Citat:
Ursprungligen postat av Kreutz
Kontokortsföretaget har den primära bevisbördan, men du får vara beredd på att kunna göra i vart fall sannolikt att du varit utsatt för ett bedrägeri.
En kompis till mig råkade ut för en s.k. skimming där 50.000 kronor drogs på hans företagskort efter att han hade betalt en hotellräkning på ett svenskt hotell. Beloppet ersattes av kortföretaget utan problem. Bedrägeriet ansågs uppenbart med hänsyn till beloppets storlek.
Här är en ganska klagörande artikel som jag tycker att du skall läsa:
http://www.e24.se/pengar24/dinekonomi/bankforsakring/artikel_40519.e24
Intressant länk. Men jag söker något mer konkret vad banken tar hänsyn till när det värderar ett eventuellt bedrägeri. Stod i kassan på banken för nått halvår sedan då det kom fram en man i kassan bredvid och sa till kassören attdet fanns ett köp i hans kontoutdrag han inte gjort.
Detta rörde sig om en stuntsumma, typ 113kr. Kassörskan sa att han kunde göra en kortreklamation, men att det med all sannorlikhet skulle bli avslag i detta fallet.
Vad jag vill veta är om det nu handlar om lite större summor, säg 1000-10 000:- Vad hindrar mig från att betala 2 köp med kort och sedan hävda att det andra var ett bedrägeri?