2008-05-29, 22:57
Medlem
Hejsan.. Jag blev ovänn med en kille på ett spel, sånt händer ju hela tiden.. Men den här killen är speciell, Internet betyder allt för honom, så han tog bråket väldigt seriöst. Han fick tag på mitt ip genom mIRC antar jag, eller så använde han sig av msn grejen.. I varje fall så har han DDoSat mig i snart tre dagar, har inte kunnat använda internet ordentligt. Jag har också uppe en dedikerad server som han också DDoSar.. Han har även varit inne på sitt botnet på min server..

Anyways, killen är bosatt i England och jag har hans IP. Nu undrar jag, kan jag stämma honom/anmälla honom? Det är ju högst olagligt det han gör.. men blir det svårt?

VÄLDIGT tacksam för svar!!

MVH ante
Senast redigerad av outblast 2008-05-29 kl. 23:06.
Citera
2008-05-29, 23:22
Medlem
anmäl!

Polisen prioriterar den här typen av kriminalitet stenhårt numera. Klart du ska anmäla. Eftersom brottet sker över landsgränser är det även mycket möjligt att polismyndigheten tar hjälp av Interpol. Lycka till.

hahaha. men seriöst, är det inte 18-årsgräns på detta forum?
Citera
2008-05-29, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TylerLeone
Polisen prioriterar den här typen av kriminalitet stenhårt numera. Klart du ska anmäla. Eftersom brottet sker över landsgränser är det även mycket möjligt att polismyndigheten tar hjälp av Interpol. Lycka till.

hahaha. men seriöst, är det inte 18-årsgräns på detta forum?

Jaha.. Tar inte ditt inlägg speciellt seriöst.Det är väldigt frustrerande att inte kunna använda sitt internet som man betalar för.. Så har det varit i 3 dagar nu.. Just det, jag är 19.
Citera
2008-05-29, 23:57
Medlem
Byt IP om du kan.
Citera
2008-05-30, 08:14
Medlem
Gör en polisanmälan först om hans handling är brottslig. Ring sedan din internetleverantör och förklara läget. Begär nytt IP. Att det de facto leder till någon sanktion för motparten är tveksamt men en anmälan styrker det du hävdar och är bra att ha.
Citera
2008-05-30, 09:37
Avslutad
Du kan glömma att polisen kommer att jaga tag på folk i england för att ditt internet går segt.

Skall vi prata juridik kring det kan det möjligen betecknas som egenmäktigt förfarande - det vi säga att man rubbar annans besittning i form av att du inte kan disponera din uppkoppling fullt ut. Ett pissbrott, ungefär som att surfa via grannens oskyddade nätverk.
Citera
2008-05-30, 09:59
Medlem
TTKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caimen
Du kan glömma att polisen kommer att jaga tag på folk i england för att ditt internet går segt.

Skall vi prata juridik kring det kan det möjligen betecknas som egenmäktigt förfarande - det vi säga att man rubbar annans besittning i form av att du inte kan disponera din uppkoppling fullt ut. Ett pissbrott, ungefär som att surfa via grannens oskyddade nätverk.

Nja... om jag förstått saken rätt så går det nog sen lagändringen förra året under dataintrång.
BrB 4:9c
"...någon annan liknande åtgärd allvarligt stör eller hindrar användningen "
Men man kan väl slänga iväg en polisanmälan till engelska polisen om man vet vem han är. Eller anmäla till hans internetleverantörs abuse-avdelning, så kanske han torskar sin uppkoppling.
Citera
2008-05-30, 11:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TTK
Nja... om jag förstått saken rätt så går det nog sen lagändringen förra året under dataintrång.
BrB 4:9c
"...någon annan liknande åtgärd allvarligt stör eller hindrar användningen "
Men man kan väl slänga iväg en polisanmälan till engelska polisen om man vet vem han är. Eller anmäla till hans internetleverantörs abuse-avdelning, så kanske han torskar sin uppkoppling.

".. av sådan uppgift", avslutas samma mening, och uppgift definieras som "uppgift som är avsedd för automatiserad behandling eller olovligen ändrar, utplånar, blockerar eller i register för in en sådan uppgift döms för dataintrång"

Iofs är jag inte påläst på den paragrafen, men för mig låter det som att lagstiftaren tar sikte på att hacka sig in i databaser etc. för att vidta någon konkret åtgärd - sno kortnummer eller lägga in egna för att ta en bankdator som exempel.

Oavsett dock, det känns som att detta är en typ av ärende som hamnar strax under grus och smuts i prioriteringen, det här är något ISPn får lösa genom en ny IP, och i värsta fall får väl TS byta nick så hans nya IP inte röjs. Problem löst.
Citera
2008-05-30, 12:14
Medlem
TTKs avatar
Citat:
Iofs är jag inte påläst på den paragrafen, men för mig låter det som att lagstiftaren tar sikte på att hacka sig in i databaser etc. för att vidta någon konkret åtgärd - sno kortnummer eller lägga in egna för att ta en bankdator som exempel.

Nejdå, det räcker att någon hindrar eller försämrar andras åtkomst till en databas eller en server (även spelservrar) eller något annat liknande.

"Dataintrångsbestämmelsen utvidgas till att omfatta dels den som olovligen blockerar en uppgift som är avsedd för automatiserad behandling, dels den som olovligen allvarligt stör eller hindrar användningen av en sådan uppgift. Även försök och förberedelse till sådana brott straffbeläggs. Medverkan till sådana brott blir också straffbart. Kriminaliseringen innebär exempelvis att s.k. tillgänglighetsattacker blir straffbara."
Prop. 2006/07:66 s. 1 (min kursivering)

"Det förekommer även s.k. tillgänglighetsattacker eller på engelska Denial of Service-attacker (DoS-attacker). Sådana attacker kan innebära att informationssystem blockeras eller att funktionen hos systemen kraftigt sätts ned. Upprepade anrop eller försök till anrop kan avbryta eller allvarligt hindra driften hos ett informationssystem. Detsamma kan gälla program som sänder stora mängder elektronisk post (e-post) eller manuella sändningar i stor skala av sådan post. Andra typer av attacker innefattar t.ex. störningar av servrar som hanterar domännamnssystemet eller andra grundläggande system."
Prop. 2006/07:66 s. 7 (min kursivering)
Citera
2008-05-30, 12:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TTK
Nejdå, det räcker att någon hindrar eller försämrar andras åtkomst till en databas eller en server (även spelservrar) eller något annat liknande.

"Dataintrångsbestämmelsen utvidgas till att omfatta dels den som olovligen blockerar en uppgift som är avsedd för automatiserad behandling, dels den som olovligen allvarligt stör eller hindrar användningen av en sådan uppgift. Även försök och förberedelse till sådana brott straffbeläggs. Medverkan till sådana brott blir också straffbart. Kriminaliseringen innebär exempelvis att s.k. tillgänglighetsattacker blir straffbara."
Prop. 2006/07:66 s. 1 (min kursivering)

"Det förekommer även s.k. tillgänglighetsattacker eller på engelska Denial of Service-attacker (DoS-attacker). Sådana attacker kan innebära att informationssystem blockeras eller att funktionen hos systemen kraftigt sätts ned. Upprepade anrop eller försök till anrop kan avbryta eller allvarligt hindra driften hos ett informationssystem. Detsamma kan gälla program som sänder stora mängder elektronisk post (e-post) eller manuella sändningar i stor skala av sådan post. Andra typer av attacker innefattar t.ex. störningar av servrar som hanterar domännamnssystemet eller andra grundläggande system."
Prop. 2006/07:66 s. 7 (min kursivering)

Såpass, jag viker mig
Citera
2008-05-30, 15:11
Medlem
Sunners avatar
Om han håller på konstant så kan du testa att dra iväg ett klagomål till din ISP, ge dem alla uppgifter du har om honom, inklusive ISP.
Om du har tur(och det här varierar väldigt väldigt mycket mellan ISP'er, och för all del andra företag också) så kommer din ISP att se det som att den här personen stör deras nät.
I sånt fall lär de knappast blanda in polisen, men väl dra iväg ett klagomål till hans ISP, och om det är någon vidare seriös ISP han har så kommer han antagligen att få en varning av dem, om de nu inte är så pass drakoniska att de stänger av honom för brott mot deras TOS.

Som sagt, det är ju bara en chansning, chansen är precis lika stor att din ISP skiter i det mer eller mindre, men ibland har man tur.

För all del kan du i värsta fall dra ett mail till deras abuse@, att göra det som privatperson är i de allra flesta fall totalt meningslöst, men det skadar aldrig, och någon gång ibland, när stjärnorna står i rätt positioner, så är mottagaren av mailet uttråkad och gör något åt saken.
Citera
2008-05-30, 19:29
Medlem
Citat:

Du jämför äpplen och päron.
Att surfa på oskyddade nätverk är inte brottsligt, och är således inte ens ett "pissbrott".
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in