2009-11-04, 22:17
Medlem
Allan Akbars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av honken80
Skulle du då kunna lyfta blicken och objektivt se på stefanhetarjag:s förslag?
Vilka brister ser du i det som dagens indelning ger?
Jag har redan framfört min åsikt flera gånger så jag förstår inte hur du kunnat missa det. IMO hör homosexualitet hemma under alternativa sexualiteter, och jag ser inga brister i det.
2009-11-05, 05:07
Medlem
Securions avatar
Om det är ett alternativ till heterosexualiteten (som per definition är normalt, dvs reproduktiv sex, man-kvinna) så ska det ligga i "alternativ"-forumet.

Enkelt, om man bara använder huvudet, eller hur?
2009-12-28, 12:14
Medlem
sk0gens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Securion
Om det är ett alternativ till heterosexualiteten (som per definition är normalt, dvs reproduktiv sex, man-kvinna) så ska det ligga i "alternativ"-forumet.

Enkelt, om man bara använder huvudet, eller hur?

Så icke reproduktivt sex skall räknas till alt. sexualitet?
2009-12-28, 13:26
Medlem
AbrahamLincolns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sk0gen
Så icke reproduktivt sex skall räknas till alt. sexualitet?

Tror att han syftar på produktiv sex som = sex mellan man och kvinna per se. Detta innefattar då även exempelvis oralsex mellan en man och kvinna även om det inte per definition är sk. produktiv sex.
2009-12-28, 14:47
Medlem
StefanHeterJags avatar
Forumsnamnen och beskrivningarna ska inte vara ställningstagande utan helt neutrala och beskriva ämnet/ämnena som forumet täcker. Därför tycker jag att uppdelningen istället borde vara "Sexualiteter", "Fetischism" (allt från enklare till markant parafili) samt en allmän del där frågor som spänner över flera sexualiteter kan ställas.

Sen om man ska specificera alla sexualiteter och fetisher som egna underforum eller samlas som i exemplet nedan är ganska så egalt för mig.

Mitt förslag:
Sexualiteter
Ämnen som rör olika sexualiteter som heterosexualitet, homosexualitet, bisexualitet och transexualitet, asexualitet m.m.

Fetischism
Ämnen som rör olika fetisher och parafilier som t.ex. läder, gummi, lack, nylon, siden, satin, bdsm, strypsex, pedofili, m.m.

Övriga sexfrågor
Ämnen som rör sex men som inte är specifikt för just en sexualitet, t.ex. teknik, ställningar, praktiska frågor osv.

På det här viset så får medlemmarna lättare att hitta rätt samt man slipper att lägga bedömningar i namnen.

Under fetishism läggs även parafilier eftersom fetishism i sig räknas som parafili om fetishen är grundläggande för att man ska bli sexuellt upphetsad, även om man i folkligt tal använder ordet mycket bredare och lösare.

Citat:
Ursprungligen postat av wiki
http://sv.wikipedia.org/wiki/Fetischism_(sexologi)
Sexuell fetischism innebär sexuell åtrå till ett föremål eller en kroppsdel som vanligen inte uppfattas som upphetsande, och har i strikt mening inte med identifikation med föremålet eller rollekar att göra. Det är klassat som en parafili i de internationella handböckerna för psykiatrisk diagnos, DSM-IV och ICD-10. För att betraktas som en parafili måste fetischen vara en nödvändig förutsättning för sexuell upphetsning. Fetischism betraktas som en mild psykisk avvikelse, eftersom endast den enskilde själv påverkas direkt av den.

I talspråket har ordet fetischism en mycket vidare innebörd, och kan avse till exempel att en person blir sexuellt upphetsad av att se kvinnor i underkläder. För att vara en fetischism i medicinsk bemärkelse krävs att det är underkläderna i sig som personen blir upphetsad av.
2009-12-28, 14:50
Medlem
Gammal Hårdrockares avatar
Citat:
Hör frågan om homosexualitet verkligen till alt.sex. forumdelen

Nej, det borde höra hemma i forumet Sinnessjukdomar och Galenskap.
2010-01-12, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StefanHeterJag
Forumsnamnen och beskrivningarna ska inte vara ställningstagande utan helt neutrala och beskriva ämnet/ämnena som forumet täcker. Därför tycker jag att uppdelningen istället borde vara "Sexualiteter", "Fetischism" (allt från enklare till markant parafili) samt en allmän del där frågor som spänner över flera sexualiteter kan ställas.

Sen om man ska specificera alla sexualiteter och fetisher som egna underforum eller samlas som i exemplet nedan är ganska så egalt för mig.

Mitt förslag:
Sexualiteter
Ämnen som rör olika sexualiteter som heterosexualitet, homosexualitet, bisexualitet och transexualitet, asexualitet m.m.

Fetischism
Ämnen som rör olika fetisher och parafilier som t.ex. läder, gummi, lack, nylon, siden, satin, bdsm, strypsex, pedofili, m.m.

Övriga sexfrågor
Ämnen som rör sex men som inte är specifikt för just en sexualitet, t.ex. teknik, ställningar, praktiska frågor osv.

På det här viset så får medlemmarna lättare att hitta rätt samt man slipper att lägga bedömningar i namnen.

Under fetishism läggs även parafilier eftersom fetishism i sig räknas som parafili om fetishen är grundläggande för att man ska bli sexuellt upphetsad, även om man i folkligt tal använder ordet mycket bredare och lösare.
Håller med om det du säger. Dock ska inte transexualitet vara med på sexualiteter eftersom det har ingenting med en persons sexualitet att göra utan könsidentiteten.
2010-01-12, 15:31
Medlem
StefanHeterJags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matetrix
Håller med om det du säger. Dock ska inte transexualitet vara med på sexualiteter eftersom det har ingenting med en persons sexualitet att göra utan könsidentiteten.
Ja, det stämmer att transexualitet inte är en sexuell läggning (en transexuell kan vara homo, hetero, bi osv) men jag tänkte att det blir lättare att hitta om det kategoriseras så eftersom det heter trans-"sexualitet".
2010-01-12, 15:50
Bannlyst
Citat:

Mitt förslag:
Sexualiteter

Fetischism

Övriga sexfrågor

Dina definitioner stämmer dock inte överens med de vedertagna. Så där föll den planen platt.
2010-01-12, 20:22
Medlem
StefanHeterJags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StAugustin
Dina definitioner stämmer dock inte överens med de vedertagna. Så där föll den planen platt.
Förklara gärna VAD som inte skulle vara vedertaget med de definitionerna, om du nu vet det? (förutom transexualitet som jag klämde in bland sexualiteter av tidigare angivet skäl.).

Den kategorisering jag föreslog är både värdeneutral, icke ställningstagande och lätt att förstå och navigera i. Om det är någon definition jag missat eller skrivit fel så är det lätt ordnat, men det krävs ju förstås att sådana påtalas först. Vilket du INTE gjorde och alltså inte tillförde tråden någonting av nytta alls.
2010-01-12, 20:35
Medlem
Citat:

Mitt förslag:
Sexualiteter

Fetischism

Övriga sexfrågor

Klokt och genomtänkt "StefanHeterJag". Du har som alltid en klok syn på saker och ting.
2010-01-12, 20:39
Medlem
O Dirlewangers avatar
En frisk och normal människa bör i mitt tycke begripa att homosexualitet inte tillhör de normgivande faktorerna i ett väl fungerande samhälle.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in