2012-02-17, 16:53
Medlem
Ford.Fairlanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xtroverto

De får inte begå brott, då blir det brottsprovokation. För egen del får de kanske småpunda, men inga större grejer för då sätter snuten dit dem.

De får inte begå grova brott, men det hindrar nog inte en del av dom att ändå göra det. Vi snackar om kriminella personer som använder sin informatörsroll till att tillskansa sig fördelar, såsom pengar eller att se till att konkurrenter åker fast.
Sen att dom inte har mandat av polisen att begå grova brott, det är en helt annan sak. Inte direkt personer med hög moral vi snackar om här.
Citera
2012-02-17, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ford.Fairlane
De får inte begå grova brott, men det hindrar nog inte en del av dom att ändå göra det. Vi snackar om kriminella personer som använder sin informatörsroll till att tillskansa sig fördelar, såsom pengar eller att se till att konkurrenter åker fast.
Sen att dom inte har mandat av polisen att begå grova brott, det är en helt annan sak. Inte direkt personer med hög moral vi snackar om här.
Nu spekulerar du och vi kan inte grunda en diskussion på enbart spekulationer.

Men självklart går säkert vissa över gränsen, det är ju det som blir problemet för klubbarna. När du inte kan testa en kille längre då han får driva in, slå på folk, sniffa kola, etc.

Men där är vi som tur är inte idag.
Citera
2012-02-17, 17:01
Medlem
b-os avatar
Citat:

Saxat:
Citat:
Brottsprovokation är en metod för polis att eftersöka och avslöja brott eller brottsling, till exempel genom att agera som köpar av kriminella tjänster eller genom att medverka till brottet (se också concursus necessarius). Om polisen tagit initiativ till brottet - så är det en klar brottsprovokation.
I Sverige är polisens möjligheter att använda sig av brottsprovokation inte lagreglerade, men det är ändå klart att det inte är tillåtet. Polisen i flera andra rättsordningar har rätt att använda sig av metoden i vissa fall.

För att klargöra ordet Brottsprovokation lite...sen klart dom gör sitt om det finns pengar i det.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Brottsprovokation
Citera
2012-02-17, 17:11
Medlem
Ford.Fairlanes avatar
Citat:

Men självklart går säkert vissa över gränsen, det är ju det som blir problemet för klubbarna. När du inte kan testa en kille längre då han får driva in, slå på folk, sniffa kola, etc.

Men där är vi som tur är inte idag.
Nja, flashbacks del om organiserad brottslighet är till största delen just spekulationer skulle jag vilja påstå. Och denna diskussion började ju när en misstanke angående Mehdis evenuella status som informatör drogs upp.

Jag ger min syn på det hela, och den är att det finns fullt med informatörer inom gängen och annan kvalificerad brottslighet. Och dessa informatörer begår både mindre brott för att på vissa sätt snärja andra kriminella, men även andra grova brott för egen räkning och vinning.

Och att Mehdi skulle vara fri från misstanke om att vara en informatör pga att han sitter på ett långt straff för ett grovt brott, det köper jag inte.

Sen den där diskussionen angående brottsprovokation kan vi lägga åt sidan, vilket absolut förekommer, det råder det ingen som helst tvekan om. Men det har inte direkt med denna diskussion att göra.
Citera
2012-02-17, 17:19
Medlem
Wurztens avatar
Citat:
Säg inte så, då försvinner ju 85% av inläggen i den här forumdelen

Vilket kanske skulle höja kvaliteten avsevärt
Citera
2012-02-17, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av b-o
Saxat:

För att klargöra ordet Brottsprovokation lite...sen klart dom gör sitt om det finns pengar i det.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Brottsprovokation
Det handlar ju om polisen och infiltratörer, vilket är en stor skillnad mot informatörer.
Citat:
Och dessa informatörer begår även andra grova brott för egen räkning och vinning.

Det vet du inte, och det får dem inte.
Citat:
Och att Mehdi skulle vara fri från misstanke om att vara en informatör pga att han sitter på ett långt straff för ett grovt brott, det köper jag inte.

Så de begår alltså brott för egen vinning, men vilket de inte får, för Mehdi kan ju fortfarande tydligen vara det trots det långa straffet. Så, vari ligger vinningen i att vara det, om du blir behandlad värre än andra kriminella?
Citat:
Ursprungligen postat av Wurzten
Säg inte så, då försvinner ju 85% av inläggen i den här forumdelen

Vilket kanske skulle höja kvaliteten avsevärt
Känner du att du bidrar med mycket angående BMC?
Citera
2012-02-17, 17:52
Medlem
Ford.Fairlanes avatar
Citat:

Det vet du inte, och det får dem inte.
Jag vet tillräckligt om det. Att dom inte får det spelar ingen roll för en kriminell person som extraknäcker som informatör. Jag snackar inte om infiltratörer här som i annat fall är laglydiga personer.

Citat:
Så de begår alltså brott för egen vinning, men vilket de inte får, för Mehdi kan ju fortfarande tydligen vara det trots det långa straffet. Så, vari ligger vinningen i att vara det, om du blir behandlad värre än andra kriminella?
Mehdi hade ju självklart inte tänkt att han skulle åka fast för detta brott.
Förstår du inte redan fördelen med att vara en polisinformatör samtidigt som man har en egen kriminell karriär så är det nog inte mycket jag kan göra för att få dig att förstå tyvärr.

Ha en trevlig helg framför datorn.
Citera
2012-02-17, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartskjorta
Min PERSONLIGA och väldigt SUBJEKTIVA åsikt hade varit att Andreas är ett värdelöst as som ska låsas in i en liten bur utan några som helst möjligheter till studier eller något annat och dagligen misshandlas och torteras tills han dör. För att sedan styckas och bli grismat.

Kan du se skillnaden?
Jo jag ser att du är en komplett idiot när du säger att du försöker vara så opartisk som möjligt med den personliga och väldigt subjektiva åsikten du har och som vi alla redan vet.

Fascism?

Nej tack, min åsikt om dig är precis samma som din om mannen i fråga.
OBS!
Min personliga och väldigt subjektiva åsikt om dig och din sort men jag försöker att ja så objektiv som jah bara kan.

SYLB
Citera
2012-02-17, 18:19
Medlem
Svartskjortas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueberry4life
Jo jag ser att du är en komplett idiot när du säger att du försöker vara så opartisk som möjligt med den personliga och väldigt subjektiva åsikten du har och som vi alla redan vet.

Fascism?

Nej tack, min åsikt om dig är precis samma som din om mannen i fråga.
OBS!
Min personliga och väldigt subjektiva åsikt om dig och din sort men jag försöker att ja så objektiv som jah bara kan.

SYLB
Ok bra då vet vi.

SYLB=Shoot Your Local Bandido
Citera
2012-02-17, 18:48
Medlem
Citat:
Jag vet tillräckligt om det. Att dom inte får det spelar ingen roll för en kriminell person som extraknäcker som informatör. Jag snackar inte om infiltratörer här som i annat fall är laglydiga personer.

Mehdi hade ju självklart inte tänkt att han skulle åka fast för detta brott.
Förstår du inte redan fördelen med att vara en polisinformatör samtidigt som man har en egen kriminell karriär så är det nog inte mycket jag kan göra för att få dig att förstå tyvärr.

Ha en trevlig helg framför datorn.

Vad är fördelen i det när du inte får begå brott? Att folk gör det ändå spelar ju ingen roll, de kan ju åka fast för det, precis som alla andra. Så säg gärna fördelen.
Citera
2012-02-17, 18:51
Medlem
Citat:
Vad är fördelen i det när du inte får begå brott? Att folk gör det ändå spelar ju ingen roll, de kan ju åka fast för det, precis som alla andra. Så säg gärna fördelen.
Är inte insatt men det är väl självklart att man kan dra fördelar. Istället för att starta krig om marknaden så kan man sätta dit sin rival och låta snuten sy in han medans man kan arbeta i lugn och ro.
Citera
2012-02-17, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stros
Är inte insatt men det är väl självklart att man kan dra fördelar. Istället för att starta krig om marknaden så kan man sätta dit sin rival och låta snuten sy in han medans man kan arbeta i lugn och ro.
Det kan du ju göra utan att vara en polisinformatör.

Varken han som är vanlig halvbuse eller polisinformatören får inte alls arbeta ostört, får de båda får inte hålla på med brott.

Så vari ligger fördelen? Det finns ingen.

Inflitratörer är dock ett jätteproblem i de länderna där de får agera. Nästan bara maffian med familjeband som är 99.9% immun mot det. I stort sett alla andra typer av grupper går att infiltrera.

Rätz var med i smeten men han gjorde ingen direkt skada på BMC.
Senast redigerad av xtroverto 2012-02-17 kl. 19:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in