2008-11-14, 20:07
Medlem
Wurztens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av My name is Earl
http://hd.se/skane/2008/11/14/bandidosledare-aatalas-foer-grovt/
Enligt ett telefonsamtal ska han ha provkört en av cyklarna i 340 knyck på motorvägen.
Han ville ju bara få ordning på nåt som några x-team hadde ställt till med.
Det roliga är ju att han säger att han hatar folk som stjäl motorcyklar när man precis läst att en stulen Harley hittades i V-ås.
En otrimmad 1000-kubikare drevad för Falkenbergs motorbana som toppar 340 ?

Skulle inte tro det. Men skämta om farten i luren kan man ju göra.

Oavsett vad så verkar han ju faktiskt ha skitat ned fingrarna på egen hand. Trodde faktiskt att män i hans position alltid utgick ifrån att telefonen var avlyssnad.
Citera
2008-11-14, 20:25
Medlem
i_Love_MaryJanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wurzten
Självklart är det valfritt att svara om man är åtalad. Men det är inte det vi diskuterade utan vittnen som svurit vittneseden.

Ok, min karusell kanske gick lite åt fel håll samtidigt som det gick snabbt

Men om man har svurit vittneseden så är man där för att tala och inget annat ? Snurrig historia. Skål !
Citera
2008-11-14, 20:30
Medlem
My name is Earls avatar
Han kanske åker dit för fortkörning.
Man blir ju inte speciellt smart av narkotika, det vet väl alla.

OM försvaret nu kommer med ett vittna som intygar att han talar sanning och att han bara har hjälpt nån bekant att få tillbaka sin motorcykel, lär ju hela saken falla platt, eller?
Citera
2008-11-14, 20:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Wurzten
Självklart är det valfritt att svara om man är åtalad. Men det är inte det vi diskuterade utan vittnen som svurit vittneseden.

För att göra det hela kort så är det inte brottsligt att ändra sig. Vilket betyder att han inte per automatik är kriminell (vilka jävla ord du använde i det här sammanhanget) om/när han ändrar sin version.

Att ändra sig är inte detsamma som att ljuga. Att vara tyst för att man inte minns är inte detsamma som att att tiga för att dölja.

Vilket beteende som är äkta och vilket som inte är det, är nämndemännens uppgift att klura ut.
Citera
2008-11-14, 20:39
Medlem
i_Love_MaryJanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av My name is Earl
Han kanske åker dit för fortkörning.
Man blir ju inte speciellt smart av narkotika, det vet väl alla.

OM försvaret nu kommer med ett vittna som intygar att han talar sanning och att han bara har hjälpt nån bekant att få tillbaka sin motorcykel, lär ju hela saken falla platt, eller?

Om dom bedömer att vittnet är trovärdigt så finns det kanske inte så stor chans att det blir någon sak av det hela. inte ens fyndförselse
Citera
2008-11-14, 20:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av i_Love_MaryJane
Om dom bedömer att vittnet är trovärdigt så finns det kanske inte så stor chans att det blir någon sak av det hela. inte ens fyndförselse

Precis, allt handlar om vittnets trovärdighet, och om chaffissens (nya) version är överensstämmande med det nya vittnet så ökar trovärdigheten.

Men står chaffisen på sig så kommer de förmodligen tro mer på honom.
Citera
2008-11-14, 21:28
Medlem
Ptomas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sicilianaren
Precis, allt handlar om vittnets trovärdighet, och om chaffissens (nya) version är överensstämmande med det nya vittnet så ökar trovärdigheten.

Men står chaffisen på sig så kommer de förmodligen tro mer på honom.

Inte bara förmodligen. JT har utseendet och ryktet emot sig sas. Har man satsat 120 mille för att trycka till BMC så ligger det en viss politisk press på beslutet.

I ett försök att avsluta menedstråden så har wursten rätt. Ljuger man i rätten så är det mened punkt.
Citera
2008-11-14, 21:45
Medlem
i_Love_MaryJanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ptoma
Inte bara förmodligen. JT har utseendet och ryktet emot sig sas. Har man satsat 120 mille för att trycka till BMC så ligger det en viss politisk press på beslutet.

I ett försök att avsluta menedstråden så har wursten rätt. Ljuger man i rätten så är det mened punkt.

Ljuger i rätten? Ändrar sin historia eller håller käften är alternativen i den här frågan ? Beror ju på vilka ord vittnet använder, hur han vill visa upp det hela.

Men absolut så kommer dom se annorlunda på JT mot om man jämför med Kalle 30+.. Maxstraff blir det garanterat om han blir fälld. Annars så blir det helt friande dom. Överklagan kommer komma vid maxstraff kan jag känna på mig

Jag förstår inte riktigt hur det här kunde hända. Konstig historia!
Citera
2008-11-14, 21:57
Medlem
Wurztens avatar
Citat:
Ljuger i rätten? Ändrar sin historia eller håller käften är alternativen i den här frågan ? Beror ju på vilka ord vittnet använder, hur han vill visa upp det hela.

Men absolut så kommer dom se annorlunda på JT mot om man jämför med Kalle 30+.. Maxstraff blir det garanterat om han blir fälld. Annars så blir det helt friande dom. Överklagan kommer komma vid maxstraff kan jag känna på mig

Överklagan kommer vid allt över böter tror jag.

Och frågeställningen var: utebli, vägra svara alt. ljuga. Men nevermind, de svedda sicialianska rövhåren osar ända hit.
Citera
2008-11-14, 21:59
Bannlyst
Citat:

Det är ungefär som att säga 'ljuger man så talar man inte sanning'. Det vet väl alla. Men som du själv sa så åker han inte på det. Och dessutom ska det bevisas.

Man skiljer på mened och på att vägra besvara en fråga under huvudförhandling.
Citera
2008-11-14, 22:04
Medlem
Ptomas avatar
Citat:

Vete fan om vi ska fortsätta mata det här spåret men ändrar man en historia så har man ljugit i ett av tillfällena och i det sistnämnda så är det mened.

Gissar på fällande i tingsrätt och förstärkt i hovrätt. Sen får vi väl höra gnäll från någon talesman att de är förföljda BMC går bara från klarhet till klarhet. Lär de sig aldrig. Historien är ju för fan full av lärdomar och någon plan och stadga borde de väl ha fastställt?

Konstig historia är det..
Citera
2008-11-14, 22:16
Medlem
i_Love_MaryJanes avatar
Citat:
Vete fan om vi ska fortsätta mata det här spåret men ändrar man en historia så har man ljugit i ett av tillfällena och i det sistnämnda så är det mened.

Gissar på fällande i tingsrätt och förstärkt i hovrätt. Sen får vi väl höra gnäll från någon talesman att de är förföljda BMC går bara från klarhet till klarhet. Lär de sig aldrig. Historien är ju för fan full av lärdomar och någon plan och stadga borde de väl ha fastställt?

Konstig historia är det..

Nej det är kanske inte Juridik vi är och disskuterar i. Men faktum är att man kan ändra sin historia, utan att ljuga! Sen kan det låta så dummt så dom inte lägger vikt på det. Men kommer man med uppenbara lögner så får man stå sitt kast i den frågan.

Förstärkt i hovrätten? Det kan hända om historian spårar ur kraftigt på vägen.
Den som lever får se.. Chaffisens ord/tolkning ligger nog tungt här ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in