2008-05-29, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flows
Genom ditt påstående definerar du Gud som något ogreppbart. Varför gör du det?

Ja. Om du läser lite i denna tråd
http://www.flashback.org/showthread.php?t=478595
som jag refererar i mitt första inlägg så förstår du varför jag upplever Gud (så som den defineras i typ alla religioner) som en paradox. En motsägelse lixom.
Citera
2008-05-29, 17:43
Medlem
flowss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minimalt_Psykad
Ja. Om du läser lite i denna tråd
http://www.flashback.org/showthread.php?t=478595
som jag refererar i mitt första inlägg så förstår du varför jag upplever Gud (så som den defineras i typ alla religioner) som en paradox. En motsägelse lixom.

Är inte det att slå in redan öppna dörrar? Ungefär som att ifrågasätta varför vissa tror på tomten, scientologin etc?
Citera
2008-05-29, 17:46
Medlem
Citat:
Är inte det att slå in redan öppna dörrar? Ungefär som att ifrågasätta varför vissa tror på tomten, scientologin etc?

Javisst. Man skulle ju även kunna fråga varför vissa tror på det du nämner ovan. Men i det här fallet är frågan om varför människor väljer att dyrka gud.
Citera
2008-05-29, 17:47
Medlem
flowss avatar
Citat:
Javisst. Man skulle ju även kunna fråga varför vissa tror på det du nämner ovan. Men i det här fallet är frågan om varför människor väljer att dyrka gud.

Frågan du ställer är alltså varför människor väljer att tro på något som inte vetenskapligt går att förklara? Har jag förstått dig rätt?
Citera
2008-05-29, 17:55
Medlem
Citat:
Frågan du ställer är alltså varför människor väljer att tro på något som inte vetenskapligt går att förklara? Har jag förstått dig rätt?

Frågan är varför människor väljer att tro på en entitet som inte går att förklara varken vetenskapligt eller filosofiskt. Det går lixom inte att bevisa på något sätt.
Citera
2008-05-29, 17:57
Medlem
flowss avatar
Citat:
Frågan är varför människor väljer att tro på en entitet som inte går att förklara varken vetenskapligt eller filosofiskt. Det går lixom inte att bevisa på något sätt.

Ja, det var väl ungefär så jag formulerade mig?

Och som sagt, är inte det att slå in öppna dörrar? Man väljer kanske att tro för att man anser att det ger en viss tröst i livet? Kanske för att det ger hopp?

Menar du att det är så svårt att förstå?
Citera
2008-05-29, 17:59
Medlem
Citat:
Ja, det var väl ungefär så jag formulerade mig?

Och som sagt, är inte det att slå in öppna dörrar? Man väljer kanske att tro för att man anser att det ger en viss tröst i livet? Kanske för att det ger hopp?

Menar du att det är så svårt att förstå?

Jag tycker inte att det är svårt att förstå. Snarare kontraproduktivt. Varför väljer du att dyrka gud? Om du nu gör det :P
Citera
2008-05-29, 18:05
Medlem
flowss avatar
Citat:
Jag tycker inte att det är svårt att förstå. Snarare kontraproduktivt. Varför väljer du att dyrka gud? Om du nu gör det :P

Du menar att det är kontraproduktivt att "dyrka" (vad menar du med det ordet egentligen?) något abstrakt? Hur menar du då?

Jag dyrkar ingen Gud.

Om jag fann styrka och hopp genom att tro på något som "inte finns" - hur kan det vara kontraproduktivt? Låter högst produktivt i mina öron.
Citera
2008-05-29, 18:07
Medlem
Citat:
Personligen skulle jag bli lite upprörd över att en Gud skapar mig/oss utan att ge oss förståelse om varför jag/vi skapades. I mina ögon skulle det inte vara en god/snäll gud.

Annars tycker jag att det egentligen inte spelar nån roll ifall det finns högre stående varelser. Antagligen finns dem. Men det betyder inte att dem har något med oss att göra. Istället för att försöka finna trygghet i det oförklarliga(?) så borde människan ta existensen i egna händer och se sig själv som gud.
Bismillah

Javisst håller med. Och därtill utan en 'bruksanvisning' vad vi därtill förväntas göra vore ännu skummare. Nu är det ju inte så, vilket är bra.
Citera
2008-05-29, 18:13
Medlem
Citat:
Du menar att det är kontraproduktivt att "dyrka" (vad menar du med det ordet egentligen?) något abstrakt? Hur menar du då?

Jag dyrkar ingen Gud.

Om jag fann styrka och hopp genom att tro på något som "inte finns" - hur kan det vara kontraproduktivt? Låter högst produktivt i mina öron.

Med dyrka menar ägna sitt liv åt någon gud. Historien har dock visat att dyrka någon gud absolut inte var produktivt Men det här inte heller riktigt till ämnet. Jag vill veta varför religiösa människor väljer att dyrka en gud. Det måste väl finnas många olika slags anledningar?
Citera
2008-05-29, 18:15
Medlem
flowss avatar
Citat:
Med dyrka menar ägna sitt liv åt någon gud. Historien har dock visat att dyrka någon gud absolut inte var produktivt Men det här inte heller riktigt till ämnet. Jag vill veta varför religiösa människor väljer att dyrka en gud. Det måste väl finnas många olika slags anledningar?

Varför nöjer du dig då inte med ett av svaren som är att det skänker tro, hopp, harmoni etc?
Citera
2008-05-29, 18:40
Medlem
Citat:
Varför nöjer du dig då inte med ett av svaren som är att det skänker tro, hopp, harmoni etc?

För att jag vill höra lite djupare anledningar. Varför behöver man en gud för att känna hopp och harmoni?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in