Forumsnamnen och beskrivningarna ska inte vara ställningstagande utan helt neutrala och beskriva ämnet/ämnena som forumet täcker. Därför tycker jag att uppdelningen istället borde vara "Sexualiteter", "Fetischism" (allt från enklare till markant parafili) samt en allmän del där frågor som spänner över flera sexualiteter kan ställas.
Sen om man ska specificera alla sexualiteter och fetisher som egna underforum eller samlas som i exemplet nedan är ganska så egalt för mig.
Mitt förslag:
Sexualiteter
Ämnen som rör olika sexualiteter som heterosexualitet, homosexualitet, bisexualitet och transexualitet, asexualitet m.m.
Fetischism
Ämnen som rör olika fetisher och parafilier som t.ex. läder, gummi, lack, nylon, siden, satin, bdsm, strypsex, pedofili, m.m.
Övriga sexfrågor
Ämnen som rör sex men som inte är specifikt för just en sexualitet, t.ex. teknik, ställningar, praktiska frågor osv.
På det här viset så får medlemmarna lättare att hitta rätt samt man slipper att lägga bedömningar i namnen.
Under fetishism läggs även parafilier eftersom fetishism i sig räknas som parafili om fetishen är grundläggande för att man ska bli sexuellt upphetsad, även om man i folkligt tal använder ordet mycket bredare och lösare.
Citat:
Ursprungligen postat av wiki
http://sv.wikipedia.org/wiki/Fetischism_(sexologi)
Sexuell fetischism innebär sexuell åtrå till ett föremål eller en kroppsdel som vanligen inte uppfattas som upphetsande, och har i strikt mening inte med identifikation med föremålet eller rollekar att göra. Det är klassat som en parafili i de internationella handböckerna för psykiatrisk diagnos, DSM-IV och ICD-10. För att betraktas som en parafili måste fetischen vara en nödvändig förutsättning för sexuell upphetsning. Fetischism betraktas som en mild psykisk avvikelse, eftersom endast den enskilde själv påverkas direkt av den.
I talspråket har ordet fetischism en mycket vidare innebörd, och kan avse till exempel att en person blir sexuellt upphetsad av att se kvinnor i underkläder. För att vara en fetischism i medicinsk bemärkelse krävs att det är underkläderna i sig som personen blir upphetsad av.