar i spetsen, och de kuppade igenom Gardell genom att ändra reglerna för omröstningsförfarandet mitt under proceduren. De som var emot kördes över i ren bolsjevikstil.
Citera
2008-05-31, 15:44
Medlem
Sälklubbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The Master
Hur menar du nu? För att en troende homosexuell som går i kyrkan allt som oftast och predikar inför fulla hus samt har ett hjärta av guld tilldelas en doktorshatt? Jag fattar genuint icke vad problemet är?
Håller med. Det är väl inget konstigt med det? Och att det retar gallfeber på vissa är ju en stor bonus för oss andra.
Citera
2008-05-31, 16:02
Medlem
Bultmans avatar
Banden mellan de teologiska fakulteterna och Svenska kyrkan är mycket starka. Som bekant är homosexualitet på modet inom kyrkan och företrädarna kämpar febrilt för att framstå som så fördomfria som möjlig på den punkten. Sådana här spektakel blir då en naturlig följd. Meriter som att vara homosexuell och folklig kan väga lika tungt som att ha gjort framstående teologisk forskning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in