Det gäller SSAB, jag tycker att om man tittar på kurserna är det ingen större skillnad, dock har jag absolut inget behov av att ha A istället för B aktier, utan tänkte främst i det här fallet kanske på utdelningen...
Det gäller SSAB, jag tycker att om man tittar på kurserna är det ingen större skillnad, dock har jag absolut inget behov av att ha A istället för B aktier, utan tänkte främst i det här fallet kanske på utdelningen...
A-aktien är den mest omsatta där och dyrare, så varför omvandla denna till en B-aktie? Det låter som ett nedköp.
Kursen diffar ju dock på c:a 9kr. Har du ett hyffsat stort antal aktier så bör du sälja av A-aktierna och införskaffa dig B-aktier i utdelningsyfte.
Du kan ju däremot sälja dina A-aktier och köpa B-aktier istället om det var det du menade med att "omvandla". Vissa bolag tillåter sina aktieägare att omvandla sina aktier, utan att de behöver säljas. (bland annat SCA)
Annars är man självklart fri att sälja sina aktier och byta själv.
Poängen med A-aktier är väl att dom har större vikt vid röstning, medans B-aktier är mer för oss dödliga som är mer intresserade i själva företagets utveckling, ökning av aktie-värde och utdelning osv osv...
Det handlar om ca 900 aktier, borde verkligen veta hur man räknar på detta, men låter dom att det är värt at omvandla.
Det är alltså samma utdelning på A och B aktier men olika kurser (såklart) och sedan en skillnad i röst-"värde"?
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!