Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-05-29, 10:31
Medlem
Jag har precis gått gymnaisekursen webdesign och har mot all förmodan lyckats få ihop ne trevlig liten hemsida. Denna sidan är såklart skapad helt på pc då det är det vi använder under den kursen. Presonligen vill jag byta till mac, men där fungerar inte min sida, jag har testat på vår andra skolas macar, det fungerar inte med safari eller firefox där, vi har inte opera på dem så ag har inte kunnat testa, men det känns som att chansen för att det ska fungera i opera är lika liten som resten. Hur ska jag göra för att göra den kompitabel med mac? Jag skulle kunna göra om den hel, visst, men jag är ingen höjdar-kodare plus att jag har lagt ner så grymt mycket tid på att få denna som jag vill ha det.
Jag önskar all hjälp jag kan få.

Jag har använt mig av html-kod och css och har bara använt mig av anteckningar för att få fram min sida. Så snälla fb:are, hjälp en newbie.

Jag kom just på att denna tråd borde ligga i systemutveckling -webbutveckling istället, istället för att dubbelposta så kanske någon skulle kunna flytta tråden? Om inte så får ni gärna svara här iaf.
Senast redigerad av Agira 2008-05-29 kl. 10:34.
Citera
2008-05-29, 10:42
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agira
Jag har precis gått gymnaisekursen webdesign och har mot all förmodan lyckats få ihop ne trevlig liten hemsida. Denna sidan är såklart skapad helt på pc då det är det vi använder under den kursen. Presonligen vill jag byta till mac, men där fungerar inte min sida, jag har testat på vår andra skolas macar, det fungerar inte med safari eller firefox där, vi har inte opera på dem så ag har inte kunnat testa, men det känns som att chansen för att det ska fungera i opera är lika liten som resten. Hur ska jag göra för att göra den kompitabel med mac? Jag skulle kunna göra om den hel, visst, men jag är ingen höjdar-kodare plus att jag har lagt ner så grymt mycket tid på att få denna som jag vill ha det.
Jag önskar all hjälp jag kan få.

Jag har använt mig av html-kod och css och har bara använt mig av anteckningar för att få fram min sida. Så snälla fb:are, hjälp en newbie.

Jag kom just på att denna tråd borde ligga i systemutveckling -webbutveckling istället, istället för att dubbelposta så kanske någon skulle kunna flytta tråden? Om inte så får ni gärna svara här iaf.

Alltså, vad är det som inte funkar?

Öppnar du den i FF/Safari när den faktiskt ligger på en server, eller är det så att du öppnar en local mapp på datorn?

Är det bilder som inte laddas eller vad är det som strular?
Citera
2008-05-29, 10:43
Medlem
Vad menar du när du säger att den inte fungerar? Vad exakt är det du försöker göra?
Citera
2008-05-29, 10:48
Medlem
Ingenting ligger där det ska, öppnar jag i firefox så fungerar inte de boxar jag har lagt i css-mallen. Boxar kommer i fel ordning. Menyn har förlorat sin stilmall. Jag har läst att det kan bli problem med <div> på olika webbrowser's men det känns inte som om det är det enda problemet. Jag vet inte alls hur kodning fungerar på mac, man använder väl fortfarande html?
Jag öppnar den ur en lokal mapp. Spelar det någon roll?

Det jag försöker göra kan jag inte svara på då jag inte förstår vad du menar. Jag försöker få allt att se ut som det gör på min pc fast på mac
Citera
2008-05-29, 10:56
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Ingenting ligger där det ska, öppnar jag i firefox så fungerar inte de boxar jag har lagt i css-mallen. Boxar kommer i fel ordning. Menyn har förlorat sin stilmall. Jag har läst att det kan bli problem med <div> på olika webbrowser's men det känns inte som om det är det enda problemet. Jag vet inte alls hur kodning fungerar på mac, man använder väl fortfarande html?
Jag öppnar den ur en lokal mapp. Spelar det någon roll?

Det jag försöker göra kan jag inte svara på då jag inte förstår vad du menar. Jag försöker få allt att se ut som det gör på min pc fast på mac

Kodningen kan jag inte så mycket om hur det skulle skilja sig.

Döremot sökvägar till bilder osv kan komma att ändra sig om du ex pekat på bilder med fastasökvägar på pc'n dvs att bilder länkar till C:\bla bla\bilder\

Om du även kört via IIS eller PWS så måste du installera en webbserver på Macen också, ex Apache och lägga siten i roten där.
Citera
2008-05-29, 11:01
Medlem
wow, kan du ge en enklare förklaring?

Det där med bilderna är inga problem med på det sättet som du säger. Det värsta problemet är just att allt kommer i oordning. Det som ska ligga bredvid varandra ligger på rad under varandra istället. Det kanske är svårt att förstå hur jag menar, men någon kanske förstår.

Vad ISS och PWS är har jag ingen anning om, kan du förklara hur det fungerar?
Citera
2008-05-29, 11:45
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
wow, kan du ge en enklare förklaring?

Det där med bilderna är inga problem med på det sättet som du säger. Det värsta problemet är just att allt kommer i oordning. Det som ska ligga bredvid varandra ligger på rad under varandra istället. Det kanske är svårt att förstå hur jag menar, men någon kanske förstår.

Vad ISS och PWS är har jag ingen anning om, kan du förklara hur det fungerar?

Är det stor skillnad på upplösningen? Det är inte så att du kollar på websidorna i olika upplösningarn, eg att du kör 1600x1200 på PC'n och sen en mycket lägre upplösning på macen?

IIS och PWS - Webservers som kommer med Windows.

Du har inte lust att ta ett screenshot hur det ser ut på PC'n resp Mac'en och lägga upp någonstans?
Citera
2008-05-29, 12:43
Medlem
Jag ska lägga upp en nästa måndag när jag sitter vid macen igen.

Efter att ha tänkt efter en stund så verkar problemet ligga helt i boxarna.
Boxarna är kodade i Css och inlagda som <div> i html-dokumentet.
Problemet med boxarna är att placeringen blir helt annorlunda plus att en del grafiska saker försvinner, så som bakgrundsfärg och kantlinjer till boxarna.
Bilder och liknande fungerar som de ska i boxarna, det är snarare allt annat som messar. Men jag ska se till att fixa en screenshot nästa vecka, jag återkommer då.
Citera
2008-05-29, 12:55
Medlem
Jag kanske verkar som en komplett idiot nu, men kan det inte vara så att allt ser rätt ut i Internet Explorer och väldigt fel i alla andra webbläsare? IE är ju som bekant ganska duktigt på att inte följa standarder, vilket kan ge resultatet att det som ser bra ut i IE inte ser bra ut på alla andra.

Vilket operativsystem man kör sin webbläsare på är av mindre vikt. En webbsida ska se nära på identisk ut oavsett operativsystem och webbläsare. Under förutsättning att den inte bryter allt för hårt mot standarder.
Citera
2008-05-29, 14:49
Medlem
Citat:
Jag har precis gått gymnaisekursen webdesign och har mot all förmodan lyckats få ihop ne trevlig liten hemsida. Denna sidan är såklart skapad helt på pc då det är det vi använder under den kursen. Presonligen vill jag byta till mac, men där fungerar inte min sida, jag har testat på vår andra skolas macar, det fungerar inte med safari eller firefox där,

Titta under Verktyg/Felkonsol på Firefox. Där får du utskrivet, vilka fel som Firefox anser sig ha hittat. Det finns också sidor på nätet, där man kan testa sin kod (har f.n. ingen aktuell länk).

Felsökning är en av de viktigaste kunskaperna när man programmerar. Det förvånar mig, att ni inte har fått lära er det på gymnasiekursen.
--
Citera
2008-05-29, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacBruce
Titta under Verktyg/Felkonsol på Firefox. Där får du utskrivet, vilka fel som Firefox anser sig ha hittat. Det finns också sidor på nätet, där man kan testa sin kod (har f.n. ingen aktuell länk).

Felsökning är en av de viktigaste kunskaperna när man programmerar. Det förvånar mig, att ni inte har fått lära er det på gymnasiekursen.
--

Att skriva HTML/CSS är dock inte programmering.
Citera
2008-05-29, 15:46
Medlem
Northwizs avatar
Ska du kolla dina hemsidor så är Validator ett bra verktyg:

http://validator.w3.org/

även om den är en smula kortfattad, kryptisk och teknisk så tar du dig bara tid och läser på en smula så får du rätt bra vägledning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in