2008-05-29, 20:42
Medlem
Neus avatar
Hur räknar man ut hur mycket man ska lyfta under styrketestet? Jag antar att det är en viss procentuell del av sin kroppsvikt. Eller?
Citera
2008-05-29, 21:37
Bannlyst
Jag har för mig att om du ska få ett gott betyg så ska du kunna lyfta lika mycket, alternativt mer, än vad du själv väger. Hur mycket du "orkade" lyfta bestäms genom 2 lyft, och därefter räkna ut genomsnittet. (resultat 1 + resultat 2 dividerat med 2)

Givetvis kanske du orkade lyfta så mycket som 90kg första försöket och sedan 80kg på andra försöket.

Och kom ihåg, tekniken ÄR överhängande
Citera
2008-05-29, 22:23
Medlem
Neus avatar
Okej, tack så mycket.

Jag slippar lite på tekniken men jag finner det jäkligt konstigt att man ska kunna lyfta exempelvis 60kg när man väl står rakryggad, alltså efter själva lyftet med rygg och ben.
Citera
2008-05-29, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wronkan
Jag har för mig att om du ska få ett gott betyg så ska du kunna lyfta lika mycket, alternativt mer, än vad du själv väger. Hur mycket du "orkade" lyfta bestäms genom 2 lyft, och därefter räkna ut genomsnittet. (resultat 1 + resultat 2 dividerat med 2)

Givetvis kanske du orkade lyfta så mycket som 90kg första försöket och sedan 80kg på andra försöket.

Och kom ihåg, tekniken ÄR överhängande

Helt fel.

Maskinen räknar bort vad man väger. Det är därför man står på en våg. När den sen räknat bort din kroppsvikt så kommer den att mäta hur många kilo som kommer ner i vågen när du drar i stången (som har en viss maxfart), alltså ska du med hjälp av ben, rygg och axlar (främst) dra i stången så att dina ben går ner i vågen och avger vikt.

Det är därför små killar inte får så bra värden på detta test. Detta test visar alltså din styrka, men tar inte hänsyn till din storlek. Tjejer har ju en enorm nackdel av detta då de är svagare... det är därför de får så låga värden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in