• 1
  • 2
2009-02-26, 13:33
Medlem
cosmic_ones avatar
I hemförsäkringen ingår oftast rättsskydd som kan lösas ut vid en tvist om hyresvärden/hyresgästen inte godtar ett utslag i Hyresnämnden. Allmänt sett så kan det framhållas att hyreslagstiftningen - med få undantag - är mycket tillmötesgående gentemot hyresvärden. Den som har det starkaste kortet är hyresvärden då denna kan föra upp ärendet och i förening med sin talan hävda att hyresförhållandet skall upphöra. För hyresgästen upp ett ärende så blir det enbart en fråga om medling och hyresvärden behöver inte ens besvära sig att bemöta eller närvara om denne inte önskar detta och detta utan någon sanktion.

Den erfarenhet jag har är att hyresvärdens jurister är betydligt mer kompetenta i förhållande till hyresgästföreningens. Den jurist från hyresgästföreningen (Johan Perup) som skulle föra min talan lade enbart en timme på att sätta sig in i ärendet och kände därför inte till ett nytt viktigt prejudikat som inverkade på förhandlingen. Detta trots att jag påtalat det märkliga med att hyresvärdens talan fördes upp utan att hålla sig till gängse förfarande.

I hyresnämnden bemöttes hyresgästföreningens jurist med öppet förakt och löje både av hyresrådet och hyresvärdens jurist (Carl-Lennart Lagerström) när han inte kände till prejudikatet och hans övriga inlägg avfärdades med roat och milt överseende . Hyresvärdens jurist däremot hade full koll och rabblade paragrafer och prejudikat på löpande band - han var mycket kompetent och skicklig.

Min uppfattning är att det är ingen nytta med att vara med i HGF om du har en normal hyresvärd. Har du problem med hyresvärden så försök att lösa detta med diplomati och lämpor. Fungerar inte detta så kan du kanske ha lite nytta av HGF men gå inte med innan det är uppenbart att du har nytta av medlemskapet och gå ur så snabbt som möjligt därefter. Det är också på så vis att hyresnämndens ordförande har till uppgift att tillgodose svarandes intressen och är betydligt bättre insatt i hyreslagstiftning och dess tolkning än HGF:s jurister.
Citera
2009-02-26, 15:06
Medlem
Greatest_Dreams avatar
När jag gick en kurs i organisationsteori på universitetet påtalades hyresgästföreningen av kursansvarig/föreläsare såsom en organisation som har gått från medlemsnytta till föreningsnytta...
Citera
2009-02-26, 17:40
Medlem
Bastumannens avatar
Jag skulle vilja veta hur många % av medlemsavgiften som läggs på den värdelösa skit-tidningen som skickas ut varje månad.

Är verkligen en skit-tidning (läser den endast när man skiter), och tanken på att jag skulle betala för den synnerligen kassa publikationen störde mig så mycket att jag gick ur HGF tillslut.

Tidningen skulle vara så folklig & PK mest hela tiden minsann!
Citera
2009-03-04, 18:50
Medlem
Baalzamons avatar
Nu var det en gubbe här och försökte värva mig. Det blev lite diskussion, och han surnade väll till. När han gick så sa han att det var synd att jag inte förstod vad det handlade om
Citera
2009-03-04, 18:53
Medlem
Flytande_argots avatar
Hade en jävla nytta av mitt medlemsskap när jag flyttade till ny lägenhet. När jag kom dit var den totalt ostädad och jag klagade. Då sa hyresvärden till dem som bott där att de skulle städa igen. När jag kom dit gången därpå såg det lik förbannat för jävligt ut. Då ringde jag hyresgästförningen och dagen därpå så kom det en representant dit och läxade upp hyresvärden. Slutade med att de renoverade hela lägenheten, tog dit en städfirma och bjöd på en månadshyra!

Så hade det knappast blivit om jag själv skulle försökt klaga och förhandla fram något.
Citera
2009-03-04, 19:05
Medlem
Snurrens avatar
Så som framställts här så är det helt beroende på ens egna bostadsförhållanden, d v s vilken typ av värd man har och vem man själv är.

Jag bor i ett område där alla är nöjda med värden, men när jag flyttade skrev jag ett långt mail till förvaltaren om att gården var sliten och trist. Hon svarade att hon skulle kolla men sen hände ingenting. Då skrev jag till hennes chef och efter det kom det upp anslag om att stor omdaning och förbättring av gården skulle ske. Blombyttor vid portarna fick vi med en gång. Nu har dom hållt på och väsnats med små bulldozrar och betongsågar hela vintern, men fin blir det. Har faktiskt själv jobbat åt hyresgästföreningen men jag skulle i detta läge inte gå med.

Tillägg: när jag jobbade åt dom så fick säljarna provision för varje värvad medlem och det var lite tävlan dem emellan vem som värvade flest, därför kan det vara svårt att bli av med dem när dom ringer på.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in